Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-filter försämrar eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan kanske också ge mer problem om skyddsfiltret har sämre antireflexbehandling eller är optiskt sämre på andra sätt än ett dyrare UV-filter.

Så det kvittar egentligen vad man köper för filter för vart man än vänder sig så har man ändan bak.

Vill ju inte lägga för mycket pengar på ett filter, speciellt om det försämrar (skärpan på) bilderna som man tar. Men samtidigt vill man ju skydda sitt dyra objektiv.

Rimligheter

Om ditt dyrbara objektiv kostar X Kr och ditt kvalitetsfilter kostar 1/10 X så borde det väl motivera inköpet. Men jag har hört flera som menar att över 100 Kr får inte ett enkelt Uv-filter kosta.....
Tja det är ju ett brytningsindex i glasbiten och är den inte MC eller T behandlad så har den sämre motljusegenskaper. Kepsen blir alltid billigast. Multiduk håller längre än engångs rispapper o s v. Att spara på fel sak kan nog ofta vara kontraproduktivt.
Uv-filter är väl en typisk dylik relativt billig ting som man inte borde dagtinga med. B+W samt ZI fungerar väl, det finns säkert flera som är lika väl framställda. Men att lita på lågt pris, lika med gott nog skydd och opåverkad bildkvalitet, tror inte jag på, förrän någon med mycket goda argument kan övertyga mig....

Senast ändrad:
Diskussionen återkommer ständigt om hur mycket det egentligen påverkar - i dom allra flesta vanliga omständigheter så kan man inte se någon negativ effekt med sina egna ögon om man använder ett filter av hög kvalitet. Det är bara vissa situationer, speciellt nattfotografering med starka ljuskällor i bilden, där reflexer och andra effekter brukar visa sig lite.

Jag använder filter som skydd och plockar bara av det om jag tror att det finns risk för påverkan. Dom ovetenskapliga tester jag gjort själv - ta en massa olika bilder med och utan filter och jämför genom att helt enkelt titta på bilderna :) - säger mig att inverkan på bildkvaliteten är försumbar, speciellt i jämförelse med alla andra skavanker på bilden som jag själv åstadkommer med dålig teknik. Jag tar då den minimala påverkan (som jag inte ens kan se med ögat) hellre än ett stenskott eller saltvatten på frontlinsen. Jag har heller inte sett någon märkbar skillnad i form av sämre fokusering som en del rapporterat.

Bästa beviset för att filter som regel inte förstör bilderna är väl att den här diskussionen ständigt återkommer. Skulle det vara klockrent bevisat att det är skadligt så skulle man inte behöva ha så mycket diskussioner baserat på personliga åsikter, då hade det istället funnits ordentligt med fakta i form av tydliga bildexempel. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar