Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
UV-filter
- Trådstartare Egil Aa
- Start datum
Flash Gordon
Aktiv medlem
PÅ filmtiden tillförde ett UV filter något. Det tog bort en del av diset i luften. Idag sitter redan ett uv-filter inbyggt i det så kallade AA-filtret framför sensorn.
Numera använder de flesta fotografer filter för att skydda frontlinsen på objektivet.
I smutsiga eller blöta miljöer kan det vara befogat. Annars skyddar oftast motljusskyddet bättre för slag och fall.
Ett bra filter påverkar bilden väldigt lite medan ett dåligt filter definitivt kan försämra egenskaperna.
Själv kör jag bara med filter när jag tycker det behövs.
Att sedan kamerabutikerna alltid rekommenderar ett filter till objektivet beror på Mammon och inte på grund att det är bättre.
Numera använder de flesta fotografer filter för att skydda frontlinsen på objektivet.
I smutsiga eller blöta miljöer kan det vara befogat. Annars skyddar oftast motljusskyddet bättre för slag och fall.
Ett bra filter påverkar bilden väldigt lite medan ett dåligt filter definitivt kan försämra egenskaperna.
Själv kör jag bara med filter när jag tycker det behövs.
Att sedan kamerabutikerna alltid rekommenderar ett filter till objektivet beror på Mammon och inte på grund att det är bättre.
keckax
Aktiv medlem
Har en Canon EOS 500 D med 18-55mm. Fotar utan UV-filter nu men med motljusskydd.
Jag har läst lite olika meninger om just UV-filter så jag undrar lite om jag ska använda det eller ej?
Det UV-filtret jag köpte var ett Kenko, ca 250:-
Det här testet visar att filteranvändning alltid försämrar bilden. I olika hög grad dock.
Vissa filter är tydligen inte bättre än en gammal flaskbotten... Men det är tydligen ingen självklarhet att ett dyrt filter är bättre än ett billigt.
http://www.lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test_Introduction.html
/K
bengt-re
Aktiv medlem
Det är olika mellan olika objektiv ockå och även olika fotosiuaoner. Mörker med starka punktljuskällor och objektiv innan digitala eran så låt bli filtret - till 300mm eller däröver så låter jag iaf bli filtret också.
Billiga objektiv så låter jag också gärna bli det, så i slutändan så blir det på sportobjetiven som får vara kvar - i mitt fall är det på 70-200 f/4L USM som jag har vid rallycross, crooskart, folkrace och andra smutsiga aktiviteter - där kör jag med ett B+W filter idag (jag hade en hoya tidigare som flagnade i coatingen) och det fungerar utmärkt och är enkelt att göra rent också.
Alla gör som de vill, men att sätta ett 500 SEK filter på 2500 SEK optik känns märkligt i min värld då den enda nyttan man har av filter idag är skydd - Sen har jag filter i väskan som passar all min optik, men det beror mest på att jag har några analoga hus också som jag använder skapligt regelbundet och då gör det viss nytta.
Billiga objektiv så låter jag också gärna bli det, så i slutändan så blir det på sportobjetiven som får vara kvar - i mitt fall är det på 70-200 f/4L USM som jag har vid rallycross, crooskart, folkrace och andra smutsiga aktiviteter - där kör jag med ett B+W filter idag (jag hade en hoya tidigare som flagnade i coatingen) och det fungerar utmärkt och är enkelt att göra rent också.
Alla gör som de vill, men att sätta ett 500 SEK filter på 2500 SEK optik känns märkligt i min värld då den enda nyttan man har av filter idag är skydd - Sen har jag filter i väskan som passar all min optik, men det beror mest på att jag har några analoga hus också som jag använder skapligt regelbundet och då gör det viss nytta.