Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vädertätning

Produkter
(logga in för att koppla)

göja

Medlem
Är det någon som har - positiva eller negativa - erfarenheter av Pentax vädertätning? Själv har jag ett K5-hus och några vädertätade objektiv, men har varken haft behov eller lust att sätta prylarna på prov.

Däremot har jag läst att andra användare använder sin utrustning i regn, men är själv lite nojig över funktionen och brukar stoppa undan kameran när det börjar regna.

Kanske behöver man inte vara så försiktig under kommande "regnperiod"?

På tal om vädertätning. Mitt problem var Kebnekaise i somras. Trots K-7 och pentax 14 mm objektiv (som ju borde vara vädertätat också) hade jag stora problem med kondens innanför linsen. Inte särskilt kul när man bara är där en gång i livet: iaf med barnen som var så små. Problemet uppstod strax nedanför toppen.
Någon som haft liknande problem?

På tal om vädertätning. Mitt problem var Kebnekaise i somras. Trots K-7 och pentax 14 mm objektiv (som ju borde vara vädertätat också) hade jag stora problem med kondens innanför linsen. Inte särskilt kul när man bara är där en gång i livet: iaf med barnen som var så små. Problemet uppstod strax nedanför toppen.
Priset av vädertätning är att du inte kan vädra ut kondensen. Gick du från kallt till varmt?

Kan bara svara för hur min K-5 skött sig och det är över förväntan, jag jobbar från april till oktober stor del till sjöss som skärgårds/fiskeguide, och har kameran med mig jämt och den ligger alltid framme på styrpulpeten utan tak eller annat skydd än den lilla vindrutan oavset väder. Det har den gjort nu under 2 somrar och denna sommar var den blötaste i mannaminne och oftast har jag ett icke tätat Tamron 28-300mm sitter på men den har aldrig strulat ändå.

Visst den blir översköljd av saltvatten i brytsjöar, regnad på i olika stoa doser och de ständiga vibrationerna som är i en motorbåt under gång, men som sagt inte ett enda problem med att den skulle vara otät eller visa tecken på att fått in fukt trots denna minst sagt omilda behandling.

Så jag säger som många andra att våra kameror tål mer än vi ägare tror och de flesta är alldeles för pjåltiga med sina kameror, men vill man ha lite extra säkerhet och är en utomhusmänniska så är Pentax utan tvivel det bästa valet då ingen av de andra tillverkarna uttalat medger att kamerorna ska tåla lite fukt och smuts, vilket Pentax gör och de har fog för sitt påstående.

Min K-5ligger just nu och acklimatiserar i en påse efter en tur i minusgrader där den blivit rejält snöad på med väta som följd och jag är inte alls orolig.

Vad tråkigt att råka ut för kondens vid ett sånt tillfälle, speciellt när du burit på utrustningen under den strapatsen. Hur var väderförhållandena när problemet uppstod? Jag antar att det var kallt vid toppen där problemet uppkom. Kan det varit det som orsakade det?

Kan bara svara för hur min K-5 skött sig och det är över förväntan, jag jobbar från april till oktober stor del till sjöss som skärgårds/fiskeguide, och har kameran med mig jämt och den ligger alltid framme på styrpulpeten utan tak eller annat skydd än den lilla vindrutan oavset väder. Det har den gjort nu under 2 somrar och denna sommar var den blötaste i mannaminne och oftast har jag ett icke tätat Tamron 28-300mm sitter på men den har aldrig strulat ändå.

Visst den blir översköljd av saltvatten i brytsjöar, regnad på i olika stoa doser och de ständiga vibrationerna som är i en motorbåt under gång, men som sagt inte ett enda problem med att den skulle vara otät eller visa tecken på att fått in fukt trots denna minst sagt omilda behandling.

Så jag säger som många andra att våra kameror tål mer än vi ägare tror och de flesta är alldeles för pjåltiga med sina kameror, men vill man ha lite extra säkerhet och är en utomhusmänniska så är Pentax utan tvivel det bästa valet då ingen av de andra tillverkarna uttalat medger att kamerorna ska tåla lite fukt och smuts, vilket Pentax gör och de har fog för sitt påstående.

Tack för att du delade med dig av dina positiva erfarenheter. Om ett otätat objektiv klarar den behandlingen, så borde ju vädertätad utrustning klara nästan vad som helst...

Varför i en påse? Är det för övergången från kallt till varmt och kondensrisk som nämnts tidigare?
Precis, passerar man daggpunkten när man går från kallt till varmt utmanar man verkligen utrustningen, det betyder dock inte att det måste gå illa. Är utrustningens temperatur under daggpunkten när man tar den till varmare luft så kommer kondens bildas på alla ytor uften kommer åt och gärna lite med tanke på kapillärkraften i vattnet.

Varm luft kan hålla betydligt mer luftfuktighet än kall luft och när den varma luften kyls ner och passerar gränsen för hur mycket fukt luften kan hålla kontra mängden fukt i luften börjar vatten fällas ut. När en tillräckligt kall yta kommer i kontakt med den varmare luften resulterar det alltså ofta i att ytan kyller ner lyften under daggpunkten och blir täckt av kondensvatten.

Lösningar på detta skulle kunna vara att den varma luften håller en så extremt låg luftfuktighet att daggpunkten aldrig passeras (den kalla luften klarar att hålla kvar fukten). Detta är ganska krångligt att genomföra så det skippar vi.

Däremot så kan man se till att utrustningen får temperaturutjämna i samma kalla luft den kom ifrån. Den luften kan då inte kan passera daggränsen då luftens möjlighet att ta upp fukt ökar med temperaturen men mängden vatten är konstant vilket istället ger en torkande effekt. Det görs enkelt genom att utrustningen i den kallare luften placeras i t ex en lufttät plastpåse, mängden luft i påsen spelar ingen roll så länge man inte spränger påsen när luften expanderar med temperaturen. Nu sker istället kondensen på utsidan av påsen och när utrustningen kommit över daggpunkten är det helt säkert att ta ut utrustningen ur påsen.

En superenkel lösning som alltid fungerar för att lösa ett ganska stort problem!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar