Annons

UV-filter ett minne blott

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade jag haft ett filter på mitt 17-40/4L skulle jag inte vara tvungen att skruva av frontlinsen och plocka ur hårstrået därifrån.
 
Det är ju en av de modeller där tillverkaren rekommenderar skyddsfilter för att vädertätningen ska vara komplett.
 
Det är också så att en del objektivtillverkare (t ex Canon) förutsätter att vissa konstruktioner används med skyddsfilter. Att då torgföra en närmast religiös övertygelse om att skyddsfilter är av ondo verkar lite dumt.

Jag känner till det och om du syftar på mig har du fel, jag säger inte att man aldrig ska göra det utan använda filter när det behövs, i mitt fall betyder det när det förekommer grussprut.

Sen kan man ju undra varför Canon gör objektiv som måste tätas med ett löst filter.
 
Kanske för att det är en bättre konstruktion än om en skyddande frontlins var fast monterad?

Det var ett ickesvar, tänk ett steg till. Vän av ordning undrar varför det (kanske) är en bättre konstruktion att lämna frontlinsfattningen otät och att riskera att användaren sätter på ett skräpfilter påsålt av en påstridig opåläst säljare eller kör utan och får in skräp i kamera och objektiv vilket bevisligen händer.
 
Jag är inte objektivkonstruktör och inte tankeläsare. Alltså kan jag bara gissa. T ex att man tycker att det är en fördel att det främsta elementet i konstruktionen, som utsätts mest för slitage, är enkelt att byta ut.

Jag äger inte objektivet själv, men förutsätter att Canon har rekommendationer för vilka filter man bör använda.
 
Jag hade länge problem med skärpan vilket framgår i en annan tråd här.
Av en slump så tog jag av UV filtret och tog ett par testbilder och ....Wow vilken skillnad i skärpa...

På en tidigare kamera gjorde jag tester med uv-filter på och av. Jag såg ingen skillnad, lika skarpt oavsett om jag hade uv-filter på eller inte.

Så köpte jag nyligen en ny kamera, och gjorde tester med uv-filter på och av (ordentliga tester med stativ mm), och kunde lätt se mycket tydliga skillnader i skärpa, dvs tydligt synbar sämre skärpa med uv-filter.

Man får helt enkelt pröva sig fram och hoppas på det bästa. Ibland blir det sämre skärpa med uv-filter. Ibland inte.
 
Det finns en aktiv lobby FÖR användningen, nämligen alla säljarna som vill tjäna pengar på dessa filter.

De är nog i minoritet dessa säljare. Det är väl bara som vanligt att folk ekar en massa dumheter bara för att man trott på budskapet själv en gång och sedan okritiskt förmedlar det vidare utan egna empiriska erfarenheter.
 
Men det där var ju inte speciellt upplysande. Det är väl inte speciellt förvånande att konstatera att frontlinsen är mycket starkare än filterglaset. Men det säger ju inget om vad splittret kan ställa till med linsens yta eller vad vårdslös dammtorkning kan göra med linsytan om vi exv. talar mineraldamm från grusvägar som ska torkas bort från frontlins utan filter.
 
Objektivtillverkare skickar alltid med främre och bakre linsskydd till sina objektiv. Och väkdigt ofta ingår också ett motljusskydd. Båda får anses vara nödvändiga tillbehör till objektivet.
Däremot är det ytterst ovanligt att de packar med ett skyddsglas. Antagligen för att det inte är ett lika viktigt tillbehör.
Det förekommer dock specialfall där objektivets fasta frontlins är av särskilt ömtåligt material. Då följer det med ett specialutformat skyddsglas från tillverkaren.

Jag har länge sällat mig till skaran som anser att butikernas tjat om skyddsglas bara handlar om merförsäljning. Men en sak som jag dock undrat över är att när jag köpte mitt senaste objektiv på Fotokungen så var det billigare i paketpris inklusive skyddsglas. Vad är vitsen med en sådan merförsäljning?

Petter..
 
De är nog i minoritet dessa säljare. Det är väl bara som vanligt att folk ekar en massa dumheter bara för att man trott på budskapet själv en gång och sedan okritiskt förmedlar det vidare utan egna empiriska erfarenheter.

Tyvärr tror jag den typen av säljare är i majoritet. Nog brukar man få frågan om UV-filter från de flesta säljare?

Men det där var ju inte speciellt upplysande. Det är väl inte speciellt förvånande att konstatera att frontlinsen är mycket starkare än filterglaset. Men det säger ju inget om vad splittret kan ställa till med linsens yta eller vad vårdslös dammtorkning kan göra med linsytan om vi exv. talar mineraldamm från grusvägar som ska torkas bort från frontlins utan filter.

Inte förvånande, filter är svagare och lättare att skada.

Vårdslös torkning lär skada både filter och frontlins och kommer alltså kosta nytt filter eller ny frontlins om man vill behålla allt perfekt. Totalkostnad 2000kr i första fallet (två filter) och 3500 i andra fallet (byte frontlins) eller 1600kr i bägge fallen om man kan utnyttja hemförsäkring.
 
UV filter ett minne blott

Totalkostnad 2000kr i första fallet (två filter) och 3500 i andra fallet (byte frontlins) eller 1600kr i bägge fallen om man kan utnyttja hemförsäkring.

Om du tror att din hemförsäkring (eller någon annan försäkring) täcker slitage på din kamerautrustning bör du nog läsa villkoren en gång till.

Det vore intressant att få veta vilken frontlins det är du byter för 3500 kronor.
 
Om du tror att din hemförsäkring (eller någon annan försäkring) täcker slitage på din kamerautrustning bör du nog läsa villkoren en gång till.

Det vore intressant att få veta vilken frontlins det är du byter för 3500 kronor.

Jag skrev OM du kan utnyttja hemförsäkringen. Det beror förstås på vad det är för händelse. Något som krossar glaset kan nog anses som olycka. Andra händelser också. Det finns folk på försäkringsbolagen som är bra på att bedöma sånt :)

Det var ett vidvinkel canonobjektiv för några år sedan. Googlade lite snabbt, första sökträffarna ger: Nikon 18-200 kostar $200 att fixa, Nikon 24-120 $320. Så mycket dyrare kan det inte vara i Sverige.

Sen kan man inte ta filtren på försäkringen, det ena köpte man ju med objektivet så då blir den kostnaden 2000.
 
Nja, det håller jag inte med om. Själv använder jag ofta filter av olika slag, ibland upp till fyra-fem stycken samtidigt för att få till särskilda effekter. Däribland UV-filter.

Om du använder fyra-fem filter samtidigt så är det väl Cokin-filter eller motsvarande och inte skruvfilter?

Egentligen så är det numera bara tre sorters filter som inte går att efterlikna i digital efterbehandling och det är polarisationsfilter, ND-filter och försättslinser (samt varianter på dessa som grad-ND eller bifokalfilter).

Edit: Glömde IR-filter.
 
Om du använder fyra-fem filter samtidigt så är det väl Cokin-filter eller motsvarande och inte skruvfilter?

Egentligen så är det numera bara tre sorters filter som inte går att efterlikna i digital efterbehandling och det är polarisationsfilter, ND-filter och försättslinser (samt varianter på dessa som grad-ND eller bifokalfilter).

Edit: Glömde IR-filter.

Både och faktiskt. Man kan fästa filterhållare utanpå skruvfilter. Jag tillverkar också egna filter, det är mycket roligt och kreativt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.