Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utlandsfotografering..funderingar om bilderna.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan inte ge exempel, det är bara en känsla jag har att det är så, jag startade tråden för att få reda på om andra delade den uppfattningen.

Hade jag vetskap om att det verkligen var så, så hade jag inte behövt starta tråden.

Nope, jag är inte förvirrad, jag känner till problemet (verkligt eller påhittat) och kan ha det i åtanke när jag åker utomlands.

Japp, det stämmer, jag tror många omedvetet fotograferar annorlunda när det kommer till en ny plats, blir överväldigad av alla nya intryck och motiv...många slutar tänka på bilder och övergår till att tänka motiv.

Vilket resulterar i att bilderna blir sämre än de annars kunde blivit.
Jag tar i regel bättre bilder då jag är på semester, mest för att jag är ny inför intrycken och ser det för första gången. Samt att jag är mer avslappnad och ofta har semester just för att fotografera.

Jag har börjat fota mer turistbilder med åren. I början försökte jag fotografera som ett "proffs" och förevigade arkitektur, folkvimmel och vidsträckta landskap. När jag kom hem upptäckte jag att jag knappt hade några bilder på mina resekamrater. Det ångrar jag idag. Visst kan det vara kul att se närbilder på hur gatubrunnarna i Brasilia ser ut men det hade varit kul att ha några bilder på hur mina kompisar såg ut också.
Instämmer, jag har börjat växla mellan alla fina vyer och reguljära "familjebilder", dom har oftast ett högre sentimentalt värde som också är viktigt att ha.

Sen kan man ju kombinera. Man har ju alltid med sig ett gäng "modeller" liksom. Kul att använda dom för att både ta fina bilder och få med folket.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto