Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja bärbar Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet kanske är att de okunniga är så säkra på sin sak, och de kunniga så fulla av tvivel.
 
Har varit borta ett tag...

Alldeles riktigt :)
Artikeln må vara gammal, och skriven innan Vista släpptes, men det förändrar inte det faktum att ex. problemen med svartpunktskompensation, och risken för LUT-wars kvarstår.

Det är ett konstruerat problem. Windows överlåter all hantering av färg- hantering/profiler till 3:e-parts program.

Det är inte alls min intention att ägna mig åt skrämselpropaganda.
Men skillnaden i antalet vilda virus och trojaner med relevant spridning, borde väl ändå vara relevant att diskutera?

Nu var det inte virus och trojaner jag tänkte på i första hand. Men ja, det är bra att känna till dess existens.

Hur skyddar du dig mot skadlig kod på hemsidor som letar efter svagheter i din webläsare? Du är väl medveten att det var via en hensida som angripare kunde ta kontrol över OSX?

Jag tänkte närmare på allt jidder om UAC, Instabilt OS, LUT och anndra uppsförstorade obetydligheter.

Jag har tidigare i tråden försökt att påpeka att det absolut går att få Windows både säkert och stabilt.
Men att det krävs lite mer medveten handpåläggning.

Som vaddå?

Att det inte krävs lika mycket medvetet underhållsarbete med OS X, är en av de orsaker som gör att jag personligen trivs bättre med OS X än Windows.

Som vaddå?

Men det lär jag väl aldrig få svar på....
 
Det är ett konstruerat problem. Windows överlåter all hantering av färg- hantering/profiler till 3:e-parts program.

Med all respekt för att du verkar besitta en hel del kunskap på området, och att du brukar skriva på ett vettigt och genomtänkt sätt.

Men den här gången verkar du ha haft lite för bråttom när du skriver, så nu gav du mig allt straffspark på öppet mål ;)

Hade det varit operativsystemet, som på ett genomtänkt sätt, skött saken, så hade risken för att olika program skriver till LUT samtidigt inte kunnat uppstå.

Dessvärre finns det i verkligheten faktiskt de som har problem med just LUT-wars i praktiken.


I övrigt, så får du ursäkta, (det är inte riktat mot just dig), är jag innerligt trött på att diskutera med personer som inte läser det jag skriver, och inte inser att jag redan svarat på deras frågor, det skapar därför inget annat än dålig stämning att fortsätta diskussionen.

Du får därför nöja dig med att jag till viss del faktiskt besvarat det du frågar om redan tidigare i tråden. (Väl medveten om att mina svar inte är heltäckande).

Världen är helt enkel allt för full av både "Macibaner", och "Win-qaida", som verkar se det som sin livsuppgift att med alla till buds stående medel bekämpa den "andra sidan", och konsekvent vägrar erkänna att ingen OS är perfekt, eller att båda alternativen kan vara det bästa valet i olika situationer, beroende på tänkt användningsområde.

Väl mött :)

/Daniel.
 
Jag vill bara skriva en enda sak och det är att det går alldeles utmärkt att högerklicka på dom nya macarna. Går att göra var som helst på styrplattan dessutom genom att använda två fingrar.

Jag är inne på min andra mac nu och upplever den som stabilare och med lätthanterad än mina föregångare med xp. Jag är inget proffs på datorer och ville ha något som fungerar vilket macarna gör för det mesta utan en massa underhåll.

Sen är ingen dator perfekt...
 
Sitter i ungefär samma sits och ska KANSKE byta till Mac. Har 2st sjukt snabba och bra PCs idag och är jättenöjd men min fråga är om Photoshop på något sätt fungerar bättre på Mac än PC. Är Macen snabbare när man tex Zoomar i en högupplöst bild eller gör avancerade saker i tex camera raw?

Om inte kan jag lika gärna ha kvar mina PC-datorer som faktiskt funkar helt felfritt och aldrig någonsin har strulat.

På tal om att datorer strular. Efter att ha jobbat som PC-support i PC-Clinic på Elgiganten i ett halvår så vill jag nog påstå att problemet inte ligger i själva datorn utan i personen som sitter bakom datorn.
Folk installerar alldeles för mycket små skitprogram som går i bakgrunden och slöar ner datorerna och gör dom instabila. Kan någon ärligt säga att ni någon gång haft någon som helst nytta av tex Yahoo toolbar???

Ju mindre småprogram du har i datorn desto stabilare blir den.
 
Sitter i ungefär samma sits och ska KANSKE byta till Mac. Har 2st sjukt snabba och bra PCs idag och är jättenöjd men min fråga är om Photoshop på något sätt fungerar bättre på Mac än PC. Är Macen snabbare när man tex Zoomar i en högupplöst bild eller gör avancerade saker i tex camera raw?

Om inte kan jag lika gärna ha kvar mina PC-datorer som faktiskt funkar helt felfritt och aldrig någonsin har strulat.

På tal om att datorer strular. Efter att ha jobbat som PC-support i PC-Clinic på Elgiganten i ett halvår så vill jag nog påstå att problemet inte ligger i själva datorn utan i personen som sitter bakom datorn.
Folk installerar alldeles för mycket små skitprogram som går i bakgrunden och slöar ner datorerna och gör dom instabila. Kan någon ärligt säga att ni någon gång haft någon som helst nytta av tex Yahoo toolbar???

Ju mindre småprogram du har i datorn desto stabilare blir den.

Tror du har helt rätt angående skiten bakom spakarna men det är också PC:s största nackdel... Man är inte lika utsatt på en mac. Jag är inne på min andra mac nu och det fungerar bra medans mina tidigare windowsdatorer ofta segade ner sig och man fick en massa små skitprogram som låg i bakgrunden som du säger. Min poäng är att man inte måste kunna en massa saker om datorer för att få en mac att rulla på... Jag är liksom ingen systemtekniker och jag tror att jag tillhör majoriteten.
 
Sitter i ungefär samma sits och ska KANSKE byta till Mac. Har 2st sjukt snabba och bra PCs idag och är jättenöjd men min fråga är om Photoshop på något sätt fungerar bättre på Mac än PC. Är Macen snabbare när man tex Zoomar i en högupplöst bild eller gör avancerade saker i tex camera raw?

Om inte kan jag lika gärna ha kvar mina PC-datorer som faktiskt funkar helt felfritt och aldrig någonsin har strulat.

På tal om att datorer strular. Efter att ha jobbat som PC-support i PC-Clinic på Elgiganten i ett halvår så vill jag nog påstå att problemet inte ligger i själva datorn utan i personen som sitter bakom datorn.
Folk installerar alldeles för mycket små skitprogram som går i bakgrunden och slöar ner datorerna och gör dom instabila. Kan någon ärligt säga att ni någon gång haft någon som helst nytta av tex Yahoo toolbar???

Ju mindre småprogram du har i datorn desto stabilare blir den.
Svar nej. Jobbar du dessutom med väldigt högupplöst material så har du möjlighet att köra med 64bitars stöd i CS4 (och tjäna prestandad) om du kör Windows.
Mig veterligen finns det ingen Mac med någon ny hårdvara i idag ens, Intels nya processor (i7) som funnits ett tag nu är t.ex. totalt överlägsen gamla Core 2 Quad/Duo. Varför köpa gammalt när det finns nytt som är bättre? :) (Nu verkar du ju inte intresserad av att köpa en ny PC så det spelar kanske inte så stor roll, men om någon annan är intresserad så).
 
Utan att ha orkat läsa igenom hela tråden:

Tänk om en sån här PC vs Mac-diskussion någon enda gång - i stället för en massa troende och tyckande - kunde presentera hårda data om hur snabbt och väl respektive apparat behandlar bilder.
Eller vilken som helst annan jämförelse som objektivt beskriver vad de klarar av i praktiska tillämpningar.
 
Angående cs4... jag har några arbetskamrater med vista och cs4 som jobbar med illustrationer för nya byggnader, dvs mycket omfattande photoshopfiler. Enligt dom så funkar cs4 katastrofalt illa på just vista. Däremot har jag inte märkt ett enda litet problem i os x... än.
 
Utan att ha orkat läsa igenom hela tråden:

Tänk om en sån här PC vs Mac-diskussion någon enda gång - i stället för en massa troende och tyckande - kunde presentera hårda data om hur snabbt och väl respektive apparat behandlar bilder.
Eller vilken som helst annan jämförelse som objektivt beskriver vad de klarar av i praktiska tillämpningar.

Det är inte omtyckt att på fotosidan.se leverera externa källor, speciellt inte välkända och pålitliga. Gör man det så får man skit för det. Personliga åsikter (gärna utan argument och saklighet) är vad som gäller i detta forumet, tyvärr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.