Advertisement

Annons

UV filter eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)
De flesta objektiv har ju en ganska rejäl mängd glas. Att ett ytterligare tunt glas, om det håller samma optiska kvalitet och antireflexbehhandling som objektivet, skulle försämra bilden håller jag för ganska otroligt. Ponera att du sätter ett nytta kvalitetsfilter med god antireflex och nano.-coating på ett äldre objektiv ör det väl t.om med sannolikt att du förbättrar prestanda (inte pga glaset men däremot antireflexytan). Ett motljusskydd hjälper dig ganska dåligt om du råkar putsa och fått med lite skräp som du repar med. Ett filter kan du alltid byta ut. Jag kör alltid med filter, men visst - B+Ws bästa filter är dyra men som någon skrev - ett begagnat objektiv med filter är lättare att sälja - även om du inte får något för filtret i sig.

Se även denna: http://www.lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html

Jag håller med Dig helt och hållet! Jag har också läst testet. Själv bor jag vid havet och vandrar i fjället, varför jag tycker att ha användning för ett UV-filter. Dessutom är det tryggare att göra rent från sand, saltvatten och regndroppar än att fila på frontlinsen. Jag har testat att plåta med och utan UV-filter och kan inte se någon skillnad i praktiken.
Om ett UV-filter skulle försämra objektivresultaten, varför skulle då ZEISS sälja egna UV-filter? Bara för att tjäna någon extra hundralapp?
Kolla den här länken:
Kolla deras länk: http://www.zeiss.com/camera-lenses/en_de/camera_lenses/accessories/uv_filters.html
 
Enligt min uppfattning är det bästa skälet till att ha ett UV-filter på objektivet att man vill skydda frontlinsens antireflexbehandling.

Andra skäl väger enligt min åsikt inte så tungt.

Varför vill man då skydda frontlinsens antireflexbehandling? Jo det finns ett par goda skäl. Ett är att man kanske vill att objektivet ska vara i så gott skick som möjligt om man tänker sälja det nån dag.

Det andra är att man skall kunna använda objektivet med ett plant filter utan att få 'lens-glare', 'ghosting' etc. Därför att de här sakerna hänger ihop.

Om frontlinsens antireflexbehandling är i dålig kondition kommer dess böjda yta alltid att reflektera starkt ljus i alla riktningar. Inklusive den riktning som via reflektion på baksidan av ett plant filter leder rakt in i bilden.

Köper man ett begagnat objektiv med redan borttorkad antireflexbehandling finns inte så mycket anledning att sätta på ett UV-filter. Och man kommer antagligen då också att märka en försämring om man sätter på ett. Det bästa är att bara fortsätta utan filter. Dålig antireflexbehandling på frontlinsen påverkar i sig själv inte bildresultatet särskilt mycket. Det går att leva med.

Så skall man använda UV-filter, så skall det enligt min åsikt vara på från början och rutinmässigt alltid sitta på. Det skall också vara ett filter med riktigt högklassig antireflexbehandling, extremt plant och gärna också så tunt som möjligt. Dvs ett riktigt dyrt filter. Det går inte att komma undan. Därför finns anledning att också tänka efter om man ska ha ett filter på ett väldigt billigt objektiv, som en kit-normal eller kit-zoom.

Skydda frontlinsen? Nja, ett motljusskydd gör underverk när det gäller att inte sätta fingeravtryck och ta emot stötar mot diverse föremål.

Filtrera bort UV-ljus? Glöm det! Välj inte UV-filter efter den funktionen. Bedöm bara antireflexbehandlingen och planhet/tunnhet.

bla har nikon själva skrivit en artikel i en fototidning att uv filter är helt onödigt på deras objektiv samt att deras behandling är tåligare än filtret.
Bästa sättet att skydda objektivet är att sätta på objektivlocket när man lägger tillbaka objektivet i väskan o att använda motljusskyddet.

Jag har aldrig råkat ut för en skada på objektivet som kommer från något föremål som träffat linsen däremot lyckades jag på en skada utanför bildcirkeln som inte påverkade bilden o den uppstod när jag var i brasilien på en plats sent på kvällen o såg några suspekta typer som började intressera sig för mig så jag packade ner kameran från stativet blixtsnabbt slängde ner kameran i väskan utan att sätta på objektivlocket o fick en repa från ett löst föremål i väskan har för mig att det var ett extra stativfäste.

Så det viktiga som man lärt sig är att aldrig ha några lösa föremål i väskan som kan vara vassa o använda objektilock när man lägger tillbaka prylarna.
Man ska defenetivt INTE ALLTID ha uv filter på det är totalt vansinnigt om du tex kör kvällsbilder med motljus är det rent förkastligt samma med alla motljusbilder.

Enda gången jag skulle kunna tänka mig är om jag tex fotar motorcross o får massa grus på mig annars aldrig någonsin.
 
Jag håller med Dig helt och hållet! Jag har också läst testet. Själv bor jag vid havet och vandrar i fjället, varför jag tycker att ha användning för ett UV-filter. Dessutom är det tryggare att göra rent från sand, saltvatten och regndroppar än att fila på frontlinsen. Jag har testat att plåta med och utan UV-filter och kan inte se någon skillnad i praktiken.
Om ett UV-filter skulle försämra objektivresultaten, varför skulle då ZEISS sälja egna UV-filter? Bara för att tjäna någon extra hundralapp?
Kolla den här länken:
Kolla deras länk: http://www.zeiss.com/camera-lenses/en_de/camera_lenses/accessories/uv_filters.html

dom tar betydligt mer än ett par hundra lappar för sina uv filter zeiss. Säljer du mängder med objektiv så blir det mycket pengar att tjäna på folks noja o rädsla för repor. Största skälet för att inte använda uv filter är

det behövs inte kameran tar bort uv
sänker bildkvaliten o varför köpa pro optik om man sänker den till amatör optik med uv filter?
objektiven tål mer än man tror samt sällan påverkar en repa bilden överhuvudtaget.
din försäkring täcker oftast om du slår i optiken eller skadar den.
 
Sedan ett uv-filter krossades när kameran låg i väskan (med objektivlock på!) har jag slutat med det. Jag brukar inte slänga runt min kameraväska. Därför var jag mnst sagt förvånad att ta av objektivlocket och bli hälsad av en massa skärvor från ett f d uv-filter. Det var inte så mycket till skydd, det.
 
Sedan ett uv-filter krossades när kameran låg i väskan (med objektivlock på!) har jag slutat med det. Jag brukar inte slänga runt min kameraväska. Därför var jag mnst sagt förvånad att ta av objektivlocket och bli hälsad av en massa skärvor från ett f d uv-filter. Det var inte så mycket till skydd, det.

Det var tydligen inte objektivlocket heller. Har du slutat med objektivlock också?
 
Finns det egentligen test på att ett UV-filter försämrar skärpan?
Och om så skulle vara fallet, kan man se detta på en vanlig bildskärm eller krävs det en 4k-skärm för se skillnaden?
Kan man se skillnaden på en TV-skärm eller genom en projektor?
Spelar en sensors kvalitet en roll?
Eller krävs en kombination av de dyraste av alla länkar i kedjan, såsom det bästa när det gäller kamera, bildskärm, skrivare, projektor, rawformat och bildbehandlingsprogram?
 
Företag brukar väl rekommendera sina produkter för att tjäna pengar?
De kunde ju skicka med filter till sina objektiv om det nu behövs.
Eller ändra konstruktionen. :)
Man har ju valmöjlighet och det behövs ju inte i alla lägen. Zeiss skulle ju inte rekommendera det om det skulle försämra skärpan av deras dyra objektiv!
 
Man har ju valmöjlighet och det behövs ju inte i alla lägen. Zeiss skulle ju inte rekommendera det om det skulle försämra skärpan av deras dyra objektiv!

Det är väl självklart att de gör. De tjänar ju hur mkt pengar som helst på det.
Allt extra glas som man sätter framför ett objektiv som inte ingår i objektivdesignen försämrar. Men om man kan se det med blotta ögonen är en sak, men det är såklart uppmätbart med instrument. Se bara på min bifogade spektra, det är ett dyrt kvalitets UV-filter vars transmittans jag mätt upp på ett Laboratorium. Det är bara EN egenskap, flares och sånt kan gemene man testa och väldigt tydligt är det i kontrastrika miljöer med motljus/sidoljus. Nattfotografering brukar detta synas tydligt. Detta beror på att ljuset studsar. Tänk på att ljuset går från luft till UV-filter till luft och sen till objektvet. Det är två extra medier som ljuset ska brytas igen. Ju mer vidvinkligt desto påtagligare effekt. Särskilt ute i periferin.

Hade ett företag som Zeiss varit seriösare så hade de ALDRIG sålt UV-filter utan ett klar/skyddsglas. UV-filter är designatt plocka bort UV-ljus som analog film var känslig för. En digital sensor har redan detta skydd framför sensorplanet. Min Full spektrum EOS M hade inte det så jag har nytta av ett UV-filter. Fast Nu har jag såklart ett UV-IR Cut när jag bara ska fotografera synligt ljus.

/Stefan
 
Hade ett företag som Zeiss varit seriösare så hade de ALDRIG sålt UV-filter utan ett klar/skyddsglas.

Det gör de också. När Zeiss hade en demodag i en butik i Stockholm fick alla som köpte objektiv ett passande skyddsfilter. Jag tror inte att Zeiss hade gjort det om de trodde det fanns en risk att köparna efteråt skulle använda sina produkter och tycka "det här Zeissobjektivet var ju inte så vasst" på grund av filtret. De vet nog att påverkan inte är synbar och knappt mätbar.
 
Det gör de också. När Zeiss hade en demodag i en butik i Stockholm fick alla som köpte objektiv ett passande skyddsfilter. Jag tror inte att Zeiss hade gjort det om de trodde det fanns en risk att köparna efteråt skulle använda sina produkter och tycka "det här Zeissobjektivet var ju inte så vasst" på grund av filtret. De vet nog att påverkan inte är synbar och knappt mätbar.

Ja det är ju bra. Konstigt att de säljer UV-filter då....
Att det knappt är mätbar eller synlig gör det inte det till att det INTE försämrar.
Att det gör nytta tycker jag faktiskt de gör i vissa situationer. Att ha det som allnänt skyddsglas i alla tilfällen är ren lat/dumhet. Men är såklart en egenskap hos människan som gör att man har det på alltid.

Jag har ett par filter som suger rejält i antireflexbehandling. På dessa sätter jag på UV-filtret (Jag har inget vanligt klarglas) för att motverka att jag får onödigt många försämrade egenskaper. Samt i smutsiga miljöer som sand, havsalt, motorcrossbanor etc.

/Stefan
 
Nej, men det tycks inte heller ha gjort någon nytta.
Filtret kan ha haft en spricka sen förut pga en smäll eller nåt. Då kan det räcka med ganska liten påverkan för att sprickan ska bli större och till slut sprida sig över hela glaset.

Att ett oskadat filter går sönder när objektivet ligger i en väska (som hanteras varsamt) och har ett objektivlock monterat torde vara ganska ovanligt, så det är nog ganska troligt att filtret var skadat.
 
Vissa objektiv (supertelen) är försedda med ett fast skyddsglas som är billigare att byta ut än de slipade linserna bakom. En del är också optiskt konstruerade för (och levereras med) insticksfilter. Så ja - i de fall ett filter eller skyddsglas inte påverkar objektivets prestanda negativ levereras det med.
 
Skulle våga påstå att objektivlock skyddar mycket bättre än ett filter.

Japp, men jag tycker att det är så svårt att fotografera genom objektivlocket. :)
Därför är det smidigt med ett skyddande glas.
Även om man har med sig ett par hus på en fotografering så händer det att det inte riktigt finns tid till att sätta på lock mellan objektivbytena - då är det bra med skyddsglas - bara att slänga ner den gamla gluggen i väskan och plocka upp det nya. Här vore det ju bra om motljusskyddet kunde sitta på redan i väskan, men många vanliga fotoväskor funkar dåligt med monterade motljusskydd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.