Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Rött hus

goranlin skrev:
Här är min nya bild! Före den 2:a februari ska ni försöka hitta motivet och ta en liknande bild.

Bakvägen in till gamla riksbankshuset, där frimurarna håller till:
 

Bilagor

  • frimurarna_060119.jpg
    frimurarna_060119.jpg
    48.5 KB · Visningar: 1,140
Re: Re: Re: Re: Re: Rött hus

goranlin skrev:
Rätt, som alla ser och snabbt. Varsågod, lägg ut en egen bild!

Jag fixar en bild senast i morgon. Jag råkar jobba i huset mittemot det på bilden, så det var inte så svårt att hinna med den snabbt ;)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rött hus

AFE skrev:
Jag fixar en bild senast i morgon. Jag råkar jobba i huset mittemot det på bilden, så det var inte så svårt att hinna med den snabbt ;)

Anders, detta är lite farligt, du har berättat för oss andra och har nu banat väg för oss att rusa dit och fixa bilden.

Jag tror att det är bilden man bör komma med först och sen komplettera med platsen i ord.
Blir det riktigt kul så står vi där flera fotografer. ;-)

Har jag fel, får Love kliva in...och korrigera.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rött hus

k-oskarina skrev:
Anders, detta är lite farligt, du har berättat för oss andra och har nu banat väg för oss att rusa dit och fixa bilden.

Jag tror att det är bilden man bör komma med först och sen komplettera med platsen i ord.
Blir det riktigt kul så står vi där flera fotografer. ;-)

Har jag fel, får Love kliva in...och korrigera.

Anders löste nöten helt korrekt och ska publicera nästa bildgåta. Det är alldeles riktigt som han har gjort att skriva var bilden är tagen eftersom han hänvisar till sin egen bild. Läs gärna reglerna i första posten om det råder tveksamheter. Bra jobbat Anders!
 
Tack Love!

Tyvärr blev det ingen fotografering idag, men i morgon ska jag ut och shoppa och då får kameran följa med.

Hur nära centrum bör man förresten hålla sig? ;)
 
AFE skrev:
Tack Love!

Tyvärr blev det ingen fotografering idag, men i morgon ska jag ut och shoppa och då får kameran följa med.

Hur nära centrum bör man förresten hålla sig? ;)

Jag har inte satt någon exakt gräns, tanken är att de flesta ska kunna hitta igen motiven som postas, så områden där vi Uppsalabor rör oss åtminstone emellanåt ;-)

Man kan ju ta ett delutsnitt av någon välkänd Uppsalasymbol också, kreativitet uppmuntras alltid. Det kan vara kul att ta ett välkänt motiv ur en annorlunda vinkel t.ex.

Om ingen postat rätt svar på, säg 4-5 dar, börjar det bli dags att ge ledtrådar.
 
Jag skäms...ber om ursäkt Anders i första hand och Love också. Hade inte rullat upp ordentligt tydligen och inte uppmärksammat bild nr 2. Skall skärpa mitt tittande.
Mitt inlägg 2006-01-19 22:48 får vi glömma.
 
k-oskarina skrev:
Jag skäms...ber om ursäkt Anders i första hand och Love också. Hade inte rullat upp ordentligt tydligen och inte uppmärksammat bild nr 2. Skall skärpa mitt tittande.
Mitt inlägg 2006-01-19 22:48 får vi glömma.

Ingen fara, Ulla. Bilderna är ju onekligen ganska lika, så det är lätt att missa ;)
 
Tyckte jag kände igen huset

Du har fotat grannhuset.
Tråkigt att jag inte är hemma och kan ta en bild från mitt fönster.
Ska inte avslöja var det ligger ;)
 
Re: Tyckte jag kände igen huset

civeba skrev:
Du har fotat grannhuset.
Tråkigt att jag inte är hemma och kan ta en bild från mitt fönster.
Ska inte avslöja var det ligger ;)

Hehe :) Bor man inte där tror jag inte det är fullt så lätt ...
 
Inte helt lätt, Anders. Var först helt säker på ett liknande hus på Luthagen. Men UNT visade vägen idag...alltså huset fanns lite diffust i bild i tidn. möjligen kan det vara det liknande grannhuset. UNT A9 idag.
De 2 vindsfönstren har tappat färgen på min bild, men...solen flödade och reflekterade. Var noga med att få med stenen längst ner till vänster i bild.
Rätt hus?
 

Bilagor

  • villafs1ab.jpg
    villafs1ab.jpg
    58.5 KB · Visningar: 614
ps. Köpte ett par vantar (se bild!) igår till vinterfotografering för en liten slant 125:-. Någon annan kanske också fryser om händerna. Fanns i L och XL...väsk-handskaffären i St Per. ds
 

Bilagor

  • vantar1.jpg
    vantar1.jpg
    18.6 KB · Visningar: 599
snyggt Ulla. Det är detaljer som den lilla stenen som visar att du är nogrann. Jag cyklade en halvtimme i kylan igår, för jag trodde att huset låg vid Botaniska trädgården. Men jag hade nog fel, och inga vantar. Var liger huset?
 
Jakob, behöver jag inte få klartecken av fotografen själv innan jag berättar om platsen? Eller är vi säkra pga stenen? ;-)
Riktigt spännande och kul är detta...helt plötsligt kanske man står sida vid sida med en annan fotograf (vilket hände mig)...sen skall man ta sig hem, tömma minneskortet och fixa till bilden i rätt storlek.
Jag är road.
 
Senast ändrad:
k-oskarina skrev:
Jakob, behöver jag inte få klartecken av fotografen själv innan jag berättar om platsen? Eller är vi säkra pga stenen? ;-)
Riktigt spännande och kul är detta...helt plötsligt kanske man står sida vid sida med en annan fotograf (vilket hände mig)...sen skall man ta sig hem, tömma minneskortet och fixa till bilden i rätt storlek.
Jag är road.

Det verkar inte råda några tvivel om att det är samma hus. Bra jobbat, Ulla!

Du kan skriva in vart din bild är tagen, det gör inget. Om inte annat så blir det enklare för den som lagt ut bildgåtan att avgöra om det är rätt eller inte.

Då är det din tur!
 
Muningatan, bakom Lantmännen, området mellan Ö Ågatan och Kungsgatan. Det fanns 2 likadana hus bredvid varandra men förstod snart att detta var det rätta. Framför husen finns en grönyta (idag vit)som ev. kommer att döpas till Mjölnarparken enl UNT idag.
Jag lovar er en ny bildnöt i morgon - måndag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.