ANNONS
Annons

Behöver man verkligen vädertätning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min gamla D70 tål en hel del stänk och blöta, har inte varit rädd för att använda den ute i både snö och regn och det har den tålt bra. Lite blött på utsidan som går att torka av. Vädertätningen på D300 ska visst tåla att vara ute i regn motsvarande 10 mm på en timme, det vill säga rejält sjöblött väder som man helst inte är ute i själv.
 
tror dock detta med vädertätning är som nån sagt tidigare lite diffust, kamerorna håller nog för mer än man tror gällande den avdelningen i användandet, dock så faller nog företagen tillbaka med att få det att framstå med som att kameran är "tät" då det skulle nog bli en del garanti ärenden just gällande detta som de kanske klarar sig utan.

det handlar ju inte enbart om kamerahuset utan även om objektivet, även om kameran skulle klara ett smärre skyfall och man har ett billigt objektiv så är risken troligen större att nåt händer.

taget från beskrivning av canon 50d.
Tätad
50D är vädertätad, och vill man kunna vara ute i ruskväder så bör man tänka på att välja objektiv som också är tätade. Tätade objektiv hittar man bland Canons "proffsserie" L-objektiv.

dock om d300 står det inte så mycke.
Utsidan
Nikon är duktiga på ergonomi och D300 ligger bra i handen. Huset är byggt i magnesiumlegering och är vädertätat. Den känns mycket robust och gedigen.

Sen finns det nog historier om folk som både badat med kameran och hoppat ur flygplan och glömt fallskärmen men som fortfarande kamera funkar för, likaså de som har en trasig kamera efter lite duggregn.

dock både d90 och 450d finns det inget tillägg i beskrivning av kamerorna gällande just vädertätning.
 
Senast ändrad:
På kompakt-kameror med vädertätning/dyktätning brukar det anges nåt xxxx med siffra. Men det är naturligtvis så att är DSLRn vädertätad så är den, alltså den tål regn och damm. En icke vädertätad kamera tål nog flera eller många regnskurar innan den ger upp, med lite väta eller fukt inuti kommer korrosionen, speciellt om den är saltblandad. I Kiruna blev det kortslutning i ställverk pga saltvatten som blåste in från atlanten för en del år sen ...

När man byter glugg på en vädertätad kamera kommer luftfukten in i kameran, men det tål dom antagligen?, hörde talas om en släkting som bodde i Thailand för en del år sen och hon tog med symaskinen dit... den rostade ihop ganska snabbt.

En låda med silka-gel att lägga kameran i bör torka upp fukten.
 
om en vanlig otätad kamera klarar sig rätt bra borde ju rimligtvis en tätad klara sig bättre? självklart då med tätat objektiv också.
 
Jag har erfarenhet av både vädertätade kamerahus och objektiv och även icke vädertätade.

Jag tror man får problem när man börjar lite för mycket på vädertätningen. Visst alla grejer klarar rätt mycket fukt. men tro att de klarar mycket fukt är nog alltid ett misstag.

Jag plåtade på roskilde festivalen 07. Nu vet jag hur Noa hade det. Jag tror det var 30 (sannolikt vädertätade kameror) som dog för media (av de ackrediterade fotograferna alltså) under de första tre dagarna av festivalen. Jag som hade en canon 350D som inte var vädertätade visste att den inte var odödlig. Så jag skyddade kameran genom att sy ett regnskydd av "kapellfönster" som jag fäste med kardborreband över kameran. Jag fick många avundsjuka blickar från andra fotografer i diket som funderade på vilken bild som skulle bli den sista kameran tog.

för att råda bot på kondensproblem borde det vara samma tips som alltid när det pratas kondens. stoppa kameran i en väska/påse när du går från kallt o torrt till varmt o fuktigt.

/FLiP
 
Det verkar som att var och varannan person äger DSLR och att man inte oroar sig för vädertätning.. MEN.. de flesta verkar förvara sin utrustning i "dry cabinets"..

Jag har ingen aning om vad det är för ngt.. antar att det är en väldigt, väldigt torr låda :-D

De torra lådorna som används i tropikerna är främst till för att förhindra att mögel får fäste i utrustningen. Lufttät låda med en massa silica-gel i.
 
Nix. Om du inte är pressfotograf och tvingas stå i regnet och absolut måste få den där bilden när Fredde Reinfeldt, Kofi Annan eller Barack Obama kommer ut genom dörren efter det där viktiga mötet.

Ditt val, D90 m 16-85 är ett väldans bra paket, och det säger jag som Canonist... :)
 
UW-Kamera ?

Intressanta svar!!
Hur pass tålig kamera man behöver beror ju naturligtvis på vad man skall använda den till.
Om man inte ens vill gå ut i mulet väder och defenitivt inte vid regn eller snö är det ju helt onödigt med en vädertätad kamera.
För egen del skulle jag absolut välja en vädertätad kamera med tätade objektiv under de förutsättningar du beskriver. Avstår gärna ett antal pixlar och flertalet finesser till förmån för ett robustare kamerahus.//Leif
 
Jag har bott i Singapore i många år och aldrig haft problem med mina kameror, om man är försiktig och förutseende vill säga.

Det är givetvis så att man rör sig mellan varmt/fuktigt (ute) och kallt/torrt (inne) ofta samt att det regnar väldigt mycket. Problemet är att du kan hamna i ett rejält regnväder oförberedd samt att direkt efter regnvädret kan det vara väldigt fuktigt.
 
Men herregud. Man blir väl inte helt oaktsam bara för att kameran är vädertätad???

Man är väl lika rädd om den som vanligt?

Köp vädertätat oavsett du ska ha den till. Det är ju en försäkring om olyckan skulle vara framme. Ingen idé att inbilla sig att otätade hus skulle vara lika säkra som ett tätat, det säger väl sig självt eller hur? Kom igen nu, det fattar ni väl?
 
Om klockan hade varit vattentät så hade det inte blivit kondens i den, så vida det inte fanns fuktig luft i klockan från början.

...

Precis min poäng. För vad tror du händer när du öppnar locket på klockan för att byta batteri? Eller när du byter objektiv, batteri eller minneskort i din kamera?

Den fuktiga luften finns där i varierande omfattning och kommer tveklöst bilda kondens om man inte sköter det.

Mvh
Maverick
 
Ska precis till att köpa min första DSLR och har siktet inställt på Nikon D90 med 16-85 objektivet. Men sen inser jag att den inte är vädertätad..

Jag vet inte hur viktigt vädertätning är här i Sverige men jag kommer huvudsakligen att använda kameran i Singapore. Där råder mer eller mindre tropiskt klimat, regnar ofta och luftfuktigheten är hög.. plus att jag kommer röra mig mycket mellan luftkonditionerade utrymmen till icke-luftkonditionerade => kondens.

Så vad är eran erfarenhet? Behöver jag en vädertätad kamera (tänker främst Pentax K20D), kommer en Nikon D90 braka ihop efter en månad?

Jag tappade min första digitalkamera, en Fujifilm Finepix i en å medans jag paddlade, den överlevde efter att få torkat ett dygn.. ;) Bör tilläggas att den tom var påslagen när den gjorde ett svanhopp ner i drickat.
 
Jag tappade min första digitalkamera, en Fujifilm Finepix i en å medans jag paddlade, den överlevde efter att få torkat ett dygn.. ;) Bör tilläggas att den tom var påslagen när den gjorde ett svanhopp ner i drickat.
Det var ju bra men jag tycker inte att det tillför något i diskussionen eftersom det inte framgår om din kamera var vädertätad eller inte.
Var den vädertätad påvisar det ju nyttan av sådan. Var den inte vädertätad visar det ju att vädertätning förmodligen är onödig eftersom din kamera klarade av att tappas i vatten utan att gå sönder. Hade den, i det senare fallet, varit vädertätad kanske den hade gått att plåta med utan torkning och vädertätning hade alltså varit bra.

---/Thomas
 
Tänk även på blixten!

Jag vill bara tillföra att blixtar inte verkar vara det minsta vädertätade oavsett prisklass. I somras förintades min en månad gamla SB-800 av att ligga i en stängd ryggsäck i lätt regn där kanske ett kryddmått vatten läckt in genom dragkedjan och lagt sig på botten.

Förintades innebär att ett tiotal högspänningskomponenter hade brunnit och att byta ut dem hjälpte inte eftersom även kretskortet hade elektrolyserats. Egentligen sa lukten när jag öppnade batteriluckan allt: Glöm garantin.

Jag kan tillägga att den var avstängd men det finns ju spänning överallt ändå, och av skadorna att döma fanns det nog en del energi kvar i kondingen.
 
Det var ju bra men jag tycker inte att det tillför något i diskussionen eftersom det inte framgår om din kamera var vädertätad eller inte.
Var den vädertätad påvisar det ju nyttan av sådan. Var den inte vädertätad visar det ju att vädertätning förmodligen är onödig eftersom din kamera klarade av att tappas i vatten utan att gå sönder. Hade den, i det senare fallet, varit vädertätad kanske den hade gått att plåta med utan torkning och vädertätning hade alltså varit bra.

---/Thomas

Jag tycker snarare att det tillför en hel del i diskusitionen då ingen kamera (utom UV kameror/hus) vädertätad eller ej "ska" tåla att doppas i vatten och att de gör det betyder då att det finns marginaler på alla kameror för vädertätning ska ju bara skydda mot skvätt och smuts inte bad, och jag vet inte att Finepix har någon tätning.

Så det är nog som vanligt att grejorna tål mer än vi tror och tillverkarna medger för De vill kunna friskriva sig från ev. olyckor men jag har ofta insett att saker som inte gjorts för omild hantering ofta tål den ganska bra.

My 2 Cent
 
De flesta prylar tål verkligen inte att doppas i vatten även om det är lätt att tro det vid ett första försök. Det första som händer när man sumpar sin kamera eller vad det nu är är att batteriet också dränks. Det vill säga att det kortsluts. Därmed att prylen troligen strömlös och i det läget är det inget som kortsluts trots allt vatten.

Batterier är ganska tåliga så de överlever en kort tid i vatten utan att det är nån större fara på taket. Låter man då bli att sätta igång apparaten direkt och istället låter den torka så är det rätt stor sannolikhet att den fungerar. Ett tag...

För det som händer i nästa skede är att olika elektroniska komponenter börjar ärga. Då slutar de att fungera. Det är också anledningen till att tillverkar aldrig lagar prylar som blivit dränkta. De kan nämligen inte garantera att reparationen kommer att hålla då felen kan uppstå flera månader senare.

Själv har jag haft en handdator som åkte med i tvättmaskinen. Den funkade också... ett tag. Obetydligt längre än mitt minne dock.

/Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.