Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
UV-Filter
- Trådstartare abbe-l
- Start datum
Jöörgen
Guest
Många likställer UV-filter med en bit glas som de använder för att skydda frontlinsen på sina objektiv.
steinick
Aktiv medlem
Filmen är känslig för UV-ljus! Det yttrar sig som ett blåaktigt dis på färgfilm och slöja på svartvit film. (UV-ljuset bryts inte på samma ställe som det synliga ljuset, och ger alltså en oskarp bild.)
Antireflexbehandlingen fungerar som ett UV-filter. Om du har ett modernt objektiv med flerskiktbehandling (multicoating, T* etc) så är det inget problem. På mycket hög höjd är UV-innehållet högre, och kan möligen störa. Om du har ett mycket gammalt objektiv (mer än 20-30 år) behöver du ett UV-filter (eller ett nytt objektiv, det har hänt mycket på objektivkonstruktionsfronten).
Fotografera aldrig utan motljusskydd. Det är en del av objektivet!
Antireflexbehandlingen fungerar som ett UV-filter. Om du har ett modernt objektiv med flerskiktbehandling (multicoating, T* etc) så är det inget problem. På mycket hög höjd är UV-innehållet högre, och kan möligen störa. Om du har ett mycket gammalt objektiv (mer än 20-30 år) behöver du ett UV-filter (eller ett nytt objektiv, det har hänt mycket på objektivkonstruktionsfronten).
Fotografera aldrig utan motljusskydd. Det är en del av objektivet!
abbe-l
Aktiv medlem
Jag får tacka för svaren, jag har lite nyare utrustning och får då komplettera med lite motljusskydd
Finns det ngt ställe i sthlm regionen som har prisvärda motljusskydd ? jag kollade proffs-butiken kameradoktorn 200 spänn och uppåt kostade de, dyrt tycker jag. Men jag vet inte om priserna ligger där omkring
Finns det ngt ställe i sthlm regionen som har prisvärda motljusskydd ? jag kollade proffs-butiken kameradoktorn 200 spänn och uppåt kostade de, dyrt tycker jag. Men jag vet inte om priserna ligger där omkring
Jeppe
Aktiv medlem
www.photax har fortfarande gummiskydd.
Anledningen till att man ska köpa orginal är:
Bajonettfattning, vilket medför att man kan använda filter också, utan vinjettering.
Anpassade efter brännvidden, gummiskydden är oftast till "standard" t.ex. 28-80, 35-70, 70-210.
Har man då ett 17,24 mm zoom så är man kokt.
Men visst är gummiskydden bra eftersom det bara är att rulla tillbaka över gluggen eller fälla ihopa.
Anledningen till att man ska köpa orginal är:
Bajonettfattning, vilket medför att man kan använda filter också, utan vinjettering.
Anpassade efter brännvidden, gummiskydden är oftast till "standard" t.ex. 28-80, 35-70, 70-210.
Har man då ett 17,24 mm zoom så är man kokt.
Men visst är gummiskydden bra eftersom det bara är att rulla tillbaka över gluggen eller fälla ihopa.