Annons

UV-filter till Canon 24-70

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas1

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänkte köpa mig ett Canon 24-70. Någon som har något tips på ett bra UV-filter som inte förstör objektivets fina prestanda?

Mvh
Nicklas

Hej,

Jag tänkte köpa mig ett Canon 24-70. Någon som har något tips på ett bra UV-filter som inte förstör objektivets fina prestanda?

Mvh
Nicklas

Favorit-trätoämnet på Fotosidan :)

Köper du ett UV av hög kvalitet så märker du i de flesta fall inngen försämring av bildkvalitet.
I svåra situationer. Som taklampor, billysen, mm kan du få spökbilder av det som lyser. Detta oavsett hur dyr och fin glasbit du sätter framför gluggen. Detta fenomen uppstår genom att uv-linsen är absolut plan. Ljuset från ditt motiv lyser genom optiken. Speglas på sensorn. Studsar ut genom optiken. Speglas igen på den plana ytan som UV-filtret utgör. Strålar åter in genom optiken och landar på sensorn som en spökbild.

Jag har själv upplevt detta med uv-filter som är både testvinnare och omvittnat bra av folk här på FS. SÅ jag har slutat med UV.

24-70 har dessutom ett så stort och bra motljusskydd, så för "normal" fotografering behöver du inget UV. Undantaget är om du ska vara där havsvatten stänker, sten sprutar eller lera stänker. Och då duger säkert något billigare alternativ i alla fall.

Men snart har du flera som säger emot mig om detta!

Petter ....

Senast ändrad:
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto