Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utebliven leverans, vad skulle ni ha gjort?

Produkter
(logga in för att koppla)

C-nord

Aktiv medlem
Köpte ett objektiv av en person som får vara anonym för tillfället här på Fotosidan, medlem sen några år, flera annonser samt aktiv.

Handlade inte om så mycket pengar så jag förskottsbetalade så att pengarna fanns på säljarens konto den 11:e, fick mail på EM att pengarna hade kommit och att det skulle skickas samma dag med postpaket.

Mailade den 12:e mitt på dagen och frågade om säljaren möjligtvis hade kollinummret, inget svar.

Ringer idag den 16:e då det fortfarande inte har dykt upp men inget svar, söker rätt på mobilnummer men kommer inte fram.

Skickar ett mail ikväll där jag undrar vad som har hänt och ber säljaren kontakta mig och förklara, nämner även att om jag inte hört nåt imorrn kväll så kommer jag anta att jag är lurad och går vidare med ärendet.

Vad är nästa steg?
 
Köpte ett objektiv av en person som får vara anonym för tillfället här på Fotosidan, medlem sen några år, flera annonser samt aktiv.

Handlade inte om så mycket pengar så jag förskottsbetalade så att pengarna fanns på säljarens konto den 11:e, fick mail på EM att pengarna hade kommit och att det skulle skickas samma dag med postpaket.

Mailade den 12:e mitt på dagen och frågade om säljaren möjligtvis hade kollinummret, inget svar.

Ringer idag den 16:e då det fortfarande inte har dykt upp men inget svar, söker rätt på mobilnummer men kommer inte fram.

Skickar ett mail ikväll där jag undrar vad som har hänt och ber säljaren kontakta mig och förklara, nämner även att om jag inte hört nåt imorrn kväll så kommer jag anta att jag är lurad och går vidare med ärendet.

Vad är nästa steg?

Inte för att låta elak, men jag hade inte gått vidare på annat sätt än att vänta på svar.
Det kan ju ha hänt något. Närstående i olycka e.d.

Alternativt har du blivit blåst, och då hade jag släppt det.
Du tog en medveten risk, och det gick inte bra.
Det är ingen mening med att låta skattepengar gå till ett ärende som egentligen handlar om "gambling".
 
Inte för att låta elak, men jag hade inte gått vidare på annat sätt än att vänta på svar.
Det kan ju ha hänt något. Närstående i olycka e.d.

Alternativt har du blivit blåst, och då hade jag släppt det.
Du tog en medveten risk, och det gick inte bra.
Det är ingen mening med att låta skattepengar gå till ett ärende som egentligen handlar om "gambling".

Absolut så kan det ha hänt nåt men jag har inte hört nåt sen den 11:e på kvällen och det är 5 dagar sen... känns som att man borde vara tillbaka, men visst det finns en chans att det är så.

Visst tog jag en risk men bara för det så behöver man ju inte lägga sig ner å dö hehe... sen går inte skattepengarna (vilka pengar det nu är?) till min gambling utan för att sätta stopp för en potentiell bedragare (om det nu är så).

Dalåker: Jo jag har prövat det, både nummret i annonsen samt ett mobilnummer jag hittade på eniro.se men inget svar.
 
Om du nu verkligen har blivit lurad, så självklart ska du gå vidare med en polisanmälan och låta FS admin veta vad som hänt. Skattepengar? Vad ska vi annars ha skattepengarna till?
 
håller helt med, meddela FS admin, Fortsätt försök få kontakt med personen, sen om inget händer så är det väl polisanmälan (om det nu leder nån vart).
 
Om du nu verkligen har blivit lurad, så självklart ska du gå vidare med en polisanmälan och låta FS admin veta vad som hänt. Skattepengar? Vad ska vi annars ha skattepengarna till?

Precis, om jag nu blivit lurad, jag är generellt ganska försiktig med att inte förskottsbetala men det kändes rätt... å det kanske det är men jag får väl dröja nån dag eller två innan jag agerar, ganska ofta finns det ju en bra förklaring till sånt här.

Är ju så att man vill ju inte hänga ut/polisanmäla om det nu är så att säljaren bara inte har haft nån möjlighet att sköta affärerna i några dagar.
 
Vederbörande kan ju ligga på sjukhus efter en olycka och att då bli polisanmäld på kuppen känns säkert inte så bra. Efter lite mer än en vecka skulle du nog ha fått något besked tycker man. En gammal medlem på FS låter ju inte så trolig att vara en lurendrejare!
 
Vederbörande kan ju ligga på sjukhus efter en olycka och att då bli polisanmäld på kuppen känns säkert inte så bra. Efter lite mer än en vecka skulle du nog ha fått något besked tycker man. En gammal medlem på FS låter ju inte så trolig att vara en lurendrejare!

Näe det är precis det jag känner, jag kanske skall vänta till slutet på veckan då det känns som att jag har inte så mycket att förlora på det.
 
Kan du utveckla detta lite mer? Jag hoppas att jag missuppfattat något här?

Antagligen har du inte det.

Gör man en förskottsbetalning handlar det om en summa man "har råd" att förlora.
Då tar man en kalkylerad risk, och får bita i det sura äpplet om det inte går som planerat.

Varför ska man hetsa upp sig över över något som man visste kunde hända?
Lägg till några kronor (och ett par dagars extra väntetid) på tex internetgirot, och slipp problemet.
Det är ju så enkelt.


Det kanske låter lite snarstucket, men det är min uppfattning.
Jag tycker naturligtvis det är tråkigt, men det finns trots allt en hel del lurendrejare där ute.
Så länge folk envisas med att förskottsbetala kommer sådant här hända. Det är mycket billigare och enklare för alla att sluta förskottsbetala, än att anmäla.

//Tomas, som själv (trots riskerna) förskottsbetalar ibland.
 
Antagligen har du inte det.

Gör man en förskottsbetalning handlar det om en summa man "har råd" att förlora.
Då tar man en kalkylerad risk, och får bita i det sura äpplet om det inte går som planerat.

Varför ska man hetsa upp sig över över något som man visste kunde hända?
Lägg till några kronor (och ett par dagars extra väntetid) på tex internetgirot, och slipp problemet.
Det är ju så enkelt.


Det kanske låter lite snarstucket, men det är min uppfattning.
Jag tycker naturligtvis det är tråkigt, men det finns trots allt en hel del lurendrejare där ute.
Så länge folk envisas med att förskottsbetala kommer sådant här hända. Det är mycket billigare och enklare för alla att sluta förskottsbetala, än att anmäla.

//Tomas, som själv (trots riskerna) förskottsbetalar ibland.

Även om man tar en medveten risk så ska man väl ändå anmäla så att andra får nytta av ens risktagande. Om det nu skulle leda till avstängning från fs och/eller fällande dom.
 
Antagligen har du inte det.

Gör man en förskottsbetalning handlar det om en summa man "har råd" att förlora.
Då tar man en kalkylerad risk, och får bita i det sura äpplet om det inte går som planerat.

Varför ska man hetsa upp sig över över något som man visste kunde hända?
Lägg till några kronor (och ett par dagars extra väntetid) på tex internetgirot, och slipp problemet.
Det är ju så enkelt.


Det kanske låter lite snarstucket, men det är min uppfattning.
Jag tycker naturligtvis det är tråkigt, men det finns trots allt en hel del lurendrejare där ute.
Så länge folk envisas med att förskottsbetala kommer sådant här hända. Det är mycket billigare och enklare för alla att sluta förskottsbetala, än att anmäla.

//Tomas, som själv (trots riskerna) förskottsbetalar ibland.

Märkligt resonemang. Jag har som utgångspunkt att man ska kunna lita på varandra. Oftast tar jag förskottsbetalt när jag säljer något, men ibland låter jag en osäker köpare klämma på grejerna innan han/hon betalar.

Att låta en tredje part (internetgirot) procenta på affären är en sista utväg som både fördyrar och försenar en affär.

Till C-nord skulle jag vilja ge rådet att fortsätta söka NN och inte hänga ut någon person här ohörd. Det är alldeles för många anklagelse-trådar här på på forumet. Det kan finnas alla möjliga förklaringar till att saker och ting inte går som den ena parten tänkt, inklusive slarv och glömska.....
 
Även om man tar en medveten risk så ska man väl ändå anmäla så att andra får nytta av ens risktagande. Om det nu skulle leda till avstängning från fs och/eller fällande dom.

Det är just där jag tycker att det spricker.

Jag har svårt att se hur det skulle kunna gynna oss andra, annat än i teorin.
Anmälningar om "småsaker" (ursäkta uttrycket) leder sällan till varken åtal eller dom, och då handlar det i slutändan bara om bortkastad arbetstid för polisen.

Även om det ledde till en fällande dom finns det fortfarande (och det kommer fler hela tiden) en hel drös med lurendrejare där ute.
Dom väntar bara på en sak, och det är just en köpare som vill få varan så fort som möjligt.

Det enda vettiga är att låta bli förskottsbetalningar, eller ta risken och låta det vara.

Att informera om det här på FS är naturligtvis väldigt bra. Visar det sig att ytterligare tjugo personer råkar ut för samma bov, ja då kan man gå vidare. Då finns det en rimlig chans att det faktiskt händer något.
Men en enskild anmälning om en förhållandevis liten summa. Jag har ytterst svårt att tro hur just den anmälningen skulle klara sig igenom träsket av anmälningar från folk som anmält krogvakten för att dom blivit utkastade =)
 
Det är inte roligt, och som påstods tidigare att man i princip ska glömma det då man får räkna med en risk att bli lurad, en märklig inställning.

Ska jag handla något gör jag mycket hellre det på FS, än via Blocket t.ex.
Sedan spelar det ingen roll om summan är mindre, det är lurendrejeriet man blir förbannad på.

Säg att det rör sig om 500:-, inte mycket pengar kanske, men man ska inte låta det vara.

Tänk om 10 personer tänkte så, ähh, det var en risk och det gör inte så mycket då det inte rörde sig om större summor, det är 5000:- lättförtjänta.

Likaså kollar jag hur länge säljaren varit medlem, är det en helt ny medlem drar jag öronen åt mig.
Bara att hoppas att det finns en rimlig förklaring och att vi fortfarande kan lita på varandra här på FS.

MVH Julle.
 
Märkligt resonemang. Jag har som utgångspunkt att man ska kunna lita på varandra. Oftast tar jag förskottsbetalt när jag säljer något, men ibland låter jag en osäker köpare klämma på grejerna innan han/hon betalar.

Att låta en tredje part (internetgirot) procenta på affären är en sista utväg som både fördyrar och försenar en affär.

Till C-nord skulle jag vilja ge rådet att fortsätta söka NN och inte hänga ut någon person här ohörd. Det är alldeles för många anklagelse-trådar här på på forumet. Det kan finnas alla möjliga förklaringar till att saker och ting inte går som den ena parten tänkt, inklusive slarv och glömska.....


Jag tycker ditt resonemang är minst lika märkligt. Du vill lita på andra, men tar förskottsbetalt?
Jag vill också lita på folk, och det gör jag. Alldeles för mycket skulle jag tro.
Det är bara att inse faktum. Det GÅR inte att lita på alla. Hur gärna man än vill.

Visst försenar och fördyrar tredjeparterna affären, men då slipper man sånt här.

Man kan inte skapa en marknad för lurendrejare, och sedan bli förvånad att dom finns.
 
Sedan spelar det ingen roll om summan är mindre, det är lurendrejeriet man blir förbannad på.

Men varför ska man bli förbannad?
Du vet ju mycket väl att det kan vara en lurendrejare som du GER pengarna till.
Jag skulle bli förbannad på mig själv. Bortkastade 500kr för att spara 50kr och 2dagars extra väntetid.

Det är precis lika dumt som att bli arg när man får en p-bot.

Det är jättetragiskt att det finns så mycket oärligt folk, men dom finns ju där. Varför spä på markanden.
 
Men varför ska man bli förbannad?
Du vet ju mycket väl att det kan vara en lurendrejare som du GER pengarna till.
Jag skulle bli förbannad på mig själv. Bortkastade 500kr för att spara 50kr och 2dagars extra väntetid.

Det är precis lika dumt som att bli arg när man får en p-bot.

Det är jättetragiskt att det finns så mycket oärligt folk, men dom finns ju där. Varför spä på markanden.

Klart man blir förbannad på folk som är oärliga, de förstör för alla oss andra som vill kunna köpa och sälja tryggt.

Vet inte riktigt hur du tänker men det verkar vara ok att "stjäla" så länge köparen är korkad?
Jag som aldrig skulle kunna lura någon reagerar givetvis med irritation på
sådana som gör det.

Rättfärdiga inte bedragarna och lägga all skuld på köparna. Får du pengar i förskott får jag väl skylla mig själv, eller?

Tänker inte argumentera om detta mer nu men en märklig inställning har du.

Nåja, hoppas allt löser sig till slut.

MVH Julle.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.