Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vädertätning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är ofta ute och fotograferar när det är extremt kallt, alltså 20-35 minusgrader som det ofta är här hos mig under januari-februari. Jag har aldrig vidtagit några åtgärder när jag tagit in min utrustning i värmen igen.

För övrigt så funkar Pentax K-7 och K-5 utmärkt i dessa temperaturer. Jag har aldrig råkat ut för att kameran plötsligt lagt av. Vi vet ju att batterikapaciteten försämras ju kallare det är men inte så att jag tycker att det varit ett problem. Antagligen är batterimagasinet i huset och kanske batteriet väldigt bra isolerat. Jag tycker mig minnas att min K10D presterade sämre i kyla.

Som sagt så behöver inte det betyda att det blir några problem, sanningen är den att risken för komplikationer är liten. Dock så är det fortfarande en ganska omild behandling då det kan vara i nivå med att doppa kameran något i vatten så man ska inte förvänta sig att kameratillverkare tar på sig skulden om något händer. Så här skriver Pentax i manualen:
Plötsliga temperaturförändringar orsakar kondensation inuti och utanpå
kameran. Lägg kameran i en väska eller plastpåse och ta ut den när
temperaturskillnaden mellan kameran och omgivningen minskats.

Så vill undvika ett av de mer riskfulla momenten så är det enkelt att få bort, det är troligtvis den vanligaste orsaken till fuktskada tillsammans med tropisk hög luftfuktighet om man ser till forum. Dock så anser jag att kameran är till för att användas och går man runt och är rädd för att använda den så vet jag inte varför man köper en såpass robust modell. Det är ett verktyg som är byggt robust just för för att man ska släpa med sig den i regn och rusk samt kyla och värme. Själv har även jag struntat i acklimatisering till och från samt utsatt den för regn, snö och tyvärr även ett lerdopp en gång men kameran verkar vara robustare än jag! ;)

Riktigt bra om man kan få tag i det är kiselgeler. Man använder på laboratorier där den suger åt sig all all vätska och fukt och går att regenerera i ugn. Man måste ha det å en försluten påse för den suger åt fukt direkt.

Kan man inte få tag på det så kan man köpa kattkiselsand, ett märke heter fresh and easy.

Annars funkar ris och rispuffar bra.

/Stefan R. Nilsson

Riktigt bra om man kan få tag i det är kiselgeler. Man använder på laboratorier där den suger åt sig all all vätska och fukt och går att regenerera i ugn. Man måste ha det å en försluten påse för den suger åt fukt direkt.

Kan man inte få tag på det så kan man köpa kattkiselsand, ett märke heter fresh and easy.

Annars funkar ris och rispuffar bra.

/Stefan R. Nilsson
Men sätter man kameran i en påse så som jag beskrivit så behövs ingen kiselgel. Luften kommer i och med den ökande temperaturen kunna ta upp så mycket mera fukt att den kommer fungera som avfuktare.

På tal om vädertätning. Mitt problem var Kebnekaise i somras. Trots K-7 och pentax 14 mm objektiv (som ju borde vara vädertätat också) hade jag stora problem med kondens innanför linsen. Inte särskilt kul när man bara är där en gång i livet: iaf med barnen som var så små. Problemet uppstod strax nedanför toppen.
Någon som haft liknande problem?
Pentax har så vitt jag vet inget vädertätat 14mm objektiv. Jag gissar att det var det här objektivet du hade med dig och det är inte vädertätat så med det får du garanterat problem om vädret är dåligt SMC Pentax-DA 14mm F2.8 ED [IF]

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-DA-14mm-F2.8-Lens.html

De pentaxobjektiv som är vädertätade är de som har WR, AW eller DA* i objektivbeteckningen.

På tal om vädertätning. Mitt problem var Kebnekaise i somras. Trots K-7 och pentax 14 mm objektiv (som ju borde vara vädertätat också) hade jag stora problem med kondens innanför linsen. Inte särskilt kul när man bara är där en gång i livet: iaf med barnen som var så små. Problemet uppstod strax nedanför toppen.
Någon som haft liknande problem?

Det kanske borde vara vädertätat, men det är det inte. Endast WR och DA* är vädertätade. 14mm är ett vanligt DA. Det tål ju givetvis lite duggregn, men är det hällregn, eller du fotar länge så bör du skydda det.

Är det någon som har - positiva eller negativa - erfarenheter av Pentax vädertätning? Själv har jag ett K5-hus och några vädertätade objektiv, men har varken haft behov eller lust att sätta prylarna på prov.

Däremot har jag läst att andra användare använder sin utrustning i regn, men är själv lite nojig över funktionen och brukar stoppa undan kameran när det börjar regna.

Kanske behöver man inte vara så försiktig under kommande "regnperiod"?

Jag har använt Pentax vädertätning i många år nu. Utan några som helst problem. Flera timmars hällregn med t.ex DA* 200 inga problem. Tjocka lager med snö och is på kamera och objektiv efter några timmars fotade i snöstorm, inget problem. Jag är nästan förvånad att ett objektiv som DA 18-135 klarar av det jag utsätter det för, jag drar mig inte sör att använda zoomen ens under svåra förhållanden, vilket borde kunna dra in lite fukt i alla fall, men aldrig haft några problem.

Jag är dock alltid noga med att när jag kommer hem efter en sådan övning så lämnar jag alltid kameran utan objektiv och med alla luckor öppna. På samma sätt låter jag objektivet stå utan lock under en natt, för att den lilla fukt som eventuellt kommit in skall kunna ta sig ut.

Om jag använder otätade objektiv och det bara småregnar, brukar jag hänga kameran över axeln så att kamera och objektiv hänger under armen, med objektivet neråt. Då fungerar ju kamera huset som ett regnskydd. Men för ösregn så åker ett DA* eller WR på.

Precis, passerar man daggpunkten när man går från kallt till varmt utmanar man verkligen utrustningen, det betyder dock inte att det måste gå illa. Är utrustningens temperatur under daggpunkten när man tar den till varmare luft så kommer kondens bildas på alla ytor uften kommer åt och gärna lite med tanke på kapillärkraften i vattnet.

Varm luft kan hålla betydligt mer luftfuktighet än kall luft och när den varma luften kyls ner och passerar gränsen för hur mycket fukt luften kan hålla kontra mängden fukt i luften börjar vatten fällas ut. När en tillräckligt kall yta kommer i kontakt med den varmare luften resulterar det alltså ofta i att ytan kyller ner lyften under daggpunkten och blir täckt av kondensvatten.

Lösningar på detta skulle kunna vara att den varma luften håller en så extremt låg luftfuktighet att daggpunkten aldrig passeras (den kalla luften klarar att hålla kvar fukten). Detta är ganska krångligt att genomföra så det skippar vi.

Däremot så kan man se till att utrustningen får temperaturutjämna i samma kalla luft den kom ifrån. Den luften kan då inte kan passera daggränsen då luftens möjlighet att ta upp fukt ökar med temperaturen men mängden vatten är konstant vilket istället ger en torkande effekt. Det görs enkelt genom att utrustningen i den kallare luften placeras i t ex en lufttät plastpåse, mängden luft i påsen spelar ingen roll så länge man inte spränger påsen när luften expanderar med temperaturen. Nu sker istället kondensen på utsidan av påsen och när utrustningen kommit över daggpunkten är det helt säkert att ta ut utrustningen ur påsen.

En superenkel lösning som alltid fungerar för att lösa ett ganska stort problem!

Oj! Det var ett uttömmande svar på min fråga, men det uppskattas. Jag har aldrig gjort så här, men man kanske ska börja med det...har iofs aldrig råkat ut för något problem hittills, men man vet ju aldrig.

Dock så anser jag att kameran är till för att användas och går man runt och är rädd för att använda den så vet jag inte varför man köper en såpass robust modell.

Nja, rädd för att använda kameran är jag inte och den kan stundtals få utstå lite omild behandling. Vädertätningen däremot har jag som sagt inte haft anledning att testa, eftersom jag tycker intressanta motiv oftast blir mer ointressanta vid regnväder. Dessutom skriver Cyberphoto så här: "Pentax vädertätning tillhör de bättre men vi rekommenderar att inte testa var gränsen går, inga garantier gäller om den blir fuktskadad." Vis av tidigare inlägg och länkar i tråden, så tror jag nog att vädertätningen är stabil. Ska testas vid behov!

Jag har använt Pentax vädertätning i många år nu. Utan några som helst problem. Flera timmars hällregn med t.ex DA* 200 inga problem. Tjocka lager med snö och is på kamera och objektiv efter några timmars fotade i snöstorm, inget problem. Jag är nästan förvånad att ett objektiv som DA 18-135 klarar av det jag utsätter det för, jag drar mig inte sör att använda zoomen ens under svåra förhållanden, vilket borde kunna dra in lite fukt i alla fall, men aldrig haft några problem.

Jag är dock alltid noga med att när jag kommer hem efter en sådan övning så lämnar jag alltid kameran utan objektiv och med alla luckor öppna. På samma sätt låter jag objektivet stå utan lock under en natt, för att den lilla fukt som eventuellt kommit in skall kunna ta sig ut.

Om jag använder otätade objektiv och det bara småregnar, brukar jag hänga kameran över axeln så att kamera och objektiv hänger under armen, med objektivet neråt. Då fungerar ju kamera huset som ett regnskydd. Men för ösregn så åker ett DA* eller WR på.

Kul att du också bara har positiva erfarenheter av vädertätningen. Känns som man gjort ett bra kameraval :)

Men sätter man kameran i en påse så som jag beskrivit så behövs ingen kiselgel. Luften kommer i och med den ökande temperaturen kunna ta upp så mycket mera fukt att den kommer fungera som avfuktare.

Gasers jämvikt måste väl gälla. Dvs samma luftfuktighet både inne som ute i påsen. Oavsett vad så går processen oerhört snabbare med hjälpmedel och faktiskt så brukar det som de första märkt inte göra skillnad med påse eller ej i normala fall. Finns extrema situationer vid -25 grader och komma in i en fuktig miljö. Kan tänka mig skidort och klampar in i stuga där man eldar och torkar sina kläder.
Kamerans inre är 0% fukt och kallt medan i stugan är nära 100 % och 30 grader.
Eller där jag jobbar i massafabrik där det är 50 grader och övermättad fuktighet...typ ;)

/Stefan

Gasers jämvikt måste väl gälla. Dvs samma luftfuktighet både inne som ute i påsen. Oavsett vad så går processen oerhört snabbare med hjälpmedel och faktiskt så brukar det som de första märkt inte göra skillnad med påse eller ej i normala fall. Finns extrema situationer vid -25 grader och komma in i en fuktig miljö. Kan tänka mig skidort och klampar in i stuga där man eldar och torkar sina kläder.
Kamerans inre är 0% fukt och kallt medan i stugan är nära 100 % och 30 grader.
Eller där jag jobbar i massafabrik där det är 50 grader och övermättad fuktighet...typ ;)

/Stefan
Nu tog du upp något jag helt glömt bort från fysiken, tack för rättelsen! Pinsamt hur ens hjärna kan lura en med fakta.

Gasers jämvikt måste väl gälla. Dvs samma luftfuktighet både inne som ute i påsen.
Om det är allmänna gaslagen du menar så har den inget med luftfuktighet att göra.

Om man stoppar sin kamera i en lufttät påse innan man går in så kommer påsen att vara fylld med kall och torr luft. I takt med att luften i påsen värms upp så kommer den relativa luftfuktigheten att minska och volymen att öka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar