unoengborg
Aktiv medlem
om jag ska sammanfatta varför jag tycker D600 är bättre för dig än D700 så är det för följande
- Bättre iso egenskaper
- bättre dynamiskt omfång
- lättare smidigare kamera
- Ny teknik (inte minst 4 år äldre)
- högre upplösning ( för mig så räcker inte 12 milj alltid däremot så brukar 20- uppåt räcka betydligt oftare.
en nackdel med D600 är att snabbaste slutartid är bara 1/4000 o om du kör bröllop o gärna kör på stora bländar öppningar så kommer du bli tvungen att köra ett nd filter soliga dagar det får jag visserligen göra med min D800 oxå i vissa fall.
En solig dag ute i solen får du kanske bländare 16 och 1/125 sekund med iso 100. Det är detsamma som bländare 2, 1/4000 sekund. I det ljuset lär du inte ta några bra porträtt oavsett om du har ett gråfilter. Och även om det skulle vara en extremt ljus dag kan du ställa ned känsligheten på "Lo1" läget och vinna ytterligare ett bländarsteg till. Och rör det sig inte om lite folkvimmelbilder eller grupper utanför kyrkan vill du inte använda bländare 2 i vilket fall eftersom skärpedjupet i så fall blir för kort. Så det känns ganska mycket som ett ickeproblem.