Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
Denna staty av Archiepiscopus Upsaliensis (som det står på foten av statyn) hittar man på södra sidan av domkyrkan.
 

Bilagor

  • ärkebiskopen.jpg
    ärkebiskopen.jpg
    37.1 KB · Visningar: 251
Burspråk & Flagga

Tack för det Benkt.
Här kommer nästa utmaning.
 

Bilagor

  • stockholmsflagga.jpg
    stockholmsflagga.jpg
    23.9 KB · Visningar: 238
siwmag skrev:
Tufft för dig, Niclas.
Men jag lägger ut en ny lätt så hoppas vi att du hinner den istället
/Siw

När samma motiv lades ut 2006-02-07 såg det likadant ut.... Det kanske är för mycket att begära att alla deltagare ska ha koll på vad som redan varit med men de första 73 bilderna finns på http://hem.bredband.net/lindcons/Uppsala/Uppsala.html
Annars blir det väldigt lätt för oss som varit med nästan sedan början.
 
Ok! Jag har kollat igenom bilderna vid ett tidigare tillfälle för att inte göra detta misstag men ingen är perfekt. ;) Ni får en ny bild om en stund. Jag ska bara kolla att den inte också redan varit med.
 
Par i Hjärter

Misstänker att denna bild kan bli lite svårare men LYCKA TILL alla Uppsalabor.
 

Bilagor

  • dörr med hjärtan.jpg
    dörr med hjärtan.jpg
    35.7 KB · Visningar: 220
Jag tror det är dags för en ledtråd.

Gatan denna port finns på är uppkallad efter en Aktuell 1700-talsperson vars mest kända verk är Systema Natura. Han bodde själv på gatan under många år av sitt liv.
 
Jolö skrev:
Jag tror det är dags för en ledtråd.

Gatan denna port finns på är uppkallad efter en Aktuell 1700-talsperson vars mest kända verk är Systema Natura. Han bodde själv på gatan under många år av sitt liv.

Hoppas det inte förvirrade med att jag skrev att han bodde på gatan, jag menar naturligtvis att han bodde i kvarteret. Han var även botaniker och gjorde flera resor bland annat till Gotland och Norrland.
 
Jaha. Nu har två veckor gått och ingen har hittat var jag tagit bilden. Jag antar att den var för svår trots ledtrådar.

Bilden "Par i Hjärter" var tagen på Linnégatan 10.

Jag lägger inte upp en ny bild utan skickar budkaveln vidare till den som först lägger upp en ny bild.

Ha en trevlig sommar alla Uppsalabor.

/ Johan
 
Tar över och lägger in en ganska svår bild. Kanske runstenen kan ge någon ledtråd? Går ut och tar en ny och bättre så länge.
 

Bilagor

  • stenbro 3.jpg
    stenbro 3.jpg
    29.5 KB · Visningar: 272
Zoonar skrev:
Tar över och lägger in en ganska svår bild. Kanske runstenen kan ge någon ledtråd? Går ut och tar en ny och bättre så länge.

För långt bort tycker jag.

Från första bilden:
Reglerna följer nedan.

1. Har inget svar/inget rätt svar inkommit på 2 veckor anses bilden för svår och senaste bildpostare måste posta en ny bild.

2. Bilder till tråden skall tas ur så lika vinkel som möjligt som originalbilden. Detta är en del av utmaningen. Färger och kontrast spelar mindre roll.

3. När du postar en bild som du tror/vet är rätt, skriv gärna var den är tagen/vad den föreställer.

4. Tävlingen avgränsas geografiskt till innerstaden och de tätbebyggda områdena i direkt anslutning. En tanke med utmaningen är att hitta ovanliga platser i/nära innerstaden.
 
På allmän begäran tar jag en mer central bild. även om jag tyckte att det roliga med den förra är att det bara är nån kilometer ifrån boländerna.
 

Bilagor

  • fotojakt 2.jpg
    fotojakt 2.jpg
    18.7 KB · Visningar: 252
Följ almungevägen (282) ca någon kilometer ut ifrån gnistarondellen mot gunsta. Till vänster om vägen ligger en gammal stenbro. Finns ytterligare en runsten till höger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.