Annons

Välja en Nikon D700 eller Nikon D600?

Produkter
(logga in för att koppla)
ja. och sen är det skillnad på 85mm f:1.8 och 85mm f:1.4. 1.4 är bättre för det du är ute efter skulle jag tro. som någon tidigare i tråden föreslagit: en beg D700 och ett beg nikon 85mm f.14 är ett alldeles ypperligt val. handlar du beg som företag så ska du se till att få ett momskvitto det är inte alltid lätt. scandinavian photo exempelvis har ibland beg med garanti dessutom.

Ja, det är det jag är ute efter när jag är inriktad på porträtt.

Så, sammanfattningsvis så får jag bättre skärpedjup än jag har nu med mitt 50/1.4 och min D60
- och kommer upp i endast 20.000 kr för en fullformat (D600) och ett 85/1.8 objektiv?

Dessutom går ju mitt 1.4 använda också men då har jag iaf "garderat" mig för porträtt utan att människorna blir förvrängda som de skulle bli med mitt 50mm tillsammans med fullformat?
Förstår jag rätt då?

50 mm är ju att betrakta som normaloptik på fullformat, dvs det motsvarar ungefär den bildvinkel vi ser med ett obeväpnat öga, så du borde inte få några förvrängningar med 50 mm heller. Snarare är det så att 85 ger förvrängning i den mening att ett tele trycker ihop perspektivet lite, vilket i sin tur gör att en t.ex. en stor näsa ser lite mindre ut än vad den egentligen är.

50 mm är ju att betrakta som normaloptik på fullformat, dvs det motsvarar ungefär den bildvinkel vi ser med ett obeväpnat öga, så du borde inte få några förvrängningar med 50 mm heller. Snarare är det så att 85 ger förvrängning i den mening att ett tele trycker ihop perspektivet lite, vilket i sin tur gör att en t.ex. en stor näsa ser lite mindre ut än vad den egentligen är.

Varför har jag då fått tips att skaffa 85 istället till fullformat? Det är väl bättre ju mindre förvrängd bild det blir när det handlar om porträtt eller?
Läser att de flesta fotar med 85 till fullformat

Jag gick i samma funderingar i höstas. För min del föll det på plats när jag höll i en D600 för första gången och kände hur bra den låg i handen och hur välbyggd den kändes. Hade dessutom kommit så långt i tanken att köpa en beggad D700 att jag tagit ut 10.000kr för att ev köpa en som fanns till salu nära mig. När jag stod där med en tjock bunt femhundringar kunde jag inte låta bli att fundera på vad jag höll på med. Köpa begagnad elektronik som jag inte visste vad den varit med om för ett femsiffrigt belopp? Nä, det blev en ny kamera för ytterligare en bunt femhundringar och jag är sjukt nöjd med det beslutet!
Lycka till med valet!

om du redan fått uppdrag och har firma så tycker jag att du ska skaffa bra grejer. momsen kan du dra av senare och ev en del av utgifterna. gillar du den där looken: vidöppen, motljus, kort skärpedjup då ska du ha fx samt 1.4

Jag gillar den looken men jag har inte firma utan ska registrera det som hobbyverksamhet i åtminstone 1-2 år så jag har tid på mig att göra ett namn, ordna med hemsida osv.

Jag gick i samma funderingar i höstas. För min del föll det på plats när jag höll i en D600 för första gången och kände hur bra den låg i handen och hur välbyggd den kändes. Hade dessutom kommit så långt i tanken att köpa en beggad D700 att jag tagit ut 10.000kr för att ev köpa en som fanns till salu nära mig. När jag stod där med en tjock bunt femhundringar kunde jag inte låta bli att fundera på vad jag höll på med. Köpa begagnad elektronik som jag inte visste vad den varit med om för ett femsiffrigt belopp? Nä, det blev en ny kamera för ytterligare en bunt femhundringar och jag är sjukt nöjd med det beslutet!
Lycka till med valet!

Så tänker jag också om begagnat. Speciellt då jag inte skulle ha råd att köpa en ny om den skulle gå sönder, det är ju ingen garanti.
Dessutom bor jag i Norrland och det är inte ofta ngn säljer dessa kameror här så jag vågar inte köpa en söderifrån som jag aldrig ens ser innan..

Varför har jag då fått tips att skaffa 85 istället till fullformat? Det är väl bättre ju mindre förvrängd bild det blir när det handlar om porträtt eller?
Läser att de flesta fotar med 85 till fullformat

Inte nödvändigtvis, folk gillar inte alltid sanningen, sedan kan man fråga sig vilken sanning som är sannast.

När vi ser med obeväpnat öga har vi egentligen två bildvinklar att tänka på. Dels den bildvinkel vi överhuvud taget uppfattar något på, och dels den smalare bildvinkel hjärnan utvnyttjar när vi tittar på något vi är intresserade av. Därför och för att den ger oss kort skärpedjup som tar bort ovidkommande detaljer fungerar 85 mm bra för porträtt på fullformat, precis som 50 fungerade bra när du använde DX format.

En bild där perspektivet är ihoptryckt med tele ser inte konstig ut för vi är vana vid att se folk på långt håll, medan en bild som är förvrängd av en vidvinkel känns konstigare för vi kan aldrig själva se det bildutsnittet utan kamera framför ögonen.

Med andra ord så får du rådet att använda 85 på fullformat för att du och många andra gillar 50 på DX format. 85 mm är helt enkelt den brännvidd som mest kommer att likna det resultat du får med 50 på din nuvarande kamera, så när som på att du får aningen mindre skärpedjup.

D7000 eller D600

Har du möjlighet till att gå till en butik och känna på kameramodellerna? Du kanske redan väljer bort modeller om de känns helt fel i handen eller i vikt. De flesta större kedjor har idag D7000 och D600 att känna på.

Själv har jag haft en D7000 som jag var väldigt nöjd med men jag sålde den för att uppgradera till en D800 innan D600 kom ut.
Inte så länge sedan så fick jag känna på en D7000 igen och det var som natt och dag i vikt. I och med att jag skaffade mig en D800 så skaffade jag även objektiv som matchar kamerans prestanda och dessutom i vikt. Kameran tillsammans med objektivet blir då en två kilos hantel. Ett tidigare lätt en-handsgrepp om D7000 känns betydligt svårare att få till på D800. Det är inte ovanligt att man är ute och tar bilder i över 4-5 timmars promenader. Då kan klumpen kännas tung och kall men det glöms visserligen lätt bort när man tittar på bildskörden efteråt. Man blir genast sugen på att springa ut igen med kameran i högsta hugg.

Om kameravalet stod mellan D7000, D700, D600 och D800. Skulle jag nog idag välja D600 om jag hade pengar till alla dessa. Med anledning av:
  • D600 har 2 SD-minnesslots. (En för RAW och en för JPEG)
  • D700 har bara en minnesport och det är dessutom en CF-slot. (CF-stiften i kameran är känsliga)
  • D600 har lättillgängliga U1 och U2 lägen som inte D800 har.
  • Jag har något oförklarligt motstånd till APS-C-formatet, dvs DX. Känns som en kompromiss vilket det inte riktigt är idag med alla fina megapixlar som finns i cropformatet. Det finns väldigt bra DX-objektiv med låga bländartal som är betydligt billigare än de motsvarande FX-versionerna.
  • Jag filmar inte särskilt mycket så D800s rena HDMI-signal är bortkastad på mig. Avseende andra aspekter så räcker D600s specifikation långt.
    http://www.nphotomag.com/2012/09/14/nikon-d600-vs-d800-the-20-things-you-need-to-know/
  • ISO/Brus, så är D700 den sämre av dessa tre. http://www.youtube.com/watch?v=SPyYm38AC7Y

Men nu har jag en D800 och är så nöjd så. Det kommer att dröja ett tag innan jag släpper den.

Om du vill vara mer försiktig pengarna och stega dig upp skulle jag välja D7000. För D7000 har en väldigt bra sensor och många funktioner som tidigare bara fanns i proffsmodellerna. En bra inkörsport till alla dessa fina funktioner.
Men var försiktigt när du ska köpa begagnat. När jag sålde min kamera till en farbror så hade han ringt på en fyra, fem annonser tidigare där säljarna inte var seriösa. Samtliga backade ur affären när han ville träffa dem i person och granska kameran.

ja. och sen är det skillnad på 85mm f:1.8 och 85mm f:1.4. 1.4 är bättre för det du är ute efter skulle jag tro. som någon tidigare i tråden föreslagit: en beg D700 och ett beg nikon 85mm f.14 är ett alldeles ypperligt val. handlar du beg som företag så ska du se till att få ett momskvitto det är inte alltid lätt. scandinavian photo exempelvis har ibland beg med garanti dessutom.

85/1,4 är bra om man vill ha EXTREMT kort skärpedjup (alltså något mer extremt än man får med 85/1,8). för porträtt på FX. Jag tror du kommer klara dig alldeles ypperligt med 85/1,8 som är skarp som få och ger ett kortare skärpedjup än man vill ha i de flesta fall på nära håll. Din 50/1,4 kommer fortfarande vara fullt användbar för de tillfällen du vill ha mer av miljön i i bilden.

jag är medveten om detta. men om man är ute efter en viss typ av stil så är det skillnad mellan 1.4 och 1.8. vissa använder canon 85 f: 1.2 också. det handlar ju inte alltid om vilken glugg som fått bäst värden på dxo utan om något mer flummigt som karaktär..

men visst jag har den nya nikon 85mm f:1.8. den är fantastisk bra och räcker säkert lång för ts

Jag stod i samma val som du. Till slut blev det D700 p.g.a

Billigare i pris
Snabbare seriebildstagning (med batterigrepp)
Större och lite biffigare
Lite mer rejälare kamera
Passade bättre än D600 i mina händer

Ett argument som talar för D600.
Nikon tillverkar inte längre D700 eller batterier till den … så i längden måste man förlita sig på att andra gör batterier till den kameran.

Nikon D600 + 85mm f1,8 duger bra.

Sedan kan man tala för och emot alla kamerorna hur länge som helst … utan att komma ut och fota.
Från D60 blir du nöjd med vilken kamera du än köper! :)

Batterier är nog inget problem. Får fortfarande tag i batterier för gamla analoga som rollei 35, minox 35 etc. Har några D700 batterier liggandes som om ts skulle behöva ett om 5 år så välkommen ;-)

Tro att det blir bra vad hon än väljer. Bara att bestämma sig! Det viktigaste är trots allt inte om D600 har lite sämre af än D800 etc utan att lära känna kameran och utnyttja det potential som finns. Och detta handlar mer om praktik än teori.

eftersom du inte vill ha en tung kamera så är D600 bättre än D700 samt den är betydligt bättre på ren bildkvalitet. Sedan är den snabbare (lite) o af funkar bra. D700 är i kamera mått rätt gammal nu har väl funnits i 3-4 år o det händer mycket på den tiden. Det som D600 är bättre är tex bilder på högre iso o dynamsikt omfång. Jag har haft många D700 o det är inget fel på den kameran men har du råd så är D600 o D800 klart bättre. Hade D600 men sålde den o köpte en till D800 för att jag är så van vid en kamera så känns det bättre med två likadana. Här är test från Dxo
Dessutom kan du filma med D600 ;-)
http://www.dxomark.com/index.php/en...rand2)/Nikon/(appareil3)/441|0/(brand3)/Nikon

om jag ska sammanfatta varför jag tycker D600 är bättre för dig än D700 så är det för följande
- Bättre iso egenskaper
- bättre dynamiskt omfång
- lättare smidigare kamera
- Ny teknik (inte minst 4 år äldre)
- högre upplösning ( för mig så räcker inte 12 milj alltid däremot så brukar 20- uppåt räcka betydligt oftare.

en nackdel med D600 är att snabbaste slutartid är bara 1/4000 o om du kör bröllop o gärna kör på stora bländar öppningar så kommer du bli tvungen att köra ett nd filter soliga dagar det får jag visserligen göra med min D800 oxå i vissa fall.

ANNONS