Annons

UV-filter och Pol-filter??

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Horn

Aktiv medlem
Är det nån som vet om det är lämpligt att ha objektiv-skyddet (=UV-filter) kvar då man vill använda ett Pol-filter. Måste man kompensera vid exponeringen?

Så få filter som möjligt.
Så skruvar du på Polfiltret så skulle ta bort UV-filtret.

Eftersom kameran mäter ljuset igenom filtret så behöver du inte lägga på någon kompenseing. Använder du handhållen ljusmätare så kompenserar du mellan 0-2 steg bereonde på polarisationsgrad.

Tack för svar!

Jag menade att det är ju lite opraktiskt att demontera UV-filtret varje gång du ska använda POL-filtret. Men som du säger så mäts värdet genom filtren så det borde ju då inte spela någon roll.

Du får ju sämre egenskaper ju fler lager glas/luft som ljuset måste brytas igenom, så så lite filter som möjligt är optimalt.

Ju fler filter du staplar desto större blir risken för vinjettering.
Du ökar även risken för flares ju fler filter du har på.

Negativ kombination??

Vad jag också undrade var om just dessa filter kan påverka varandra negativt(=inte passar ihop)?

Re: Negativ kombination??

Lars Horn skrev:
Vad jag också undrade var om just dessa filter kan påverka varandra negativt(=inte passar ihop)?

UV och polfilter påverkar inte varandra på det viset att polfiltrets effekt minskar eller så.

MvH

Det är ju bra att filtren inte påverkar varandra negativt. Nu när jag testat med båda filtren märks det tydligt att det blir svarta hörn. Det blir till att he med sig blåsbelgen när man ska byta filter!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar