Annons

UPS och Pro5 blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cj^

Aktiv medlem
Har hittat lite diskussioner om folk som använder UPS:er som batteri vid "studiofotografering" utomhus. Dock ingen som besvarar min fråga.
Jag har ett par Pro5 blixtar (2400Ws) och undrar om jag kan använda dessa med en UPS? Har verkligen noll koll på el/ström. Hur kraftig UPS skulle behövas för att få ut kring 100(+) blixtar? Någon som har förslag på andra alternativ? Det jag vill är att kunna ta med dem där det inte finns elutag.

Det varierar säkert bland märken, men min UPS på 500VA ger ca 300 blixtar på 200 Ws och om energiförhållandet håller så borde det krävas ca 2000 VA för att få 100 blixtar på 2400 Ws.

Tack så mycket för svaret Will!
Då borde jag kunna, med en mindre UPS, få ut iallafall några blixtar om jag inte kör på full effekt?

Jag är ingen expert på detta, men jag skulle nog vara orolig för om en liten UPS kan leverera tillräckligt effekt när blixten laddar.

Frågan är ju också vilken typ av ström UPS'en levererar. Finns några fler trådar om detta just med tanke på sinus/fyrkantsvåg från UPS'er där om du får fel våg ut så kan det paja blixtarna.

Mindre skoj och sätta upp ett par Pro5'or som test så om ingen kan ge dig ett konkret svar så är nog svaret nej.

Har du kollat in http://www.innovatronix.com/ eller är det ett måste att du kör på 2400ws?

Mvh,
Henrik

Fyrkantvåg är INTE bra till gamla blixtar med inbyggd transformator. Om det är nya switchade aggregat så är det inte lika känsligt. Om det är digital inställning av effekten på blixten så finns risken att blixten "tappar minnet" mellan blixtavfyringarna. Då blir det lägsta effekt varje gång. Det kan vara lite irriterande. En UPS är oftast byggd med renare sinusvåg än de flesta andra spänningsomvandlare. Jag kör mina Fotostar blixtar på 300Ws med en UPS från APC som heter Smart UPS 1500i den är på 1500VA och ger >300 blixtar på ungefär halv effekt. Det finns mycket ström kvar efter det. Innovatronix aggregat är det många modellfotografer som har köpt här i Sverige och det finns en kompabillitetslista att hämta från deras hemsida. www.innovatronix.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar