Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vädertätade objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

kololo

Aktiv medlem
Planerar inköp av Pentax K10D, och vädertätningen är en viktig aspekt (bor i varmt fuktigt klimat etc...). Så nu undrar jag vilka objektiv (original el andra) som finns på marknaden och är vädertätade ?

Per Dans

Det finns två objektiv som börjar säljas inom någon månad:
DA* 16-50 f/2.8 pris ca 8000:-
DA* 50-135 f/2.8 pris ca 9000:-
I september kommer:
DA* 200 f/2.8
DA* 300 f/4
November
DA* 60-250 f/4

Mvh
Peder

K10D är den första kamera som Pentax har med vädertätning, detta gör att det ej har funnits anledning till att göra vädertätade objektiv föränn nu.

Pentax professionella DA Star serie kommer alla att vara vädertätade och ha SDM, dvs inbyggt supersonic motor i objektiven för autofokus.

Ingen tredjepartstillverkare har hitills aviserat vädertätning eller autofokusmotor i objektiven för Pentax.

Snart kommer DA Star 16-50 f/2.8 och 50-135 f/2.8 ut på marknaden, de är i produktion redan nu men de måste skeppas hit från fabriken och det tar ett tag. Pentax Sveriges senaste besked är att de hoppas få objektiven i månadsskiftet maj-juni.

Till hösten kommer DA Star 200 f/2.8, 300 f/4 och 60-250 f/4.

Pentax har även aviserat planerna på ett DA Star 55 f/1.4, men leveranstid är än så länge okänt.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
K10D är den första kamera som Pentax har med vädertätning, detta gör att det ej har funnits anledning till att göra vädertätade objektiv föränn nu.

R

Nej, K10D har "förbättrat" tätningen mot fukt/damm.. alltså är de "tightare" mellan knapparna och kamerahuset...

Och, Canons L är vädertäta, och de nya blixten som canon släpper ut snart

Damoor skrev:
Nej, K10D har "förbättrat" tätningen mot fukt/damm.. alltså är de "tightare" mellan knapparna och kamerahuset...

Nej, K10D är extra tätad mot fukt och damm... alltså de har stoppat dit en massa gummipackningar, 72st närmare bestämt;)

/Peder

Canons EOS 1 proffshus är vädertätat och därför är också Canons L proffsobjektiv vädertätade. Canon har haft vädertätade kameror och objektiv i hur många år som helst, ända sedan EOS 1 på film.

Det är ju först nu Pentax kommer med ett vädertätat autofokushus och K10D är verkligen vädertätat. Kring alla kontakter och öppningar så finns det en gummipackning, det är bara att öppna luckorna och kolla på insidan. Det är gummipackningar överallt. Det är även packningar under knappar och reglage, fast det ej syns utanpå. Totalt 72 packningar allt som allt, för att förhindra att fukt, smuts och dam tränger in i kameran.

En K10D skall klara en regnskur utan problem.
Även de nya DA Star objektiven är tätade med gummipackningar, men Pentax menar att även de billigare digitala objektiven är helt ok i jobbigt väder eftersom de saknar bländarring och därmed minskar möjlighet för fukt och sand och skräp att tränga sig in.

Pentax nyaste objektiv har den nya SP beläggningen, som innebär en hårdare frontyta som är mer motståndskraftig mot väder och vind och tumavtryck.

"Rain, moisture, sand, dust and other natural elements are formidable foes to cameras. That's why the K10D features a reliable dust-proof, water-resistant construction, with special seals applied to 72 different parts of the camera body, including the control buttons and dials and the seams between different components."
http://www.digital.pentax.co.jp/en/35mm/k10d/feature_04.html
(på den sidan finns det en bild som illustrerar var och hur K10D är tätad).

Hälsar
R

Senast ändrad:
vilka är de enkla objektiven ?

Roland Mabo skrev:

men Pentax menar att även de billigare digitala objektiven är helt ok i jobbigt väder eftersom de saknar bländarring och därmed minskar möjlighet för fukt och sand och skräp att tränga sig in.

R

OK,då kan ju det vara bra att ha det i åtanke vid plan av objektivköp.
Kan man se på objektivens beteckningar om de saknar bländarring ? Gäller det t ex de vanligaste man ser i paket med KD10 .
Jag bor tyvärr alldeles för långt bort för att kunna kolla i verkligheten om bländarring finns .
Tack
Per Dans

ingen bländarring

DA, DA* samt FA J saknar bländarring.
K, M, A, F, FA och D FA har bländarring

/Mats

Re: vilka är de enkla objektiven ?

kololo skrev:
......Kan man se på objektivens beteckningar om de saknar bländarring ? Gäller det t ex de vanligaste man ser i paket med KD10 .
Jag bor tyvärr alldeles för långt bort för att kunna kolla i verkligheten om bländarring finns .
Tack
Per Dans
Dom FA som fortfarande går att beställa finns ej i paket m kamera. Det går att i tex regn klippa bort botten på en plastpåse och dra över objektivet, en kondom utan glidmedel borde också funka, åtminstone på automatik. K och M (även A lite) objektiv har en öppning upptill som visar avstånd och där rinner det lätt in.

Re: Re: vilka är de enkla objektiven ?

Bofoto2 skrev:
Dom FA som fortfarande går att beställa finns ej i paket m kamera. Det går att i tex regn klippa bort botten på en plastpåse och dra över objektivet, en kondom utan glidmedel borde också funka, åtminstone på automatik. K och M (även A lite) objektiv har en öppning upptill som visar avstånd och där rinner det lätt in.

Ha! Nikonos! DEN är "vädertätad"... ;-)

Med en "vanlig kamera" i väta kan man (åter)använda avlagda/urvuxna regnjackor. En sådan, strategiskt sönderklippt blir två stycken kameraregnskydd.

Ärmen fäster man på motljusskyddet - med mudden om det går, annars med ett gummiband av sk "postmodell". Axeln och en bit av rygg etc blir skydd (regntak) för kamerahuset. Med en keps får man litet skydd för okularet.

Det här är ett läge där även rabiata motståndare till UV-filter brukar tycka att ett sådant kan vara bra.

jadu....

Man kan köpa en normal Nikon eller Canon och klä in den i regnjackor osv (och därmed säkert hinna missa många bilder innan man byggt klart) eller köpa en väderskyddad K10D med vädertätade objektiv och slippa alla regnjackor - bara att plocka upp snabbt och "skjuta" ;)

Eller köpa en Canon 1D (för 78 000)

Nu gällde ju frågan om man saknade vädertätade objektiv.

Då är en avlagd galonärm ett billigt och framförallt pålitligt skydd, ett skydd som inte ligger framför objektivet utan att (omedelbart) synas eller som brister eller fastnar i skarvar - svagheter med plastpåsalternativet.

I frågan om vädertätningens ultimata betydelse:

Med bortemot 40 års "båt och våt"-fotografering i bagaget vill jag hellre påstå att bättre systemkameror i allmänhet är förvånansvärt tåliga.

Jag tycker det mesta pekar på att vädertätning är en lösning på ett problem som nästan ingen har på riktigt. Man kan dessutom lägga till att när det blir riktigt vått, så duger ändå bara undervattenshus eller -kameror, inget annat.

Det är naturligtvis inget fel att det finns vädertätning i kameran. Men det betyder inte så mycket i praktiken, som marknadsnissarna vill göra gällande.

Det är sant att bra systemkameror är rejält tåliga, men i och med att dagens digitala systemkameror innehåller betydligt mer elektronik än gårdagens tämligen mekaniska filmkameror, så innebär det risk för allvarliga problem med fukt. Fukt är ju som bekant ledare för elektricitet. En digital systemkamera har även betydligt fler kontakter än en kamera för film - kontakter för minneskort, video/TV utgång, utgång till datorn och så vidare... Om man har vatten i dessa när ström går igenom... ja, det kan bli en intressant upplevelse. Sedan så innehåller dagens modernare objektiv mer elektronik, nya DA Star serien innehåller exempelvis inbyggd autofokusmotor och behöver därmed mer ström än gårdagens objektiv. Vädertätning ger en extra marginal, men sedan är det givetvis upp till var och en att bedöma värdet av den marginalen.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Det är sant att bra systemkameror är rejält tåliga, men i och med att dagens digitala systemkameror innehåller betydligt mer elektronik än gårdagens tämligen mekaniska filmkameror, så innebär det risk för allvarliga problem med fukt. Fukt är ju som bekant ledare för elektricitet. En digital systemkamera har även betydligt fler kontakter än en kamera för film - kontakter för minneskort, video/TV utgång, utgång till datorn och så vidare... Om man har vatten i dessa när ström går igenom... ja, det kan bli en intressant upplevelse. Sedan så innehåller dagens modernare objektiv mer elektronik, nya DA Star serien innehåller exempelvis inbyggd autofokusmotor och behöver därmed mer ström än gårdagens objektiv. Vädertätning ger en extra marginal, men sedan är det givetvis upp till var och en att bedöma värdet av den marginalen.

Hälsar
R

Den stora boven avseende kontakter är nog inte att det går ström i dem och att vatten leder ström (skulle det inträffa är i princip slaget redan förlorat - hur har det kommit in vatten bakom luckor, gummipluggar etc.?) utan snarare att kontakterna korroderar med tiden under inverkan av fukt, Här har tillverkarna använt många olika tekniker, skyddslack, membrantätade kontakter på kretskorten, lösa gummilock och annat. Skulle tro att flertalet kontakter på en kvalitetskamera är förgyllda för att hålla i längden (så ser det ut på min (simpla) D70s. Sedan är det skillnad på regn, rusk, vatten och "fukt". Har man då en "väderskyddad" kamera kan (trist nog) skyddet delvis motverka sitt syfte - kameran vädrar inte inuti på samma sätt som en "öppnare" kamera. Men jag tror inte att Pentaxen är så himla tät att det blir ett problem. I så fall öppnar man alla luckor och "vädrar" den också.

Mina egna enkla åtgärder (jag har haft Nikon i många år) brukar vara att torka bort ytlig fukt (kondens, regnstänk etc), men jag är noga att torka bort saltvatten med en lätt fuktad trasa. (Om vanligt vatten tros vara "elektriskt läskigt" - då skall vi inte tala om saltvatten - DET är läskigt...) I småbåtar brukar jag förvara kameran i en tät stuvsäck (det kan gå vilt till) men jag brukar passa på att lufta grejorna då vädret är fint. Heltorrt (ökentorrt) blir det ju aldrig i en båt eller vid sjön - men det verkar kamerorna (i alla fall hittills) tåla bra.

Sedan lägger jag grejorna torrt och luftigt till vardags - ur väskan och in i ett skåp.

Jag lyckades tappade min olympus Camedia i wc`n på Furuviksparken. Den tvär dog men efter att jag torkat den i ca en vecka började den vakna till liv och den fungerar fortfarande. Det har nu gått ca 3,5 år sen olyckan på toan!
//noa

Jag badade i en insjö några dagar före Jul för några år sen, Pentax MZ-3 fick in vatten i skärmen vid avtryckaren och kanske på flera ställen. Den fungerade efter nån vecka när jag vågade prova, däremot en Pentax F 70-210 4-5,6 i objektivfodral som jag fiskade upp dan efter torkade aldrig utan den fick jag lämmna in. Så objektiv fr o m F-serien är tydligen täta, det var fukt kvar i främre linsgruppen och den byttes ut, men i övrigt var den torr.
Slutsats: K10D liksom DA* objektiven lär inte ta skada om man fiskar upp dem direkt från strax under ytan, tidigare objektiv (F, FA och DA) av bättre kvalitet kanske oxå klarar sig men dom är tveksamma i fronten.

Om någon tänker bada i saltvatten med sin kamera, så är det en bra idé att skölja kameran i sötvatten efteråt. Saltvatten är mycket farligare för kameran än sötvatten.

Med lite tur får man bort saltet när man sköljer kameran så att den fungerar efter torkning.

Läste just en tråd på DPR om någon som testat ordentlig i butik och leveranstiden kommer att hållas enlig de uppgifter han fått. Alla som testat verkar tycka att det är ett fantastiskt objektiv, fokuserar märkbart snabbare än alla andra Pentaxobjektiv och tycks även klara mycket dåligt ljus. Man få hoppas att det stämmer :)

Jag har oförändrat leveransbesket till augusti från Cyberphoto där jag beställt mitt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar