Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
UV-filter som fastnat
- Trådstartare plind
- Start datum
iSolen.se
Guest
Stötte till kameran så hårt att ringen runt filtret fick en liten inbuktning. Nu sitter det fast och går inte att lossa.
Inte heller går det att skruva på ytterligare filter utanpå.
Någon som har nåt bra tips?
Vira en lampsladd runt, och dra åt med hjälp av en penna. Ta i.
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
jag tror varken snoddar eller att lägga i frysen en stund hjälper om det är en buckla på filtret, då är det nog metallsåg som gäller tyvärr, offra filtret men rädda objektivet.
Anders Svensson
Aktiv medlem
När filtret är totalförlorat (dags för amputation, alltså) kan man försöka pilla ut glaset ur filterringen. Lyckas man med det, så kan man som regel kollapsa filterringen enkelt med en tång och litet försiktighet, den är inte stark utan sitt glas i mitten. Sedan, när man vikt den inåt (till ett hjärta eller nåt) lyfter man enkelt ut det. Att såga är inte att rekommendera , man når inte till gängorna.
Kiffe
Aktiv medlem
jag skulle då, om du nu vill offra filtret eller iaf förfula det lite, ta en såg och göra ett jack rakt över för att sedan använda en kniv eller dyligt att placera i spåren för att snurra. Du gör i princip ett skruvhuvud av filtret och använder knivbladet som en mejsel.
Det har fungerat för mig.
Lycka till och passa dig för kniven
Det har fungerat för mig.
Lycka till och passa dig för kniven