Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV filter eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du har bråttom stänger du väl inte väskan, och då brukar det gå att få ner objektiven med monterade skydd i nästan alla väskor ...
 
Har man bråttom har man annan teknik o utrustning vid fotograferandet. Ex peakdesign Lens capture eller lowepro lens changer eller liknande.
 
Om du har bråttom stänger du väl inte väskan, och då brukar det gå att få ner objektiven med monterade skydd i nästan alla väskor ...

Objektiven blir längre och tunga i toppen, vilket gör dom benägna att ramla ur om man flyttar på väskan. Funkar såklart bättre med väskor där man lägger ner objektiven i längsled, t.ex. fotoryggsäckar och hårda väskor. Man vill ju inte heller ställa ner gluggarna med bajonetten nedåt, då kan ju ev skräp som finns i väskan hamna inuti kameran.
 
Du lägger dem alltså i väskan, utan motljusskydd eller bakre objektivlock och med monterat filter? Dina filter lär inte vara jättefina, och objektiven lär ha en hel del damm i sig ...
 
Du lägger dem alltså i väskan, utan motljusskydd eller bakre objektivlock och med monterat filter? Dina filter lär inte vara jättefina, och objektiven lär ha en hel del damm i sig ...

Det är ju precis därför man har filter på gluggarna - för att själva frontlinsen ska klara sig! Filter köper man ju nya varefter dom börjar se dåliga ut.

Bakre objektivlock används för det mesta, men inte alltid.
Om jag t.ex. fotar en teaterföreställning så kör jag alltid utan bakre lock, helt hopplöst att göra snabba objektivbyten i en kolsvart salong och samtidigt fippla på bakre och främre lock. Fotoväskan används för att hålla objektiven samlade på ett ställe, annars kan dom vara svåra att hitta bland bänkraderna.

Naturligtvis görs fotoväskorna rena då och då. Men OM det hamnar skräp i väskan så lägger sig skräpet logiskt nog på botten, och då vill jag inte ha skräpet med in i huset.
Det går inte heller alltid att förutse när man blir utsatt för en skräpattack. En gång skulle jag fota en helikopterlandning - och mycket skräp blev det...


Som vanligt vid diskussion om foto så kan jag konstatera att alla har helt olika arbetssätt och förutsättningar. Det finns inget rätt eller fel, men vi kan tipsa varandra om rutiner som fungerar mer eller mindre bra vid olika tillfällen.
Så kör man foto där man rör sig mycket, man byter objektiv ofta och där det kan vara lite allmänt smutsigt, ja då är ett skyddsfilter av något slag en bra grej.
 
Apropå UV-filter och att hålla grejorna rena i största allmänhet - här är en nyproducerad film i ämnet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.