Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja bildredigerings program

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnusss

Aktiv medlem
Jag är övertygad om att det finns många bra bildredigerings program,men det talas bara om photoshop.
Jag skulle vilja ha reda på vad ni tycker.Vad har ni för erfarenhet om andra program?
Eller är det så att photoshop helt enkelt är det ultimata verktyget för bildredigering?

Jag själv har "lekt" lite med paint shop och tycker att det är väldigt snarlikt..har jag fel?
 
Visst, det finns andra verktyg som kommer i närheten av Photoshop (paint shop pro, corel photopaint, gimp är några) men inget som är bättre, eller ens lika bra som PS. Adobe har hållit på och finslipat på Photoshop i över 10 år nu..

Dessutom kan "alla" photoshop, och det gör det lätt att byta tips och lära sig av varandra.

Men det är klart, för de allra flesta fungerar andra, billigare program minst lika bra. (gimp är gratis till och med)
 
Själv använder jag sedan många år Corel Photopaint. Jag är ingen expert och utnyttjar säkert bara någon bråkdel av det programmets kapacacitet.

Utan att ha arbetat med PS inbillar jag mig alltså att det inte är programmet det hängar på utan på den som sitter framför skärmen.

Efter att en kort tid ha testat Photoshop Album -som jag inte därför inte vill rekommendera - är jag positivt överaskad över hur bra det programmets "automatfixar" fungerar. (Men resurserna är begränsade; det finns t.ex. ingen "clooning".)
 
Magnusss skrev:
Jag är övertygad om att det finns många bra bildredigerings program,men det talas bara om photoshop.
Jag skulle vilja ha reda på vad ni tycker.Vad har ni för erfarenhet om andra program?
Eller är det så att photoshop helt enkelt är det ultimata verktyget för bildredigering?

Jag själv har "lekt" lite med paint shop och tycker att det är väldigt snarlikt..har jag fel?

Jag har använt Corel Photopaint i flera år och är mycket nöjd med det. Användargränsnittet är helt annorlunda, men mycket logiskt och jag upplever det som att verktygen har fler möjligheter. Men om man är van mörkrumsmänniska så kanske det är lättare att tränga in i Photoshops användarmiljö, då en del verktyg känns inspirerade av mörkrumsmiljö. Photopaint kan ibland upplevas som mer teknisk, men jag tycker det känns bättre för mig (och jag har ändå viss mörkrumsvana :) ). Photopaint kan använda samma "plug-ins" som Photoshop. Jag är särskilt nöjd med hur lätt det är att juster färger och kontrast med Photopaint, känns mer "direkt" på något vis än Photoshops varianter.

Den stora fördelen med Photopaint är att man får Corel Draw på köpet (eller är det tvärtom? :) ). Stora paketet kostar kostar under 7000:- och då får med mängder med typsnitt, bilder, effekter och annat. Draw är mitt val för Illustrator, därför att Draw har mycket bättre layout och textverktyg. Kan mäta sig med Pagemaker i vissa stycken. Man får alltså ett programpaket med funktioner som motsvarar tre Adobe program, för mindre än vad ett Adobe program (fullversion) kostar.

Vill man vara mer budgetorienterad, så finns det Corel Draw Essentials. Kostar runt 1000-lappen. Det är en äldre version av Draw paketet (version 9) som är något nedbantad (färre effekter, typsnitt och bilder) men får ändå sägas vara oerhört prisvärd.

En nackdel dock - paketet är på engelska. Det finns svensk stavningskontroll i Draw, men den gör typografiska citationstecken enligt amerikansk/brittisk standard och det ser fult ut. Man får ändra manuellt med find/replace... Nåja, kör man enbart bilder - och skriver text utan citationstecken - kommer man runt det problemet.
:)

Med vänlig hälsning
Roland
 
Tack för svaren!
Visst är det bra att man kan ta hjälp av varandra.
Jag skall försöka bilda mig en uppfattning och prova på Corel Photopaint (om jag hittar en demo)
/Magnus
 
Haraldus skrev:
Hej,

Photoshop hanterar fler bitar internt och bibehåller därför kvaliten bättre. Viktigt när man gör JPG-filer för webben...
Detta har diskuterats igen och igen och igen här på forumet. Kolla t ex här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=6616&perpage=15&pagenumber=1

/Harald

för web-bilder känns det inte som man behöver ett 10kkr program..

hursomhelst så är corel photopaint ett mycket trevligt program när man väl lärt sig använda det, klart mycket mer prisvärt paket än photoshop iallafall.
 
o tänk att de var just för webbilder man behövde de däringa programet som ni ratar..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.