Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå där!
Tycker ni att det är svårt att tyda bilden?
Eller är det fortfarande semestertid för några?

Inte bra om bilderna ligger och skräpar alltför länge,
men...avvaktar ett tag till.;-)
 
Jag hade gärna fotat och lagt in en bild men för tillfället har jag ingen tillgång till internet hemifrån så jag kan tyvärr inte jaga tillsammans med er andra. Så länge får jag följa er jakt här ifrån stadsbiblioteket där Ullas bild är tagen bara ett stenkast ifrån. (Rätta mig om jag har fel.)
 
Wow, du har rätt....kan du inte rita en bild om ingen nappar så kanske det kan räcka att du säger exakt var bilden är tagen...
sen får du lägga in bilden i efterhand...
(hm, byggnaden kanske finns på nätet...
då kan du skicka en länk)
Du har fler alternativ, men jag förstår inte vad alla andra sysslar med...
kräftor eller surströmming eller... ;-)
 
k-oskarina skrev:
... men jag förstår inte vad alla andra sysslar med...
kräftor eller surströmming eller... ;-)

Vad sägs om semester långt från Uppsala..., men ge mig en vecka så ska jag nog hitta byggnaden i fråga..., har ett foto av byggnaden ifråga men på en annan del, högt upp i luften...:)
 
Hm, ja jag avvaktar gärna en vecka...;-)
för med denna nya bild så är den inte hypersvår,
tycker jag som redan varit där med kameran.

Först till kvarn får... ett godkännande och en egen chans att lägga ut en ny spännande bild.
Förresten tror att jag själv får lov att ta till kräftor och/eller surströmming.
 
Wow, jag hade nästan-sådär-alldeles-precis tänkt kolla om du var på gång.

Ja, det ser lurigt likartat ut.
Jag godkänner resultatet.
Sen att du verkar ha uppfört byggnadsverket
i ett fint träslag och jag har använt sten-cement-betong eller...det gör inte mig något, verkar mjukare.
Vi kanske kan skylla på solen eller vara tacksamma för den, eller hur!
Som du också skapat den som jag gjorde först är svårare...men när jag visade på ett ljussläpp så blev den lättare.
Kul, grattis, då slappnar jag av en stund och inväntar nåt ruskigt spännande. ;-)

Javisst, nu måste vi berätta var det är...
den utvändiga klockstapeln på Missionskyrkan.
Är vi överens Bengt?
Hoppas de andra har semestrat klart.
 
Jodå, nog är det missionskyrkan, var ganska säker redan från första bilden utan murkanten, då jag passerat den åtskilliga gånger till och från jobbet om dagarna inna jag flytta de ut ur centrala Uppsala.
 

Bilagor

  • missionskyrkan-02.jpg
    missionskyrkan-02.jpg
    86.2 KB · Visningar: 238
Ny utmaning

En kanske inte allt för svår utmaning, eller kanske just det...
 

Bilagor

  • bild-6.jpg
    bild-6.jpg
    95.9 KB · Visningar: 228
Ett erkännande...har letat igår förresten. Hade funderingar på 2 platser....nästan helt säker, men nej...inget napp på rätt motiv.
Hoppas några andra kan känna sig intresserade, detta motiv bör väl inte försvinna så snabbt tycker jag.
 
Okej en liten verbal ledtråd då:

I bildens närhet en stor kyrka och enl legenden den plats där kung Erik mördades...

Välkänd film av mäster Bergman inspelad i dess närhet...

Räcker det så?
 
Nu kommer en bild...den är inte vacker, men försökte få med det nödvändigaste...lilla ventilen, ankarjärnet, den halva växten till vänster, rätt antal buskar ovanför ankarjärnet, en antydan till betongkant i framkanten...men har lite fel vinkel och inte det ljuset du hade...men tänker inte fixa till bilden mer, har bara justerat kontrasten.

Nu väntar jag bara på godkännande eller motsatsen. ;-) Tidigare letade jag bara motiven på andra sidan museet.
Som vanligt...brukar inte bilden fastna i första försöket.
 
Jo men det där är väl ok, lite ljus förvisso och anden saknas men det får väl anses vara petitesser... :)

Nu väntar vi bara på en ny utmaning
 
Upplands museum, oxå känd som Kvarnholmen vid St Eriks källa. Bron över fisktrappan, fundamentet mot Kvarnholmen.
 

Bilagor

  • bron-til-kvarnholmen.jpg
    bron-til-kvarnholmen.jpg
    99.8 KB · Visningar: 164
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.