Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USA eller lokal butik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rockoholic

Aktiv medlem
Jag ska införskaffa mig ett 70-200 VR, SB-800, MB-D80 och ett extra batteri.

Hos Adorama:
ca 18 200 för hela paketet inkl tull och moms.

Hos lokala butiken:
22 300 för hela paketet.

70-200 18 200:-
SB-800 3 600:-
MB-D80 500:-
EN-EL3E (kopia) gratis.

Största skillnaderna är väl förutom priset:
*Leveranssäkerhet (Nikon Sverige hade 70-200 i lager, Adorama och B&H har inga.)
*Garanti (3 år för svensksålt och 1 med världsgaranti om man handlar i staterna)
*Jag utökar min kommande rabatt i butiken eftersom jag köper allt på samma ställe
*Smidighet (Enklare att sköta ett garantiärende med en butik som ligger 3 km hemifrån)

Vart bör jag handla? Jag måste veta att det är i min hand den 29e maj...

MVH Niclas
 
Senast ändrad:
Det är bara 1 år i Sverige om du inte köper till försäkring eller tillverkaren ger speciella villkor (ex Olympus har 2 års EU garanti). Det är dock 3 års reklamationsrätt på varor som köps i Sverige.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Det är bara 1 år i Sverige om du inte köper till försäkring eller tillverkaren ger speciella villkor (ex Olympus har 2 års EU garanti). Det är dock 3 års reklamationsrätt på varor som köps i Sverige.

Jag fattade som sammanlagt 3 års garanti. Aja reklamationsrätt borde väl fungera på samma sätt i stort sett?
 
Jag skulle tro att man får en hel del service och reparationer (om det skulle behövas) för 4000 spänn. Den avgörande frågan är väl tillgängligheten. Har butiken inte grejerna till salu, så...
 
Reklamations rätt och garanti är INTE samma sak.

Jag har ställts inför samma dilemma som du, har köpt nån blixt och så från usa, skulle kunna köpa optik därifrån med. eller rättare sagt, jag skulle inte köpa nått annat än optik. Allt annat köper jag i min lokala fotobutik. Har köpt nästan all min utrustning på samma ställe och ofta får jag samma pris som cyberphoto eller scandinavianphoto kan erbjuda. Inte alltid, men oftast ;)
 
Joel.S skrev:
Reklamations rätt och garanti är INTE samma sak.

Jag har ställts inför samma dilemma som du, har köpt nån blixt och så från usa, skulle kunna köpa optik därifrån med. eller rättare sagt, jag skulle inte köpa nått annat än optik. Allt annat köper jag i min lokala fotobutik. Har köpt nästan all min utrustning på samma ställe och ofta får jag samma pris som cyberphoto eller scandinavianphoto kan erbjuda. Inte alltid, men oftast ;)

Jag får alltid samma pris som nätbutiker i o m att jag handlar på samma ställe... Denna gången t o m en bra bit under! Är det värt så mycket med svensksålt? Borde väl bli lättare när man säljer begagnat i framtiden?
 
Rockoholic skrev:
Jag ska införskaffa mig ett 70-200 VR, SB-800, MB-D80 och ett extra batteri.

Hos Adorama:
ca 18 200 för hela paketet inkl tull och moms.

Hos lokala butiken:
22 300 för hela paketet.

70-200 18 200:-
SB-800 3 600:-
MB-D80 500:-
EN-EL3E (kopia) gratis.

Största skillnaderna är väl förutom priset:
*Leveranssäkerhet (Nikon Sverige hade 70-200 i lager, Adorama och B&H har inga.)

Ofta brukar det vara tvärtom, BH har alltid haft på lager när jag velat beställa något. Däremot har det varit värre med CF och SP.

*Garanti (3 år för svensksålt och 1 med världsgaranti om man handlar i staterna)

Inte korrekt. (garantierna är likvärdiga)

*Jag utökar min kommande rabatt i butiken eftersom jag köper allt på samma ställe

Du vill betala 4000:- extra för att få bättre rabatt???

*Smidighet (Enklare att sköta ett garantiärende med en butik som ligger 3 km hemifrån)

Garantin hanteras ofta av samma företag, men hjälper butiken dig så är det förstås smidigare. Själv har jag blivit hänvisad till Canons service center.

Vart bör jag handla? Jag måste veta att det är i min hand den 29e maj...

Är priset viktigt=USA, är priset mindre viktigt= lokalt.

MVH Niclas
 
Att B&H samt Adorama har slut kanske beror på dollarn.

Sen om jag nu hux flux skulle tröttna på fotografering kanske svensksålda grejer är lättare att få sålda?

Det där med att jag betalar 4 lax för att få bättre rabatt... Så hade jag faktiskt inte sett det innan. Intressant sätt att se på det ärligt talat.

Det jobbiga är att jag kommer inte ifrån att jag trots allt är en trygghetsnarkoman när det gäller affärer. Och sverige känns lättare. Vet inte varför men så är det.
 
Jag har precis fått en 85 1,2 från USA, idag faktiskt och jag sparade ca 5300 kr på att inte handla i Sverige. Tycker nog att när det blir sådana summor så är det värt att ta det från utlandet.
 
vad jag vet är det väl 5 års världsgaranti på det mest värdefulla på din inköpslista 70-200 alltså.
så jag ser ingen anledning att inte köpa från utlandet, om du inte tycker att 22.000 vs 18.000 är så stor skillnad har du nog råd att köpa en ny blixt om nu den skulle dö.
 
J0cke skrev:
vad jag vet är det väl 5 års världsgaranti på det mest värdefulla på din inköpslista 70-200 alltså.
så jag ser ingen anledning att inte köpa från utlandet, om du inte tycker att 22.000 vs 18.000 är så stor skillnad har du nog råd att köpa en ny blixt om nu den skulle dö.

Är det allså 5 års världsgarani på 70-200an? Härligt! Det enda tråkiga är att den inte finns i lager hos B&H samt Adorama. Tyvärr fler som lagt märke till dollarkursen.
 
J0cke skrev:
vad jag vet är det väl 5 års världsgaranti på det mest värdefulla på din inköpslista 70-200 alltså.
så jag ser ingen anledning att inte köpa från utlandet, om du inte tycker att 22.000 vs 18.000 är så stor skillnad har du nog råd att köpa en ny blixt om nu den skulle dö.

Helt säker på att det är 5 års världsgaranti på Nikkor köpt i USA? Här hemma är det 1 år och alla som säljs i Eu har 1 år.
 
Rockoholic skrev:
Jag skickade fråga till Nikons support för att kolla garantier. Inväntar svar.
Jag skulle inte sträva efter att få 5 års garanti. Ett års garanti plus ytterligare ett års fabriksgaranti tycker jag är fullt tillräckligt. Verkstäderna brukar kunna sträcka lite på sig även utanför ordinarie garantitid om produkten visar sig ha ett uppenbart tillverkningsfel. Gluggar köpta i USA som är så kallade USA-gluggar har världsgaranti gällandes även i Europa. Du får i värsta fall pynta frakten själv, men det räcker de insparade slantarna till med råge. Själv fick jag min kamera 1D Mark III servad (af-fix) gratis utan några fraktkostnader trots att den var USA-köpt och avsaknad av butikskvitto. Inte illa eller hur? 5 års garanti tror jag inte finns utan det låter mer som någon form av tilläggsförsäkring.
 
Cronholm skrev:
Sales tax i USA tillkommer på listpriserna - 7-10 %.
Bara om du handlar direkt i butik eller skickar efter från typ samma region. Postorder från Sverige renderar tull och moms på sammanlagt ca 32 % av totala priset och frakten. Rätt räknat blir följande. Priset x dollarvärde + frakt x 1,32. Sen är jag osäker på om det verkligen är 25 % moms även på fraktavgiften, tull är det definitivt. Mitt sätt att räkna bjuder i alla fall inte på några negativa överaskningar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.