ANNONS
Annons

Välja en Nikon D700 eller Nikon D600?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag byter manuellt mellan mina (3) punkter... väldigt ofta.
Hur menar du med omkomponerar? Alltså, hur kommer jag att behöva gå tillväga för att omkomponera?
Är det liksom när man håller ner avtryckaren till hälften och får flytta kameran istället?
(förlåt mitt amatörmässiga intellekt...)

Finns det någon bild på hur fokuspunkterna sitter? Jag har ju som sagt bara 3 punkter nu, en i mitten och en på vardera sidan - det kan väl inte vara värre än vad som är nu menar jag?

Jag har bestämt mig för en FX då det är ljus och kort skärpedjup jag letar eftersom jag mest fotar porträtt.

http://photographylife.com/wp-content/uploads/2012/10/Nikon-D600-vs-D800-Viewfinder.png

Det ser kanske int ut som så stor skillnad, men på något vis känns det som om D600 krympt
ihop fokuspunkterna för att passa till DX format. För egen del hade jag gärna sett att jag haft än mer spridning i sidled än vad de är på D800.

Jag har använt min D700 sedan den släpptes och är mycket nöjd med den. Om jag skulle byta idag så skulle video och ytterligare mindre brus vara anledningarna. Jag ser ingen större risk med att köpa en begagnad D700. Den är extremt prisvärd och jag känner inte till några direkta fel på modellen. Min har gått i allt från babykräks via snöstorm i Sarek och Borneos djungler till torskfiske Lofoten i januari. Huset är proffsigt med alla knappar och rattar man behöver.

Plåtar man porträtt så vill (i alla fall jag) oftast ha skärpan på ögonen. Om man samtidigt inte vill ha ögonen mitt i bilden kan man välja på

a: välja en fokuspunkt som inte ligger mitt i bild
b: fokusera med mittenpunkten och sedan komponera om bilden

I och med att skärpedjupet är så kort med fullformat och 50 f/1,4 finns det stor risk att antingen du eller motivet hinner flytta sig lite medan du komponerar om. Speciellt om du plåtar barn. Vi snackar centimetrar här alltså.

Jag använder nästan alltid kontinuerlig AF styrd med tummen. Jag väljer en AF-pukt som hamnar på ena ögat på modellen och sen kör jag kontinuerlig fokus hela tiden medan jag plåtar ett gäng bilder. Då hänger kameran oftast med och man får övervägande skarpa porträtt.

Av den anledningen är det bra att ha AF-punkter över en stor del av sökaren - det ger dig möjlighet att komponera som du vill och ändå använda AF med någon form av snabbhet. D700 har fler AF-punkter än D600 och de sitter längre från "mitten" av bilden. Jag skulle gärna ha ännu fler AF-punkter ännu lägre från mitten.

Lycka till med kameraköpet!

/björn

Men D7000 och D600 har väl båda 39 fokuspunkter?
Finns det någon bild nånstans på hur dessa ligger?

Men har inte D600 och D7000 rätt lika spridning på punkterna?

Ja, och nej. I D600 är det som om man lagt in punkterna från D7000 rakt av så att de passar inom DX utsnittet ungefär på samma sätt som de passar in i hela sökarbilden på D7000. Detta innebär att de kommer att hamna lite väl nära centrum om man t.ex. vill lägga dem över var ett öga vid porträttfoto.

Ett väldans petimetergnällande

Vad du än köper blir bra. Har själv en D600. Det här med fokuspunkters placering och allt annat som det görs invändningar om är meningslöst bladder bara. Jag kommer från D300. En omställning var det såklart. När den inväjningen är klar, ja då är det klart. Jag är mycket nöjd med min kamera. Som sagt - vad du än väljer blir bra.

Ja, och nej. I D600 är det som om man lagt in punkterna från D7000 rakt av så att de passar inom DX utsnittet ungefär på samma sätt som de passar in i hela sökarbilden på D7000. Detta innebär att de kommer att hamna lite väl nära centrum om man t.ex. vill lägga dem över var ett öga vid porträttfoto.

Okej.
På min D60 kan jag välja så att kameran fokuserar på hela motivet typ, då finns inte längre valet att byta fokuspunkt.. funkar ngt liknande på d600an? Det brukar funka rätt bra när man kör porträtt på nära håll och med 1.4 bländaren... Annars kan det ist bli fokus på endast ett öga som du skriver.,
Eller aktiverar man då alla punkter?

Vad du än köper blir bra. Har själv en D600. Det här med fokuspunkters placering och allt annat som det görs invändningar om är meningslöst bladder bara. Jag kommer från D300. En omställning var det såklart. När den inväjningen är klar, ja då är det klart. Jag är mycket nöjd med min kamera. Som sagt - vad du än väljer blir bra.

Tack för detta uppmuntrande mitt i djungeln och beslutsamhets ångesten!
Ang fokuspunkterna är det ändå bättre med d600 än min d60 eftersom den bara har 3 st..,
Dessutom jobbar jag gärna med att omkomponera bilden för att få punkten dit jag vill men med min kamera finns inte möjligheten att göra så.. Den tappar skärpan 8 av 10 ggr då..

En d800 som många verkar tycka är bäst har jag inte budget för nu när jag blir tvungen att köpa ett 85/1.8 också!
Har ju ett 50/1.4 men det blir ju inte samma sak.

Ok. Jag håller med om att det nog blir bra vad man än väljer: D600 eller D700. Och vi människor brukar många gånger hänga upp oss på detaljer (jag i alla fall ibland) istället för att koncentrera oss på det som är väsentligt. Men för mig är det där med hur en kamera fungerar i avseende på fokus oerhört viktigt därför är jag nyfiken på hur du gör när du plåtar vidöppet och inte vill att fokus ska hamna i mitten. Min erfarenhet av att omkomponera är att det oftast inte blir skarpt. Med min F3 är det inga problem då sökaren är fantastisk. Men manuellt med D600 och f: 1.4 blir nog svårt.

Ang fokuspunkterna är det ändå bättre med d600 än min d60 eftersom den bara har 3 st..,
Dessutom jobbar jag gärna med att omkomponera bilden för att få punkten dit jag vill men med min kamera finns inte möjligheten att göra så.. Den tappar skärpan 8 av 10 ggr då..

En d800 som många verkar tycka är bäst har jag inte budget för nu när jag blir tvungen att köpa ett 85/1.8 också!

Det har redan sagts tror jag - prioritera kostnaden för optik, kameran är inget annat än färskvara. Vikt och storlek skulle jag också fundera över vilken betydelse den har för dig. För mig hade det betydelse, därav mitt val. Jag har införskaffat Nikons gluggar 28/1,8, 50/1,4 och det nya 85/1,8. Fast optik, ett lite lättare hus än innan samtidigt grymt kompetent.

Ja, D800 är bättre, men inte så mycket bättre. Jag valde bort D600 främst för att den fungerade sämre med mina glasögon, D800:ans andra fördelarna var liksom mer lite extra bonus som jag hade kunnat leva utan om jag hade varit tvungen.

Ok. Jag håller med om att det nog blir bra vad man än väljer: D600 eller D700. Och vi människor brukar många gånger hänga upp oss på detaljer (jag i alla fall ibland) istället för att koncentrera oss på det som är väsentligt. Men för mig är det där med hur en kamera fungerar i avseende på fokus oerhört viktigt därför är jag nyfiken på hur du gör när du plåtar vidöppet och inte vill att fokus ska hamna i mitten. Min erfarenhet av att omkomponera är att det oftast inte blir skarpt. Med min F3 är det inga problem då sökaren är fantastisk. Men manuellt med D600 och f: 1.4 blir nog svårt.

Det hänger på motivval och situation. Oftast klarar jag med att "omdirigera" (har glömt uttrycket) men om avståndet är kort och det inte fungerar då brukar jag ta grovriktning, låsa skärpan samt göra manuella justeringar direkt i sökaren. Man måste nog vackert ha lite tålamod om man använder 1,4-gluggar med full öppning, slarvmarginal finns inte. Detta är inget typiskt för D600 utan gäller alla kameror. Jag anser inte jag har några problem med det.

Vilka funktioner och parametrar som är viktiga beror ju helt på hur man använder prylarna. För MIG är det förbaskat viktigt med AF-punkter långt från mitten för det är en funktion som jag ofta använder. Samma sak med brus på höga ISO. Plåtar man bara i solsken med bländare 8 så levererar ju alla kameror bra bilder, även kompakter och mobiltelefoner. JAG fotar oftast i skenet av ett avlägset stearinljus - då är brus en viktig parameter. Å andra sidan bryr jag mig inte speciellt mycket om vad prylarna väger, något som andra kanske tycker är viktigt.

Av de hus som har diskuterats i den här tråden så kommer alla att medföra en klar förbättring mot din nuvarande kamera, absolut. Men det skadar ju inte att läsa på och fråga så att man köper så bra prylar som möjligt inom sin budget. Jag håller också med om att det är viktigt att satsa på bra gluggar. Just därför är D700 ett bra alternativ. Du spar en halv 24-70 eller två sb900 jämfört med en D600...

Jag måste också kommentera det där med att man bara får ett öga skarpt. Det beror ju det korta skärpedjupet och har inget med autofokusen eller AF-punkter att göra. Antingen ser du till att båda ögonen är lika långt från kameran eller så måste du blända ner!

/petimeterbjörn

Det har redan sagts tror jag - prioritera kostnaden för optik, kameran är inget annat än färskvara. Vikt och storlek skulle jag också fundera över vilken betydelse den har för dig. För mig hade det betydelse, därav mitt val. Jag har införskaffat Nikons gluggar 28/1,8, 50/1,4 och det nya 85/1,8. Fast optik, ett lite lättare hus än innan samtidigt grymt kompetent.

Eftersom min kamera är urgammal och riktigt dålig behöver jag ju en ny och jag känner att det är lika bra att köpa fullformat då det ju gör sitt för tex porträtt som det har sagts, dessutom känns det vettigt att ta det steget då jag 2014 har tänkt starta ett litet eget företag på sidan om...
Kommer D600 känns vettig i pris. Köpa D7000 känns okej men den jag tror att jag kommer vilja ha en fullformat snart ändå även om jag köper en 7000.

Gällande optiken så kommer jag nog klara mig rätt bra med mitt nuvarande 50/1.4 och det 85/1.8 jag tänker köpa.
Sen får man införskaffa fler objektiv sen såklart..
Känns nästan som att det blir D600an.

Köp en D600. Jag är säker på att du blir supernöjd.

I slutet av dagen handlar det mer om fotografen, än om vad du har för kamera ;) Med en D600 kommer du långt.

Kör hårt och lycka till!

J

Se om du inte får tag på ett beg D700. Beprövad kamerahus som används/har använts av många fotografer. Som många redan påpekat får du pengar över till fin optik eller blixt. Annars kör på D600. Blir kanon bra vilkte som men då får lite pengar över om du väljer en D700. Lycka till!

på vilka punkter anser du D700 är bättre än D600?

Det ger nog inte så mycket för frågeställaren att börja rabbla punkter (det drar lätt iväg i en lång sidodiskussion då), men det är givet att det inte är teknisk bildkvalitet. Sensorn är förstås bättre i D600. Däremot så går det inte att komma ifrån att själva huset den sitter i är enklare, men det behöver inte vara något som spelar någon roll. Jämfört med en D60 lär vilken som vara en hallelujaupplevelse ur alla aspekter, utom vikten.

Se om du inte får tag på ett beg D700. Beprövad kamerahus som används/har använts av många fotografer. Som många redan påpekat får du pengar över till fin optik eller blixt. Annars kör på D600. Blir kanon bra vilkte som men då får lite pengar över om du väljer en D700. Lycka till!

Alla D700 finns i södra Sverige, jag bor i Skellefteå, Västerbotten. Känns inte bra att köpa en kamera begagnad utan att se den live först.
Dessutom är det ingen som helst garanti på den om den går sönder och då är det 9000 åt skogen ist för "några" tusen till för en ny kamera..

Köp en D600. Jag är säker på att du blir supernöjd.

I slutet av dagen handlar det mer om fotografen, än om vad du har för kamera ;) Med en D600 kommer du långt.

Kör hårt och lycka till!

J

Tack, ja det känns mer och mer som att det blir en D600.
Jag har lyckats ganska bra med fotograferingen trots min D60, tackar mitt 50/1.4 för det men det känns som att det är det tekniska som behöver utvecklas först för att jag ska kunna fortsätta göra det - och framförallt känna att det är roligt!

Dom olika kamerorna som det pratats om är så bra så jag tror inte att kameran spelar en betydande roll utan skicklighet som fotograf och framför allt skaparglädje har en otroligt stor betydelse.
Jag har kört med min D7000 i 1,5 år och jag tycker att det är en riktigt bra kamera om man som vanligt använder bra objektiv, har även en D600 som är en riktigt vass kamera. Jag har bl.a ett billigt Samyang 85/1,4 som har manuell fokusering, men för dom småpengarna får man ett riktigt bra bildresultat om man kan leva med fokuseringen.

Tips! CyberPhoto säljer D600 för 14.790:- har varit uppackade men inte exponerade, full garanti.

ANNONS