MHallqvist
Medlem
Hej forum.
Är en glad amatörfotograf som skulle vilja ta tag i detta med bildhantering. Bilderna har samlats på hög och tanken på att gå igenom dem alla känns mer och mer som ett oöverstigligt projekt, för ska det göras ska det göras ordentligt (är programmerare, gillar struktur och ordning, ogillar upprepat manuellt arbete).
Jag har tänkt att jag väntar tills det kommer ett program med ansiktsigenkänning och andra smarta funktioner som kan sortera och tagga bilder åt mig.
Nyligen såg jag att Picasa har just ansiktsigenkänning och plötsligt blev jag inspirerad till att tag i detta. Men det finns ändå många frågor och hoppas kunna få lite tips här.
Min idealbild ser ut så här:
1) Jag sparar alla bilder på en NAS (i framtiden i molnet)
2) Mitt bildhanteringsprogram kan snabbt och lätt sortera bilderna efter personer, platser, tid/händelser samt valfria taggar.
3) Persontaggningar kan automatiseras mha ansiktsigenkänning. Helst kunna koppla till facebook och läsa av alla mina vänner där.
4) Händelser halvautomatiseras genom att programmet kan räkna ut att bilder inom en viss tidsram bör höra till en viss händelse. Dessa listas och användaren har möjlighet att tagga alla bilder i en händelse samt justera start- och sluttid för händelsen.
5) Programmet kan känna igen bildserier och gruppera dessa och visa i ett jämförningsläge för att lätt kunna radera oönskade bilder.
6) Jag kan ha programmet på flera enheter (inkl. Win XX, Android, OSX, iOS) och bilddatabasen ser lika dan ut på alla enheter oavsett var jag gör ändringar.
Den enkla frågan är väl hur uppnår jag så många punkter som möjligt i den här listan?
Om inte ett program klarar av det kanske det går att lösa med en kombination av program. Ju färre desto bättre så klart.
Picasa verkar ju iaf vara en bra startpunkt och synkning mellan datorer verkar gå att göra med hjälp av PicasaStarter (https://sites.google.com/site/picasastartersite/).
Tacksam för alla tips och kommentarer!
Är en glad amatörfotograf som skulle vilja ta tag i detta med bildhantering. Bilderna har samlats på hög och tanken på att gå igenom dem alla känns mer och mer som ett oöverstigligt projekt, för ska det göras ska det göras ordentligt (är programmerare, gillar struktur och ordning, ogillar upprepat manuellt arbete).
Jag har tänkt att jag väntar tills det kommer ett program med ansiktsigenkänning och andra smarta funktioner som kan sortera och tagga bilder åt mig.
Nyligen såg jag att Picasa har just ansiktsigenkänning och plötsligt blev jag inspirerad till att tag i detta. Men det finns ändå många frågor och hoppas kunna få lite tips här.
Min idealbild ser ut så här:
1) Jag sparar alla bilder på en NAS (i framtiden i molnet)
2) Mitt bildhanteringsprogram kan snabbt och lätt sortera bilderna efter personer, platser, tid/händelser samt valfria taggar.
3) Persontaggningar kan automatiseras mha ansiktsigenkänning. Helst kunna koppla till facebook och läsa av alla mina vänner där.
4) Händelser halvautomatiseras genom att programmet kan räkna ut att bilder inom en viss tidsram bör höra till en viss händelse. Dessa listas och användaren har möjlighet att tagga alla bilder i en händelse samt justera start- och sluttid för händelsen.
5) Programmet kan känna igen bildserier och gruppera dessa och visa i ett jämförningsläge för att lätt kunna radera oönskade bilder.
6) Jag kan ha programmet på flera enheter (inkl. Win XX, Android, OSX, iOS) och bilddatabasen ser lika dan ut på alla enheter oavsett var jag gör ändringar.
Den enkla frågan är väl hur uppnår jag så många punkter som möjligt i den här listan?
Om inte ett program klarar av det kanske det går att lösa med en kombination av program. Ju färre desto bättre så klart.
Picasa verkar ju iaf vara en bra startpunkt och synkning mellan datorer verkar gå att göra med hjälp av PicasaStarter (https://sites.google.com/site/picasastartersite/).
Tacksam för alla tips och kommentarer!