Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

abbe-l

Aktiv medlem
Hur är det med UV-Filter ? är det man verkligen behöver eller bör ha om man fotograferar i mycket soliga förhållanden,
Det jag undrar är, Finns det något som som är känsligt i objektiv och/eller i kameran ?

Många likställer UV-filter med en bit glas som de använder för att skydda frontlinsen på sina objektiv.

Filmen är känslig för UV-ljus! Det yttrar sig som ett blåaktigt dis på färgfilm och slöja på svartvit film. (UV-ljuset bryts inte på samma ställe som det synliga ljuset, och ger alltså en oskarp bild.)

Antireflexbehandlingen fungerar som ett UV-filter. Om du har ett modernt objektiv med flerskiktbehandling (multicoating, T* etc) så är det inget problem. På mycket hög höjd är UV-innehållet högre, och kan möligen störa. Om du har ett mycket gammalt objektiv (mer än 20-30 år) behöver du ett UV-filter (eller ett nytt objektiv, det har hänt mycket på objektivkonstruktionsfronten).

Fotografera aldrig utan motljusskydd. Det är en del av objektivet!

Jag får tacka för svaren, jag har lite nyare utrustning och får då komplettera med lite motljusskydd :)
Finns det ngt ställe i sthlm regionen som har prisvärda motljusskydd ? jag kollade proffs-butiken kameradoktorn 200 spänn och uppåt kostade de, dyrt tycker jag. Men jag vet inte om priserna ligger där omkring

En liten komplettering. Köp det motljusskydd som hör till objektivet, inget annat. Det finns ett originalmotljusskydd till (nästan) varje objektiv. Tyvärr måste man nästan alltid köpa dem separat.

Varför? Om det har samma form, diameter etc. som originalet borde det väl gå bra med pirat, eller?
En nackdel är att skydden ofta är ganska skrymmande och hårda. Jag hade gummiskydd förr som gick att fälla ihop.

www.photax har fortfarande gummiskydd.

Anledningen till att man ska köpa orginal är:

Bajonettfattning, vilket medför att man kan använda filter också, utan vinjettering.

Anpassade efter brännvidden, gummiskydden är oftast till "standard" t.ex. 28-80, 35-70, 70-210.
Har man då ett 17,24 mm zoom så är man kokt.

Men visst är gummiskydden bra eftersom det bara är att rulla tillbaka över gluggen eller fälla ihopa.

Dyrt..

Hmm....Soligor's filter är ett par hundralappar billigare än tex Cokin...är dom sämre för det?
Det blev hur som helst dyrt med en gänga på 82mm.

Milo

Man behöver inte ha gummiskydd för att kunna rulla det över linsen(!) Nåväl...

De flesta nya motljuskydd kan man bara vända och sätta fast på objektivet så det inte tar någon plats.

Jeppe: Är det inte så på ditt Sigma? Så är det på mitt 24-70.

Gummi solskydd blev det

Jag får tacka för alla tips för nu har jag skaffat mig idag faktist 2 st. motljusskydd i gummi pirat visserligen men de passar perfekt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar