Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV filter fråga.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Ska köpa UV filter HOYA 77mm UV (N) HMC, och ha det som skydd.

Och jag undrar vad (N) står för?

Låter väl som en bra idé. N står för Neutral eller ingen färgton, jämfört med Skylight som är svagt rosa.

Det skyddar mot
1) repor på linsens glas
2) mekanisk skada på frontringen
3) inträngande damm i vissa linskonstruktioner, typiskt zoom:ar

Aningen OT, men jag har märkt att vissa objektiv tillsammans med vissa UV-filter kan ge focusproblem. Märkte det på mitt EF 50/F1.4 att det skummade sig med focusen, tog av filtret och problemet var borta, hmmm... Köpte ett nytt dyraste värsta eländet och tro banne mig att det hjälpte! Nu focuserade objektivet lika bra som utan filter! Så en lite varning på billigare filter.

Så en liten varning för "Hoya UV HMC". Det kan vara bara på det objektivet, eller ett dåligt filter, men det är repeterbart. Sätter jag tillbaka det filtret så felfocuserar kameran. Sätter jag dit det nya "Hoya UV HMC Pro 1" är kameran normal igen....

Vette fåglarna varför, men problemet finns där.

Aningen OT, men jag har märkt att vissa objektiv tillsammans med vissa UV-filter kan ge focusproblem. Märkte det på mitt EF 50/F1.4 att det skummade sig med focusen, tog av filtret och problemet var borta, hmmm... Köpte ett nytt dyraste värsta eländet och tro banne mig att det hjälpte! Nu focuserade objektivet lika bra som utan filter! Så en lite varning på billigare filter.

Så en liten varning för "Hoya UV HMC". Det kan vara bara på det objektivet, eller ett dåligt filter, men det är repeterbart. Sätter jag tillbaka det filtret så felfocuserar kameran. Sätter jag dit det nya "Hoya UV HMC Pro 1" är kameran normal igen....

Vette fåglarna varför, men problemet finns där.

I vilka situationer har du AF-problem med 40D + 50/1.4 + Hoya UV HMC? När det är lite ljus och/eller andra tillfällen? Jag har precis samma kombination och har sårt att autofokusera i riktigt svagt ljus (typ EV -2) men tänkte inte på att filtret kunde vara boven. Låter rimligt. Skall testa.

I vilka situationer har du AF-problem med 40D + 50/1.4 + Hoya UV HMC? När det är lite ljus och/eller andra tillfällen? Jag har precis samma kombination och har sårt att autofokusera i riktigt svagt ljus (typ EV -2) men tänkte inte på att filtret kunde vara boven. Låter rimligt. Skall testa.

Lite överoptimistisk angående EV, snarare problem redan vid 0 eller -1.

Det är vid dåligt ljus som problemet visar sig - Det är ingen jätteskillnad, men den finns där. Lite förvånad då jag bara trott i min enfald att det bara varit priset som varit skillnaden mellan olika filter, men tydligen är dyrare filter bättre (ibland iaf).

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto