Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utställning med bild+ord?

Produkter
(logga in för att koppla)

emtre

Aktiv medlem
Håller på o funderar på hur man skulle kunna ställa ut bilder så att ord, strofer, texter blir en integrerad del av bildupplevelsen.

Har sett lösningar där man skriver en liten lapp som sitter under bilden och självklart kan man ju skriva på själva bilden men helst skulle jag vilja hitta en annan lösning.

Har ni några bra idéer? Eller har ni varit på några coola utställningar med bra lösningar som man kan låna?

/maria

Snyggt, elegant och med hög impactfaktor är att göra svarta passe-par-tout och skriva på dem med vitt bläck.
Us

Emtre skrev:
Håller på o funderar på hur man skulle kunna ställa ut bilder så att ord, strofer, texter blir en integrerad del av bildupplevelsen.

Har sett lösningar där man skriver en liten lapp som sitter under bilden och självklart kan man ju skriva på själva bilden men helst skulle jag vilja hitta en annan lösning.

Har ni några bra idéer? Eller har ni varit på några coola utställningar med bra lösningar som man kan låna?

/maria

Tyvärr inte sett någon utställning, men jag vet en bok där man arbetat på detta tema. Boken heter "Jag har sett" med bilder av Jan-Peter Lahall och texter (dikter) av Arne Johnsson. En mycket inspirarande bok.

Jag har haft tankar åt det här hållet också... och jag fick precis en bra idé.... får se vad det blir!

En variant kan vara att ha texten inläst på band och sedan hänga ett par lurar vid bilden. Blir lite mer multikonst då.
Tror att många blir nyfikna och lysnar.
Det är viktigt att det är bra inläst (självklart) och att det är passande bakgrundsljud (vågor, trafik etc).

Text med bilder är en vanlig företeelse, inte minst i dagens konseptuella och idébasereade fotografi som presenteras som "konst" t ex runt om på våra gallerier.

Bla det man bör tänka på är att bilden alltid (i de allra flesta fall,,) kommer att vara det centrala eftersom den "släpper/avger sitt budskap även utanför läsavståndet för texten. Och att den visuella förmedlingen av ett uttryck sker mer effektivt tidsmässigt i jämförelse med en text", om än på ett annat sätt såklart.
Alltså bör en text generellt sett utfylla ett fotografi, och inte fungera som en förutsättning för dess uttryck (spec med tanke på betraktarens första intryck).

Personligen så anser jag att det väldigt fort blir problematiskt med text och bild på ett galleri.Speciellt när t ex en poetiskt förklarande infotext placeras med bilden. Det gäller att texten både behåller en sund distans och samtidigt en direkt närhet till bilden, svåårt. Att ramla i klichégropen är här lätt, enligt mig!
**

Låter spännande med projektet!

**
Jag rekommenderar att kika runt på den ledande "konstfotografin" som pryder våra konstinsstutioner. Det är enligt mig en förutsättning för att pricka rätt i förhållande till den redan existerande massan som tänker i liknande banor och som dessutom uppnått konstnärlig acceptans för sina uttryck, VIktigt.

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto