Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning för yrkesfoto.

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej! alla forum-vänner. Jag har bestämt mig för att ta steget ut från skuggan och satsa på att börja ta fotouppdrag vid sidan av mitt ordinarie arbete. Jag tror att det mestadels kommer handla om musik o mingel, kultur och reportage i allmänhet. Kanske lite bröllopp och personporträtt. Eventuellt industri o reklam om man lyckas få in en fot bland företagen.

Problemet eller min frågeställning rör min utrustning. Jag har i alla år prioriterat fotoglädje framför funktionalitet och aldrig funderat så mycket på vad för utrustning som krävs för just yrkesfoto.

I nu läget har jag en D3 med 24-70 2,8 samt en 180 2,8 af-D. Sen så har jag Zeiss 25 2,8 samt deras 100 2,0 macro. Behöver jag komplettera med något särskilt alternativt byta ut något, eller duger den uppsättningen. Min tanke är att 24-70 och 180 2,8 skall användas i huvudsak för olika jobb. Finns det delar som ni spontant känner att jag saknar eller borde jag byta ut min 180 mm mot en telezooom? Vill helst inte då den är så bra, men hur praktisk är den?

EDIT: Har också en SB 900 blixt. Dessutom är tanken att ta den typer av uppdrag som inte inbegriper färdiga papperskopior, utan kunderna får digitala bilder på CD-skiva.

Senast ändrad:
En kamera till kanske som backup vid tillfällen då ett haveri är ytterst olämpligt som vid t.ex. bröllop.

Steget från 70 till 180 är ganska stort. Och just i det glappet finns ju några av de brännvidder åtminstone jag skulle vilja använda till porträtt, bröllop och liknande.

Dessutom håller jag helt med Patrik: ett andra kamerahus är nog nödvändigt.

En kamera till kanske som backup vid tillfällen då ett haveri är ytterst olämpligt som vid t.ex. bröllop.
Det vore naturligt förträffligt, men det får vara en fråga för framtiden. Tjänar jag så pass bra att ett extra hus kan ses som en ren investering så blir det nog så. i nuläget får jag nöja mig med det hus som jag har.

Steget från 70 till 180 är ganska stort. Och just i det glappet finns ju några av de brännvidder åtminstone jag skulle vilja använda till porträtt, bröllop och liknande.

Dessutom håller jag helt med Patrik: ett andra kamerahus är nog nödvändigt.
Jag har ju min manuella 100 macro, men tror ni att ex Nikon 105 2,8 skulle komma mer till användning då det är snabbare har och har VR? Jag önskar helst ha kvar min Zeiss men den kanske blir överflödig.

Mellan 70-180mm har du inte speciellt mycket flexibilitet, vilket kan vara bra till porträtt. Så någon sjyst zoom (eller fasta) som kan komplimentera din redan bra utrustning kanske? Ser inget annat du skulle behöva direkt. En till kamera kropp då i så fall.

Jag skulle inte rekommendera dig att åta dig några bröllop innan du har skaffat dig en backup kamera. Tänk dig känslan om din D3 skulle braka ihop under ett pågående bröllop. De skulle nog inte vara så förstående för att du inte har någon backup. Katastrof läge för alla som fotar bröllop. Personligen skulle jag inte våga fota ett bröllop om jag inte hade 2 kroppar att använda, dels också för den delen att slippa byta objektiv titt som tätt.

Mellan 70-180mm har du inte speciellt mycket flexibilitet, vilket kan vara bra till porträtt. Så någon sjyst zoom (eller fasta) som kan komplimentera din redan bra utrustning kanske? Ser inget annat du skulle behöva direkt. En till kamera kropp då i så fall.

Jag skulle inte rekommendera dig att åta dig några bröllop innan du har skaffat dig en backup kamera. Tänk dig känslan om din D3 skulle braka ihop under ett pågående bröllop. De skulle nog inte vara så förstående för att du inte har någon backup. Katastrof läge för alla som fotar bröllop. Personligen skulle jag inte våga fota ett bröllop om jag inte hade 2 kroppar att använda, dels också för den delen att slippa byta objektiv titt som tätt.
Tack så mycket för ditt svar. Har inte tänkt i de banorna tidigare. Jag skall absolut ha två kamerahus innan det blir bröllopps-updrag.

om du behöver komplettera så köp ett begagnat 80-200/2.8 kanske? köper du en gammal skjutzoom så kommer du undan rätt billigt. jag köpte mitt 80-200/2.8D för 2500. fick inget motljus-skydd med dock. AF-hastighet är väl inte blixtrande, men med min D1H så är den helt ok tycker jag. å bildkvalitén är väldigt bra, inte lika bra som 180/2.8 dock, men ändå bra.
(en D50 hade ju vart perfekt för dig som extrahus! köp min vettja!)

om du behöver komplettera så köp ett begagnat 80-200/2.8 kanske? köper du en gammal skjutzoom så kommer du undan rätt billigt. jag köpte mitt 80-200/2.8D för 2500. fick inget motljus-skydd med dock. AF-hastighet är väl inte blixtrande, men med min D1H så är den helt ok tycker jag. å bildkvalitén är väldigt bra, inte lika bra som 180/2.8 dock, men ändå bra.
(en D50 hade ju vart perfekt för dig som extrahus! köp min vettja!)
Hmm, bra försök men en D50 blir det inte. Tror jag väntar in uppföljaren till D300 som andrahus. Helst skulle jag vilja ha en D700 men det blir lite väl dyrt. En 80-200 2,8 känns rätt nödvändigt men jag tror Nikon kommer med en uppgradering till sin 70-200 snart. Eventuellt nöjer jag mig med en ljusstark 85:a som komplement tills vidare. Ett stativ är väl ett måste snart.

Det enda jag skulle sakna för den typen av uppdrag du nämner är lite mer vidvinkel än 24mm.
Sen är de ju klart att man gärna vill ha allt men jag menar bara det mest nödvändiga.

Jobbar ju inte själv med foto, om än jag gjorde mitt första uppdrag förrförra veckan. Och jag vet ju att du är prylgalen Paul ;-). Men själv hade jag, om jag ville starta upp, helt enkelt startat upp med det jag har. Och sedan införskaffat efter behov... Det är ju inte dinkytoys du sitter på i dagsläget direkt.

Där jag sommarjobbade för en evighet sedan hade varje pressfotograf i sin arsenal två hus, en 24’a, en 35’a, en 85’a och en 180’a. Sedan delade man på diverse annan optik. Två hus hade man förutom för backup för att undvika frekvent gluggbytande, detta problem gäller ju trots zoomar även idag. Så jag tror så länge uppdragen hamnar inom ramarna för ditt objektivomfång att du borde klara dig rätt bra på det du har.

Skulle jag kompletterat kanske jag satsat på ett extrahus, dels för backup, dels för att minimera alltid fel glugg på kameran problematiken. Nu har man ju även med val av kamera/sensorstorlek möjligheten att få ut olika mycket av sina gluggar, så det kanske inte måste innebära ytterligare en D3/D700. Bara en tanke ...

Klart en 85’a kanske vore trevlig för porträtt och för att minska glappet mellan 70 och 180, man måste ju inte ha en 70-200 bara för att alla andra har det. Jag har också 24-70 till min D700 och tycker nog att den räcker till rätt bra men att den ändå kanske är lite kort för porträtt. Jag gillar vidvinkel så själv är jag sugen på en 12-24 men jag funderar lite på det som Magnus Fröderberg skrev i sin blogg om att omfånget är lite dumt ...

Men jag står ju bara i skuggan och tänker nog stanna där, så vad vet jag :eek:)

Ursäkta om jag låter dum eller taskig, men det låter lite naivt att börja ta fotouppdrag i den omfattning du skriver utan att ha mer "kött på benen". Mitt råd är att försöka komma i kontakt med någon fotograf för att gå som "lärling" och lära dig från grunden. Fotograf är ett yrke som tar tid att lära sig, precis som det inte går att köpa lite eleganta verktyg och få för sig att nu ska jag bli målare eller elektriker, för jag för jag har ju hållit på med det här ett tag nu på fritiden.

Självklart måste man börja någonstans och någon gång, men ta det lugnt, en bit i taget.

Starta upp med det du har och införskaffa sedan efter behov, jag tror du klarar dig långt med det du redan har, ett extra hus skulle jag börja med.
Själv har jag klarat mig bra med dom prylar jag har vid dom få professionella jobb jag gjort hitintills, det jag saknat mest vid jobben är ett extra hus med 85'an monterad förutom det jag har med 17-55'an, det blev många objektiv byten :)

/kent

Extra hus för mindre ställtid är säkert bra men att gardera för att kameran skulle gå sönder måste väl ändå vara både hängslen och livrem i kvadrat. De få tilfällen jag kört med två hus har jag alltid stört mig på olika gränssnitt. Andra kanske har bättre kapacitet men jag skulle då föredra identiska hus.

Sen tror jag som Kent att utrusningen du har räcker mycket långt som den är. Men konkurensen sägs ju vara rätt hård i branchen. Dina fotografiska och marknasdsföringstalanger har förmodligen långt större betydelse än nyanserna i väskan.

Trasigt kamerahus, inga pengar till hyran. Hinner man köpa/låna ett nytt innan uppdraget och inkomsten är förlorad. Rasar ett objektiv kanske man kan kompromissa med ett annat objektiv, men om det enda kamerahuset man äger av en eller annan anledning blir obrukbart är det ju kört. Inga pengar, besviken kund, dålig reklam, ...

Extra hus för mindre ställtid är säkert bra men att gardera för att kameran skulle gå sönder måste väl ändå vara både hängslen och livrem i kvadrat. De få tilfällen jag kört med två hus har jag alltid stört mig på olika gränssnitt. Andra kanske har bättre kapacitet men jag skulle då föredra identiska hus.

Sen tror jag som Kent att utrusningen du har räcker mycket långt som den är. Men konkurensen sägs ju vara rätt hård i branchen. Dina fotografiska och marknasdsföringstalanger har förmodligen långt större betydelse än nyanserna i väskan.
Stämmer precis som du säger. Förmågan att i slutändan prångla iväg bilderna eller på förhand hitta uppdragsgivare verkar vara det stora dilemmat och frilansarens jobbiga vardag. Nu ser det ut som om jag kan vara behäftad med viss tur men allt är dock inte spikat än. Jag har i nuläget två stora uppdragsgivare på G samt en eventuell möjlighet att få jobba som fotograf för inom Landstinget men det är på mycket lösa boliner. Jag sitter här o hoppas att allt skall gå vägen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar