Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja kamera efter design?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast jag tycker nog att man kan kritisera vissa inslag i OM-D:s design. Knapparna är för små. Om man gjort kameran med samma mått som OM -kamerorna, dvs bara en aning större, så hade man fått plats med rejälare knappar.

Knapparna är inte alldeles för små (även om de hade kunnat vara lite större för att vara mer praktiska, men då hade hela kamerahuset blivit större som du påpekar). Jag tycker däremot att knapparna är alldeles för sladdriga och odistinkta. Knapparna på min E-PL3 är bättre, och den kameran är ju märkbart mindre än E-M5.

Det sämsta med E-M5 är dock batteriluckan. Jag är livrädd för att den ska gå sönder varje gång jag byter batteri.

Hallå där! En Laurinkoster är funktionell.

Jag är väl inte helt immun mot snygga prylar, men min E-M5 köpte jag faktiskt för att den uppfyllde löftet om m4/3 som ett kompetent kamerasystem, villket min första m4/3-kamera, en Olympus E-PL3, bara nästan gjorde.

Jo visst är laurinaren funktionell, det oförnuftiga ligger i att den är av trä!

Faktum är att jag köpte min E-M5 av samma skäl som du, första gången en kamera med 4/3-sensor presterar i nivå med APS-C och t o m lite äldre FF-kameror. OM-designen är mer en bonus. Hade jag gått enbart på design hade jag nog köpt en Fuji X-1 Pro eller XE-1, men där saknas objektiv ännu så länge.

Hur har ni andra tänkt? Har ni någon gång köpt kamera pga designen? Har ni ångrat er?

De kameror jag trivs med att använda har en design jag gillar. Det första huset där design var en av de avgörande valen var en klassisk FE-2. Med bra design jobbar man med kameran och inte emot den. ( Iofs var låg en Contax RTS ännu bättre i handen, men systemt kändes inte lika stort.)

Min D700 är kanske inte snygg, men har en design som gör att den blir en förlängning av min kropp. då blir det bättre bilder. Samma sak med datorer och programvaror, de skall ha en funktionell design som gör det enklare att göra jobbet.

Design för mig är mycket funktion - Bauhaus ;-)

Jo visst är laurinaren funktionell, det oförnuftiga ligger i att den är av trä!
Aha. Jag tänkte omedelbart på L32 när du skrev Laurinkoster. Byt till en sån. Den är gjord av glasfiber! :)

Faktum är att jag köpte min E-M5 av samma skäl som du, första gången en kamera med 4/3-sensor presterar i nivå med APS-C och t o m lite äldre FF-kameror. OM-designen är mer en bonus. Hade jag gått enbart på design hade jag nog köpt en Fuji X-1 Pro eller XE-1, men där saknas objektiv ännu så länge.

Hade jag gått enbart på design (dvs om funktion och (brist på) pengar vore helt oväsentligt) så skulle jag ha köpt en Leica M9. Den designen är tidlös.

+1 suktade efter M9 när jag hade E-3 men det var lite väl saftigt pris på den, sedan kom ju OM-D, lite sugen på att köpa till ett handgjort halvCase i läder för att slutföra retrolooken

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar