Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
UV filter eller ej?
- Trådstartare söraby59
- Start datum
Astroscapist
Aktiv medlem
Har man bråttom har man annan teknik o utrustning vid fotograferandet. Ex peakdesign Lens capture eller lowepro lens changer eller liknande.
nivas
Aktiv medlem
Om du har bråttom stänger du väl inte väskan, och då brukar det gå att få ner objektiven med monterade skydd i nästan alla väskor ...
Objektiven blir längre och tunga i toppen, vilket gör dom benägna att ramla ur om man flyttar på väskan. Funkar såklart bättre med väskor där man lägger ner objektiven i längsled, t.ex. fotoryggsäckar och hårda väskor. Man vill ju inte heller ställa ner gluggarna med bajonetten nedåt, då kan ju ev skräp som finns i väskan hamna inuti kameran.
Astroscapist
Aktiv medlem
Har du skräp i kameraväskan? Är nog den renaste väskan jag har trots den med på skitiga platser.
nivas
Aktiv medlem
Du lägger dem alltså i väskan, utan motljusskydd eller bakre objektivlock och med monterat filter? Dina filter lär inte vara jättefina, och objektiven lär ha en hel del damm i sig ...
Det är ju precis därför man har filter på gluggarna - för att själva frontlinsen ska klara sig! Filter köper man ju nya varefter dom börjar se dåliga ut.
Bakre objektivlock används för det mesta, men inte alltid.
Om jag t.ex. fotar en teaterföreställning så kör jag alltid utan bakre lock, helt hopplöst att göra snabba objektivbyten i en kolsvart salong och samtidigt fippla på bakre och främre lock. Fotoväskan används för att hålla objektiven samlade på ett ställe, annars kan dom vara svåra att hitta bland bänkraderna.
Naturligtvis görs fotoväskorna rena då och då. Men OM det hamnar skräp i väskan så lägger sig skräpet logiskt nog på botten, och då vill jag inte ha skräpet med in i huset.
Det går inte heller alltid att förutse när man blir utsatt för en skräpattack. En gång skulle jag fota en helikopterlandning - och mycket skräp blev det...
Som vanligt vid diskussion om foto så kan jag konstatera att alla har helt olika arbetssätt och förutsättningar. Det finns inget rätt eller fel, men vi kan tipsa varandra om rutiner som fungerar mer eller mindre bra vid olika tillfällen.
Så kör man foto där man rör sig mycket, man byter objektiv ofta och där det kan vara lite allmänt smutsigt, ja då är ett skyddsfilter av något slag en bra grej.