Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
emtre skrev:
hmm, ser att vinkeln inte blev hundra rätt - får den godkänt ändå? :)

/Maria

Jag hörde av Ulla du tagit en bild som jag sett. Men hur fick du med den i inlägget? Min senare bild följde inte med när försökte posta den som synes nedan.
 
Du klickar på bläddra vid Bifogad fil och väljer den bild du vill skicka med inlägget. Sen klickar du på registrera svaret som vanligt
 

Bilagor

  • ladda-upp-bild.jpg
    ladda-upp-bild.jpg
    32.4 KB · Visningar: 1,108
emtre skrev:
Du klickar på bläddra vid Bifogad fil och väljer den bild du vill skicka med inlägget. Sen klickar du på registrera svaret som vanligt

Försöker igen, min första bild kanske var för stor.
 

Bilagor

  • dscf7811v5.jpg
    dscf7811v5.jpg
    19.6 KB · Visningar: 1,094
Hm, var det inte byggnader som gällde? Okej tält med en person i kanske också fungerar. ;-) Känner mig inte riktigt snäll mot Göran men eftersom det blev lite problem för honom så... Jag trodde ju faktiskt att jag skulle få medverka i ett diptyk-sammanhang...men tiden blev alltför pressad.
 
k-oskarina skrev:
Hm, var det inte byggnader som gällde? Okej tält med en person i kanske också fungerar. ;-) Känner mig inte riktigt snäll mot Göran men eftersom det blev lite problem för honom så... Jag trodde ju faktiskt att jag skulle få medverka i ett diptyk-sammanhang...men tiden blev alltför pressad.

Ulla - skicka bilden till mig ändå, vi kan ju lägga upp en diptyk såhär i efterhand :)

Men innebär det här att jag ska lägga upp en ny utmaning?

/Maria
 
Oj vad många som hittade huset. Jag trodde ett tag att det var för svårt.

Ja, Maria, eftersom du var först är det väl din tur att lägga ut en ny nöt.

Siw
 
Jag gjorde en liten guide för den som är ovan att göra bilder till forumläggen. Så att det ska vara lätt för alla att knäcka bildnötter :)

/Maria

ps. Givetvis finns det andra sätt att göra saker som funkar de med, men detta är ett tips i varjefall. Ds.
 
Känner för att fuska lite...hela Marias bild kunde jag ej plocka fram...men är väldigt hemtam däromkring. Bilden är nydammad men troligen inte perfekt. Finns det krav på att bilden skall vara purfärsk?
Oj, märker att jag har fyllt i det som fattades på Marias bild. Alltså kan ju någon annan komma med den helt riktiga vinkeln. :-(
 

Bilagor

  • gap1any2.jpg
    gap1any2.jpg
    33.5 KB · Visningar: 1,044
emtre skrev:
Jag gjorde en liten guide för den som är ovan att göra bilder till forumläggen. Så att det ska vara lätt för alla att knäcka bildnötter :)

/Maria

ps. Givetvis finns det andra sätt att göra saker som funkar de med, men detta är ett tips i varjefall. Ds.

Tack för det! Den fungerade bra. Jag försökte göra ett makro [action] som gör det du skrev och det gick ganska bra. Förstod inte hur jag kan göra stopp när jag ska välja kvalitet på "spara för webb".

Kan man skicka makron till någon annan och kan denna då kör dem på sin dator?
 
För en icke Uppsalabo, som ändå varit en del i Uppsala, skulle det vara intressant att få reda på var fotografierna är tagna - naturligtvis efter att den andra bilden är tagen :)

/ep
 
epep skrev:
För en icke Uppsalabo, som ändå varit en del i Uppsala, skulle det vara intressant att få reda på var fotografierna är tagna - naturligtvis efter att den andra bilden är tagen :)

/ep

Helt riktigt, Erik. Tack! Skärpning från oss Uppsalabor. Platsen för fotot kan ju även få innehålla några extra spännande ord om det finns såna runt byggnaderna. Just nu vet jag inte om jag själv kan fortsätta eller om någon annan (el jag själv) lägger ut en riktigare bild. Därför skrev jag inte var Marias bild var tagen. En hemlighet en stund till. ;-)
Välkommen förresten till- och tillbaka till Uppsala, Erik!
 
Oj vad flitiga ni är! Marias nöt är ännu olöst men ditt bidrag är bra Ulla. Ang. bilderna så är tanken att de ska tas efter att nöten presenterats, och skriv gärna i era lösningar vad bilden föreställer. Kompositionen behöver inte vara på pricken lika, men i närheten.
 
Jag antar utmaningen! Men eftersom jag är ganska nyinflyttad så kanske jag får handikapp? Den nu aktuella bilden har jag ingen aning om var den är...

Nåväl, Gunnar funderade över makron (action). Du kan spara dem var du vill, tex skrivbordet och maila filen till någon annan. I ett makro kan du anropa andra makron (tex så avslutar jag ofta makron med att köra mitt personliga uppgifter makro). Om du skickar ett makro till mig, så får det inte anropa andra makron, möjligtvis fungerar det med att anropa standardmakron. läs mer i photoshops Help.

över till utmaningen, kan ingen fånga det där huset nu, och lägga upp en ny utmaning... jag är laddad och min kamera också.
 
emtre skrev:
Jag gjorde en liten guide för den som är ovan att göra bilder till forumläggen. Så att det ska vara lätt för alla att knäcka bildnötter :)

/Maria

ps. Givetvis finns det andra sätt att göra saker som funkar de med, men detta är ett tips i varjefall. Ds.

Tack för den utmärkta guiden! En fråga: När du visar dialogrutan för Image Size har du skrivit 400 pixlars bredd och resolution 300 pixels/inch. Jag trodde att datorn inte kunde visa mer 72/96 pixlar och det således inte är någon vits att välja 300 pixlar för något som bara ska visas på skärm. Är det så eller jag missförstått något?
 
goranlin skrev:
Tack för den utmärkta guiden! En fråga: När du visar dialogrutan för Image Size har du skrivit 400 pixlars bredd och resolution 300 pixels/inch. Jag trodde att datorn inte kunde visa mer 72/96 pixlar och det således inte är någon vits att välja 300 pixlar för något som bara ska visas på skärm. Är det så eller jag missförstått något?

Nejdå, du har inte missförstått något. När man använder 'spara för web' blir den automagiskt 72 pixels/inch så jag gör det enkelt för mig och ändrar bara på det nödvändiga, dvs ändrar bredden/höjden till 400 pixlar.

/maria
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.