Annons

Välja en Nikon D700 eller Nikon D600?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag måste ta den på avbetalning, det kanske inte går på cyberphoto?
Vad kostar samyang 85/1.4?

Jag tycker också det sitter i fotografen men när man känner att man tar riktigt bra bilder men ser art själva bildkvaliten inte är så bra är det inte lika roligt.
Och när jag liks byter vill jag göra det ordentligt.

Samyang AE 85/1,4 AS IF UMC kostar 3290:- på CyberPhoto

Tänk på att du får fokusera manuellt med Samyangen, inget jag skulle rekommendera någon som inte har all tid i världen och fotar för sitt nöjes skull....

Hejsan,
Kanske dags att bidra med ett inlägg ;o)
Oberoende av om du väljer en D600 eller D700 så kommer du säkert att få tillräckligt med egenskaper, finesser, pixlar och menyer.
En bekant "uppgraderade" från D700 till D600, han ångrade sig snabbt. D700 är hälften mindre pixlar men dubbelt så mycket bygg kvalitet! Blev själv vittne till att väder, vind och kyla inte är goda vänner med D600. Han har funderat på ett byte till D800.
Båda kamerorna tar fina bilder men jag skulle aldrig byta min D700 mot en D600, så de så ;O)
Ha det gött!

Byggkvalitet? Jag har en D700 o dom gånger jag använt mig av min brors D90 (o tillomed syrrans D70s) har jag märkt noll skillnad på byggkvalitet o jag tvivlar på att en D600 skulle vara sämre än den gamla D90n.
Om man bortser från priset så skulle jag aldrig nånsin föredra en D700 framför en D600. Den nyare kameran är något mindre, något färre knappar, samma lika byggkvalle och extremt mycket bättre bildkvalle.

Håller med med tanke på betalt jobb samt att det oftast är tidspress när man fotar bröllop samt små barn.

Håller med, Samyangen känns inte som en bra ide. Visserligen har D600 ganska bra sökarskivor, men attt fokusera manuellt tar koncentration från att hålla koll på ansitsutryck och ljus. Bättre att använda 50 mm med autofokus, och beskära tills man har råd med en Nikons 85 f/1.8 eller något annat med autofokus.

Byggkvalitet? Jag har en D700 o dom gånger jag använt mig av min brors D90 (o tillomed syrrans D70s) har jag märkt noll skillnad på byggkvalitet o jag tvivlar på att en D600 skulle vara sämre än den gamla D90n.
Om man bortser från priset så skulle jag aldrig nånsin föredra en D700 framför en D600. Den nyare kameran är något mindre, något färre knappar, samma lika byggkvalle och extremt mycket bättre bildkvalle.

Märkligt, jag hade en D80 och kan verkligen inte påstå att det inte skulle vara någon skillnad mellan den och D700.

"byggkvalle och extremt mycket bättre bildkvalle" lite överdrivet tycker jag samt när har den extremt bättre bildkvaliteten betydelse för slutprodukten (print, webb, ev dagstidning?

Skojar du? Jag tänker egentligen inte ge mig in en diskussion om byggkvalitet. I så fall måste vi först definiera vad vi menar med det. Sedan ska man helst ta isärr alla delar i huset och jämföra komponenters kvalitet/kostnad. Hur arbetet är genomfört etc. Blir jobbigt, tror inte att det är helt okomplicerat i alla fall.

Men D90 har metall och plast istället för D700 där huset till stor del är gjort av magnesium. För mig är byggkvalitet i allra högst grad upplevelsebaserat: håller jag först ett D700 hus och sedan ett d600 i handen då upplever jag det som att D700 huset har bättre byggkvalitet. Ditt inlägg visar att inte alla upplever det på samma sätt. Hur ser du på skillnaderna mellan D3s och D600. Ingen skillnad där heller?

Håller med, Samyangen känns inte som en bra ide. Visserligen har D600 ganska bra sökarskivor, men attt fokusera manuellt tar koncentration från att hålla koll på ansitsutryck och ljus. Bättre att använda 50 mm med autofokus, och beskära tills man har råd med en Nikons 85 f/1.8 eller något annat med autofokus.

Som jag skrivit tidigare SKA jag köpa ett nikon 85/1.8 samtidigt som jag köper D600 (om det nu blir den kameran). Det är nikons 1.4 jag inte har råd med. :)
Vill ha med autofokus.

Skojar du? Jag tänker egentligen inte ge mig in en diskussion om byggkvalitet. I så fall måste vi först definiera vad vi menar med det. Sedan ska man helst ta isärr alla delar i huset och jämföra komponenters kvalitet/kostnad. Hur arbetet är genomfört etc. Blir jobbigt, tror inte att det är helt okomplicerat i alla fall.

Men D90 har metall och plast istället för D700 där huset till stor del är gjort av magnesium. För mig är byggkvalitet i allra högst grad upplevelsebaserat: håller jag först ett D700 hus och sedan ett d600 i handen då upplever jag det som att D700 huset har bättre byggkvalitet. Ditt inlägg visar att inte alla upplever det på samma sätt. Hur ser du på skillnaderna mellan D3s och D600. Ingen skillnad där heller?

SER skillnad gör man ganska lätt ja. O skillnaden man känner är vikt och storlek, inte byggkvalle. Eller byggkvallen går att känna om det är nåt riktigt plastigt kanske, men så plastigt är ingen Nikon-kamera. Jag tror iaf att stor del av den här byggkvalitets-upplevelsen som många tror sig ha är just storleken och vikten.

Ok. Jag håller med om att det nog blir bra vad man än väljer: D600 eller D700. Och vi människor brukar många gånger hänga upp oss på detaljer (jag i alla fall ibland) istället för att koncentrera oss på det som är väsentligt. Men för mig är det där med hur en kamera fungerar i avseende på fokus oerhört viktigt därför är jag nyfiken på hur du gör när du plåtar vidöppet och inte vill att fokus ska hamna i mitten. Min erfarenhet av att omkomponera är att det oftast inte blir skarpt. Med min F3 är det inga problem då sökaren är fantastisk. Men manuellt med D600 och f: 1.4 blir nog svårt.

Jag kör manuellt med D600 och Samyang 85mm/1.4. Funkar utmärkt vidöppet. Dock så tar det ett tag innan man får in snitsen. Dom flesta idag verkar ha glömt att det fanns en tid utan autofokus ;) När jag använder autofokus använder jag alltid bara mittpunkten, för jag orkar inte med när kameran fokuserar på fel saker i bilden, vilket dom ALLTID gör när man använder alla punkterna. Tex så fokuserar de kameror jag använt nästan alltid på nästippen istället för på ögonen vid närbilder/porträtt. Det krånglet orkar jag inte med, därför väljer alltid endast mittpunkten. Då tycker jag autofokus fungerar tillfredställande.

Nu har ju Josefin sagt att hon inte vill ha manuell fokus så sluta jiddra om det i denna tråden.

Jag tycker den "uppackade" D600 låter intressant. Jag har bara haft mailkontakt med Cyberphoto men har bara positiv erfarenhet. Jag rekommenderar dig att ringa dem och fråga lite om denna D600. Fråga dessutom om mängdrabatt om du dessutom köper 85an och eventuellt fler saker. Har hört att de inte skall vara för ogina med det.

Nu har ju Josefin sagt att hon inte vill ha manuell fokus så sluta jiddra om det i denna tråden.

Jag tycker den "uppackade" D600 låter intressant. Jag har bara haft mailkontakt med Cyberphoto men har bara positiv erfarenhet. Jag rekommenderar dig att ringa dem och fråga lite om denna D600. Fråga dessutom om mängdrabatt om du dessutom köper 85an och eventuellt fler saker. Har hört att de inte skall vara för ogina med det.

Jag kollade upp deras avbetalning och den var inte räntefri på det antal månader jag vill ha den på, det är däremot Elgigantens så den blir billigare i slutändan än vad den "uppackade" på Cyberphoto blir trots att det skiljer 1700:- i pris.
Så det blir den ifall jag bestämmer mig.
Sitter fortfarande och har lite ångest, men vet knappt varför längre. ;)

Du fortsätter använda din 50 i DX läge. Då får du 16 Mpixel bilder på en sensor som är nyare än den som sitter i D7000 och därför förmodligen bättre på låga iso. Du får bättre autofokus och snabbare kamera. Sedan köper du 85:an när du gjort dina sommar uppdrag och förhoppningsvis har råd.

Hur stor blir skillnaden bild- och kvalitéts mässigt när man kör en fullformatskamera i DX-läge?
Det är ju ypperligt att kunna använda mitt 50 trots att jag köper ett 85 och kör den som vanligt på fullformatet...
Har du någon bild att visa på i bästa fall?

ANNONS