Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-filter ett minne blott

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, det håller jag inte med om. Själv använder jag ofta filter av olika slag, ibland upp till fyra-fem stycken samtidigt för att få till särskilda effekter. Däribland UV-filter.

Whoot? 5 stackade filter kan knappast ge någon vidare skärpa. Ser du inte kanterna förresten?

Om du använder fyra-fem filter samtidigt så är det väl Cokin-filter eller motsvarande och inte skruvfilter?

Egentligen så är det numera bara tre sorters filter som inte går att efterlikna i digital efterbehandling och det är polarisationsfilter, ND-filter och försättslinser (samt varianter på dessa som grad-ND eller bifokalfilter).

Edit: Glömde IR-filter.

Polfilter kan i viss mån ersättas med kurvdragning om det bara är färgerna man är efter. Dessutom slipper man riktningskänsligheten om man gör det i efterbehandlingen.

ND-filter stämmer, det är de enda filter jag använder längre, har alltid två i kameraväskan.

ND-grad löser jag hellre med två exponeringar, ger mycket bättre resultat eftersom man i efterbehandlingen kan välja var graden ska gå. Ett ND-grad funkar ju bara om man placerar det helt rätt och den ljusa halvan är precis rak.
 
Filter eller inte, ett test av Steve Perry

För att dyka in lite i debatten, så kan jag ge följande länk på en Youtube-film och ett test av Steve Perry för att se om man behöver filter eller inte, av olika anledningar.
Tyckte själv den gav en rätt bra summering även om den kanske inte håller vetenskapligt....

https://www.youtube.com/watch?v=P0CLPTd6Bds
 
trodde det var allmänt känt och konsensus att UV-filter idag ENBART används för att skydda objektivet? ..uppenbarligen inte.

utan att ha läst hela tråden, kan någon visa ett exempel där ett "hyffsat" UV-filter, typ DÖRR, HOYA eller liknande ger en märkbar försämring av skärpan?
 
Polfilter kan i viss mån ersättas med kurvdragning om det bara är färgerna man är efter. Dessutom slipper man riktningskänsligheten om man gör det i efterbehandlingen.
"I viss mån" var ordet. Dessutom är det oftast för att dämpa ut reflexer som jag använder polfilter.

ND-grad löser jag hellre med två exponeringar, ger mycket bättre resultat eftersom man i efterbehandlingen kan välja var graden ska gå. Ett ND-grad funkar ju bara om man placerar det helt rätt och den ljusa halvan är precis rak.

Det förutsätter att motivet är helt still, vilket ytterst sällan är fallet. Inte ens träd står helt stilla om det blåser det minsta. Det är nästan att det förutsätter stativ också. Grad-ND tycker jag är mycket enklare att hantera än att försöka mickla ihop två exponeringar i efterhand, även om jag gör det ibland eftersom jag gärna använder gaffling.
 
Jag inser att det är ganska fånigt, men möjligen är det lite mer rationellt att skydda sina objektiv än att skydda sin telefon eftersom det i det fallet finns ett andrahandsvärde (men det är nog inte i första hand därför jag gör det – jag vill helt enkelt ha fina grejer bakom skyddet).
Framförallt så blir objektiv inte omoderna lika fort som telefoner, så det finns all anledningen att sköta om sina objektiv så att man kan använda dem i många år framöver. Huruvida ett monterat UV-filter hjälper till i någon större utsträckning är dock inte helt solklart.
 
trodde det var allmänt känt och konsensus att UV-filter idag ENBART används för att skydda objektivet? ..uppenbarligen inte.

utan att ha läst hela tråden, kan någon visa ett exempel där ett "hyffsat" UV-filter, typ DÖRR, HOYA eller liknande ger en märkbar försämring av skärpan?


Mja, nästan. Jag använder UV-filter enbart för att skydda frontlinsens antireflexbehandling. Att skydda själva linsglaset tror jag inte så mycket på. Dels har man ju motljusskydd på och så är ju bra filter väldigt sköra.
Naturligtvis måste UV-filtret då också ha bästa möjliga antireflexbehandling. Och vara väldigt plant och väldigt tunt. Och då kanske man landar på en filterkostnad som är ganska relevant.

Spelar ingen roll för mig. Jag trivs ändå bäst med filter på. Det är en betydligt smidigare och snabbare operation att bara gå in i en affär och köpa ett nytt filter än att byta ut frontlinsen. Och skall man en dag sälja objektivet uppskattar ju köparen att det alltid har haft ett UV-filter på.

Att filter kan försämra bildkvaliten tror jag på. Jag har sett dåliga filter. T.o.m. mina gamla filter, trots att de var toppkvalitet när jag köpte dem, är påtagligt sämre än mina nyare. Men nya, högklassiga filter tror jag inte gör nån skillnad. Det behöver ju inte vara UV-filter. Men det råkar vara så att de mest omärkliga, reflexfria och genomskinliga glasbitar jag har hittat, råkar vara just UV-filter.
 
Titta bara på vad som fastnar på ett filter efter en dag ute. Jord, damm, sand, saltstänk, olja, fingeravtryck. Mycket bättre att ha detta på filtret än på frontlinsen.

Ett bra filter ger ingen märkbar effekt på bildkvalitén. Särskilt bra tycker jag att de klara protectorfiltren är. I princip är de väl härdade och antireflexbehandlande, men filtrerar inte bort några våglängder.

Nästan allt man kan göra med en kamera har större inverkan på bildkvalitén än ett bra filter.
 
...och så säger folk att det är samma filterdebatt.

Där lärde jag mig något nytt. Så alla filter borde vara kurvade för att förhindra ghosting.

Kanske, men i exemplet har förstås skyddsglaset tagits med i beräkningen av objektivet.

Jag är lite tveksam om det vore så bra att placera en menisklins framför ett godtyckligt objektiv.
 
Kanske, men i exemplet har förstås skyddsglaset tagits med i beräkningen av objektivet.

Jag är lite tveksam om det vore så bra att placera en menisklins framför ett godtyckligt objektiv.

Det kommer bli bättre än med platt filter i alla fall, mindre ljus som studsar runt fel i objektivet.
 
En menisklins kan ha olika välvningsradie på respektive sida, men vid ett närmare studium av Canons text så noterar jag att det faktiskt påpekas att det är en jämntjock menisklins som används.
 
En menisklins kan ha olika välvningsradie på respektive sida, men vid ett närmare studium av Canons text så noterar jag att det faktiskt påpekas att det är en jämntjock menisklins som används.

Jag måste erkänna, jag bara tog det för givet, har läst optik men alrdig hört talas om sån lins före idag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.