iSolen.se
Guest
Nja, det håller jag inte med om. Själv använder jag ofta filter av olika slag, ibland upp till fyra-fem stycken samtidigt för att få till särskilda effekter. Däribland UV-filter.
Whoot? 5 stackade filter kan knappast ge någon vidare skärpa. Ser du inte kanterna förresten?
Om du använder fyra-fem filter samtidigt så är det väl Cokin-filter eller motsvarande och inte skruvfilter?
Egentligen så är det numera bara tre sorters filter som inte går att efterlikna i digital efterbehandling och det är polarisationsfilter, ND-filter och försättslinser (samt varianter på dessa som grad-ND eller bifokalfilter).
Edit: Glömde IR-filter.
Polfilter kan i viss mån ersättas med kurvdragning om det bara är färgerna man är efter. Dessutom slipper man riktningskänsligheten om man gör det i efterbehandlingen.
ND-filter stämmer, det är de enda filter jag använder längre, har alltid två i kameraväskan.
ND-grad löser jag hellre med två exponeringar, ger mycket bättre resultat eftersom man i efterbehandlingen kan välja var graden ska gå. Ett ND-grad funkar ju bara om man placerar det helt rätt och den ljusa halvan är precis rak.