tobbe1
Aktiv medlem
ja det gjorde jag och fick i stort sett samma svar som Calle TS - men det kanske beror på vilken butik det är....Instämmer!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
ja det gjorde jag och fick i stort sett samma svar som Calle TS - men det kanske beror på vilken butik det är....Instämmer!
tyvärr men hur dum får man vara?
kontakta snarare butiken du beställer från och fråga dem "hur många får ni in denna veckan". "hur lång är kön"
OBS skämt!
DET var roligt
Tacka vet jag Canon!
Inte nog med att chefen för Canon ringer upp och gratulerar till beställningen,
han har även övat att säga det på svenska.
Sen bifogar Canon släktträden över de medarbetare som sätter ihop just din kamera så medan man väntar kan man forska i deras historia och ringa upp chefen om Xuin Ping inte har tillräckligt bra armstyrka för att montera batteriluckan så får någon bättre lämpad medarbetare ta över.
OBS skämt!
Det är som med nästan allt annat, småskalighet fungerar inte. Stora butiker kan ha lager, men inte små.
Inte för att försvara kritiken mot Nikon, men....
...det kan vara ganska frustrerande att svenska detaljister och grossister inte verkar vilja ha något i lager överhuvudtaget. De vill att man ska beställa och vänta hela tiden. Sedan gnäller de när man väljer att handla online eller från andra länder istället. Dax att vakna kanske, och inse att hela idén med fysisk butik är att kunna få sakerna direkt.....
Apple är väldigt duktiga på produktlanseringar. När produkten annonseras finns den också att köpa i Apples butiker.
Kameratillverkare, inte bara Nikon, tycks ha en helt annan inställning.
Så länge som kunderna inte vill betala för att butikerna skall ha lager så kommer de inte att ha det heller. För många är det värt att vänta en månad på leverans för att spara 3-4.000kr, för andra inte.
Jo, väntetiden (eller rättare sagt risken för väntetid) medför lägre pris än det skulle vara annars. Om butiken skulle ha allt i lager måste den antingen ta väldigt mycket betalt eller ha extremt hög omsättning.Problemet där är väl att det sällan är så att väntetiden medför lägre pris.
Tycker att Nikons representant svarat ypperligt på de otåliga frågor du ställde!
I det här fallet så verkar det ju som att TS gjort bort sig grundligt i och med försäljning av den D700 han hade vilket då innebär att han står utan för tillfället.
Tror den anledningen irriterar honom mer än något annat vilket då gör att han går omkring och surar på Nikon.
I en perfekt värld så hade även TS fått dom svar han önskat på sina frågor och även leverans av kamera. Men så som världen ser ut så får man räkna med uteblivna eller sena leveranser och att inte få dom svar man allra helst hade velat ha.
Här är jag nästan sugen på att citera din första mening men jag låter bli. Hela problematiken grundar sig ju till mångt och mycket på att butikerna inget får veta. Hade de det hade detta varit en ickefråga.
Fabriken/Nikon kan inte hålla sig ansvarig att hålla koll på alla 1000-tals återförsäljare.. eller hur? det är inte deras jobb eller ansvar. det är envar återförsäljares ansvar att ta reda på hur många de får in i lager i varje vecka.. de bör ha en standard leveransdag på 1 leverans eller 2 i veckan beroende på hur pass stora de är...
Nikon kan och får förmodligen inte ge ut konfidentiell information om hur många varje enskild etablerad återförsäljare köper av dem.. det är inte deras plats.
de kan inte heller hålla koll på om det finns många i kö på varje individuell produkt återförsäljarna har eller hur?
butikerna har förmodligen en möjlighet att spåra upp hur många de kan få in på en månads tidsperiod, men jag slår vad om att de flesta har fullt upp med annat som är viktigare än att leka detektiv åt en rastlös bortskämd "unge"?