Annons

Uppryckning!!! Varför naket!

Produkter
(logga in för att koppla)
Därför att fotosidan är till för specifik bildkritik. D.v.s. kritik som berör varje enskild bild, och inte bildgenrer i allmänhet.

En person som har tagit en bild i en viss genre ska inte behöva vara rädd för att dras med i nån objektifieringsdebatt (som exempel).

Visst kan man diskutera ifall en bild är objektifierande, men jag tycker inte att man ska generalisera och kalla alla bilder på tjejer utan kläder objektifierande!

Främja kreativiteten, motarbeta den inte.

Jag tycker att man istället ska leta upp en bild som man tycker är objektifiernade, kontakta fotografen och fråga ifall det är ok ifall man tar upp en diskussion om bilden på forumet, och sedan diskutera ifall andra tycker att just den bilden är objektifierande, och i så fall varför den är objektifierande, och vad man i så fall kunde ha gjort anorlunda för att den inte skulle bli objektifierande...o.s.v. Då diskuterar man den specifika bilden, och inte genren i allmänhet. En viktig distinktion, tycker jag.
Man ska inte generalisera (ok, jag är inget lamm själv, visst händer det att jag generaliserar). Att säga att alla nakenbilder på unga tjejer är objektifierande är lika dumt som att säga att alla greker är bögar.

Problemet med den iden är att dylika diskussioner på fotosidan har en tendens att spåra ur och resultera i allmän pajkastning.

Detta är mina åsikter i frågan, men jag respekterar givetvis din/era åsikter!
 
Re: Det finns en lösning!

JJ. skrev:
Personligen gillar jag inte katter!
Tycker att dom är direkt motbjudande varelser.
Så, när jag bläddrar bland "senast inlagda" väljer jag att inte klicka på thumbnails föreställande just katter!
Detta är kanske en teknik du borde anamma när du surfar runt på Fotosidan.se?
I ditt fall undviker du alltså nakenbilder på kvinnor.
Vad gäller nämnda "förnedring" håller jag inte med!
Tycker tvärtom att det skulle vara förnedrande att inte låta en kvinna få posera naken om det är hennes vilja.
Det är väl, till syvende och sist, inte motiven som ska kritiseras på denna sajten?
Utan tekniker, ljussättning mm?
Det skulle ju vara hemsk om kattbilder förbjöds här bara för att inte jag gillar just det motivet?!:)

Jag gillar nakenbilder. Vill inte förbjuda dem!
Vill bara ha större variation på den typ av bilder som vi lägger upp, att vi tänker till en gång extra då vi lägger upp en sådan bild och då vi tar den.
 
Vad man även måste komma ihåg är att ha ett skriftligt kontrakt med modellen rörande rätten att använda bilden, även om det skulle röra sig om sin egen flickvän, fru eller anna nära vän som man fotograferar, så kan det hända att det någon gång i framtiden skär sig mellan er och har ni då ej något skriftligt kontrakt så kan modellen ifråga stämma er för att ha publicerat bilder utan dennes tillstånd.

Givetvis så gäller detta alla typer av foton, inte bara naket.....
 
Re: Det finns en lösning!

JJ. skrev:
Personligen gillar jag inte katter!
Tycker att dom är direkt motbjudande varelser.
Så, när jag bläddrar bland "senast inlagda" väljer jag att inte klicka på thumbnails föreställande just katter!

Äntligen ett ord i rättan tid! Bort med all äckliga kattbilder, framförallt de som bara visar upp en vacker kropp i vacker ljussättning.
 
Smirre skrev:
Vad man även måste komma ihåg är att ha ett skriftligt kontrakt med modellen rörande rätten att använda bilden, även om det skulle röra sig om sin egen flickvän, fru eller anna nära vän som man fotograferar, så kan det hända att det någon gång i framtiden skär sig mellan er och har ni då ej något skriftligt kontrakt så kan modellen ifråga stämma er för att ha publicerat bilder utan dennes tillstånd.

Inte för att precis behöver något tillstånd att publicera egna bilder. Förutom i reklamsammanhang då (eller på nätet om det skulle krocka med PUL - vilket det enligt gängse uppfattning inte gör på t ex FS).

Den diskussionen har vi haft många gånger tidigare :)
 
mindbash skrev:
Tycker inte att objektifieringsdebatten överhuvutaget platser på FS. Men upplevelsen av bilderna ligger väl som vanligt idividuellt hos betraktaren.

Själv föredrar jag att se på bilderna och njuta av dem istället för att koncentrera mig på att motivet är naket...

Med den inställningen kan man ju välja att blunda för mycket! Det är ganska bekvämt, men inte speciellt ansvarsfullt!!

/J
 
Why?

Jag tänker inte till mer om jag plåtar naket än när jag plåtar en skruv, rent moraliskt!
Däremot frågar jag aldrig skruven om det är OK att publicera!*ler*
Det gör jag ALLTID om jag plåtar avklädda tjejjer o killar!
Jag har för länge sedan avdramatiserat nakenfotograferandet!
Om jag skulle tänka som du kanske jag väljer att inte visa en nakenbild enbart för att den är naken?!
Och det vore ju att sätta en begränsning på min kreativitet och (ev.) konstnärsskap!
Objektifieringen, (jösses vilket ord?!:) blir subjektiv om det bara är betraktaren som ger sin åsikt!
Frågar du mina kvinnliga modeller gissar jag att du blir indragen i en debatt du sent ska glömma!*ler*
Dom har själv ett genuint fotointresse och vilja att bli fotograferade nakna!
Det är inga mjäkiga imbeciller som jag "övertalat" att ta av kläderna utan moderna kvinnor med stark självkänsla och vilja.
Troligen är flertalet av dom feminister oxå!
Det är snudd på att jag misstänker repressalier om jag INTE skulle publicera vissa bilder!:)
Jag vill gärna få negativ kritik på mina nakenbilder för att lära mig mer!
Jag är ju, trots allt, ganska ny på det här!
Men inte för att dom är nakenbilder!
 
Re: Re: Det finns en lösning!

tormig skrev:
Äntligen ett ord i rättan tid! Bort med all äckliga kattbilder, framförallt de som bara visar upp en vacker kropp i vacker ljussättning.

Hmmm...
En idé är NAKNA katter?!:)
Det finns ju "nakenhund"!

Nä, kattbilderna har nog sitt berättigande!
Det är bara vi som inte förstår dom!;o)
 
Loj skrev:
Med den inställningen kan man ju välja att blunda för mycket! Det är ganska bekvämt, men inte speciellt ansvarsfullt!!

Jag tycker nog att jag grundar mina åsikter på ganska sunda argument. Jag tycker inte att bilderna som publiceras på FS platsar i den grundliga feminstiska debatten. Däremot i den extremfeministiska - och FS är ingen politisk skådeplats.

Att du inte tycker att jag tar ansvar för objektifieringen i samhället skiter jag högaktningsfullt i. Jag vet vilka syften jag har med mina egna bilder och jag vet varför jag tycker att nakenfoto kan vara både vackert och intressant.

Min högst ansvarsfulla inställning är dock att det är personer som bara ser nakenheten i bilderna istället för att se bilden i sig själv som är problemet - inte bilderna.
 
Walle skrev:
Därför att fotosidan är till för specifik bildkritik. D.v.s. kritik som berör varje enskild bild, och inte bildgenrer i allmänhet.

En person som har tagit en bild i en viss genre ska inte behöva vara rädd för att dras med i nån objektifieringsdebatt (som exempel).

Visst kan man diskutera ifall en bild är objektifierande, men jag tycker inte att man ska generalisera och kalla alla bilder på tjejer utan kläder objektifierande!

Främja kreativiteten, motarbeta den inte.

Jag tycker att man istället ska leta upp en bild som man tycker är objektifiernade, kontakta fotografen och fråga ifall det är ok ifall man tar upp en diskussion om bilden på forumet, och sedan diskutera ifall andra tycker att just den bilden är objektifierande, och i så fall varför den är objektifierande, och vad man i så fall kunde ha gjort anorlunda för att den inte skulle bli objektifierande...o.s.v. Då diskuterar man den specifika bilden, och inte genren i allmänhet. En viktig distinktion, tycker jag.
Man ska inte generalisera (ok, jag är inget lamm själv, visst händer det att jag generaliserar). Att säga att alla nakenbilder på unga tjejer är objektifierande är lika dumt som att säga att alla greker är bögar.

Problemet med den iden är att dylika diskussioner på fotosidan har en tendens att spåra ur och resultera i allmän pajkastning.

Detta är mina åsikter i frågan, men jag respekterar givetvis din/era åsikter!

Mitt inlägg:
Jag tycker inte alla bilder på nakna tjejer är objektifiernade. Ledsen om jag var oklar i mitt initiala inlägg.

Ville inte heller ha en debatt om en enskild bild utan om fenomenet. Om jag lyft fram en bild så hade jag definitivt hängt ut någon och det ville jag inte.
Jag hoppades att de som tagit sådana bilder stilla skulle tänka efter om just deras bilder var objektifierande och fatta det beslutet själv. Skulle de vara osäkra tycker jag det är helt OK att lägga upp den bilden här och ställa just den frågan.
Det jag ville var faktiskt att öka kreativiteten. Genom att försöka få oss här att tänka till ett varv extra då vi tar och lägger upp nakenbilder.
MVH
Olav
 
Olav Karlsson. Om du verkligen bryr dig så mycket som du tycks vilja ge sken av, ut och gör lite skillnad på riktigt, istället för att bara gnälla.

Mvh. Adrian
 
Ni som håller på och gnäller i denna tråden. Är ni inte tillräckligt gamla för att se en djupare mening i bilder/konst eller har ni bara för lågt IQ?

Ja jag går på som fan nu för jag blir bara så förbannat irriterad när folk ska hålla på och kommentera konst med politiska budskap som de fått intryckta i huvet pga. media.

Jävla "jämlikhet" hit och dit. Ni som håller på och förespråkar "jämlikhet" gör bara fel genom att hoppa på konst. Det är inte där problemet ligger.

Var inte så förbannat trångsynta!
 
Adrian82 skrev:
Olav Karlsson. Om du verkligen bryr dig så mycket som du tycks vilja ge sken av, ut och gör lite skillnad på riktigt, istället för att bara gnälla.

Mvh. Adrian

Vad vill du att jag skall göra? Du har ingen aning om hur jag lever mitt liv och vad jag gör. Är inte att dra igång en diskussion om fenomenet och få folk att tänka efter att göra något?
 
Om jag fattar olav rätt så är han inte emot nakenbilder utan vill helt enkelt ha en högre kvalité på de som läggs upp, så att det inte bara är en naken kropp och vacker ljussättning.
Men detta resonemang går ju att applicera på alla motivkategorier, det räcker inte med en blomma i kvällsol, det måste finnas ngt mer för att bilden ska vara bra.

Detta är emellertid svårt att kräva eftersom det är sådan skillnad i fotografisk kunnighet här på fotosidan, och alla ska väl ha rätt att lägga in bilder. Enligt dig ska alltså bara de riktiga proffsen få lägga in nakenbilder på kvinnor, eftersom det är ett "känsligt ämne".
De sämre ska inte få utvecklas?

Jag skulle dock vilja kontra med att om det är något motiv, om nå´t, som blir vackert fastän det är en dålig bild så är det en naken (i mitt tycke,kvinno)kropp.

Där lyser skönheten igenom hur taskig än fotografen är :)
 
olav.karlsson skrev:
Börjar bli inte så lite trött på nakenbilderna (på tjejer) som dyker upp på den här sidan Det kan vara allt från riktigt erbarmerliga till tekniskt perfekta bilder.

Men nu tycker jag att man skall tänka till två gånger innan man lägger upp bilder på tjejer.
Vi lever i ett patriarkaliskt samhälle där tjejer kontinuerligt objektifieras. Tycker att vi kan se till att denna sida inte bidrar till detta.

MVH
Olav

Om du tycker att denna bildtyp ska förbjudas på Fotosidan så tycker jag att du ska kontakta Elmfeldt & Co. och där framföra dina åsikter. Att lägga ut vad du tycker i ett forum torde vara fullständigt meningslöst om du vill uppnå din målsättning.
 
olav.karlsson skrev:
Jag har inget imot naket då bilden berättar något mer än att den visar upp en vacker kropp i vacker ljussättning.

Vad mer måste bilden berätta och varför? Måste allting ha ett budskap, kan man inte få publicera en bild bara för att man tycker den är, tja, vacker? Om det är en "ful" kropp, får bilden plötsligt ett budskap då? Vilket budskap i så fall?

Det stinker 70-tal om det här då allt tvunget skulle vara politik, allting skulle ha "ett budskap"... och rätt budskap naturligtvis.
 
Håll i hatten :)

Många gånger: Finnar, rynkor och andra opassande saker i ansiktet retuscheras bort. Huden slätas ut, ögonvitan blir vitare, likaså tänderna. Om nu modellen är naken, är det nakenheten man vill visa eller objektet? Om man bara skulle vilja visa nakenheten, varför retuschera? Så fort man börjar retuscherar, har man då inte börjat att betraktat modellen som ett objekt eftersom man tydligen inte var nöjd med de yttre attributen?

Bara en intressant fråga...
 
Andreas74 skrev:
Om jag fattar olav rätt så är han inte emot nakenbilder utan vill helt enkelt ha en högre kvalité på de som läggs upp, så att det inte bara är en naken kropp och vacker ljussättning.
Men detta resonemang går ju att applicera på alla motivkategorier, det räcker inte med en blomma i kvällsol, det måste finnas ngt mer för att bilden ska vara bra.

Detta är emellertid svårt att kräva eftersom det är sådan skillnad i fotografisk kunnighet här på fotosidan, och alla ska väl ha rätt att lägga in bilder. Enligt dig ska alltså bara de riktiga proffsen få lägga in nakenbilder på kvinnor, eftersom det är ett "känsligt ämne".
De sämre ska inte få utvecklas?

Jag skulle dock vilja kontra med att om det är något motiv, om nå´t, som blir vackert fastän det är en dålig bild så är det en naken (i mitt tycke,kvinno)kropp.

Där lyser skönheten igenom hur taskig än fotografen är :)

Tack för inlägget, du förstått:). Du har rätt att mitt inlägg kan tolkas så. Det var inte meningen. Jag vill absolut inte att detta bara skall vara en sida för proffsen.
Men nakenbilder är komplicerade ur etisk synpunkt. Om du tar en bild på en Stol är det oerhört svårt att tolka in ett förtryck av något slag (skulle vilja se ett lyckat försök till sådan tolkning:) ). Om du tar en bild på en naken kvinna måste du tänka på att den riskerar att bli objektifierande (tycker jag).
Vägen att gå är kanske att någon lägger upp sina egna bilder här på forumet och att vi tar en diskussion kring dem, hurvida de är objektifiernade eller inte. En diskussion som osäkra kan gå till så att de får reda på vad de skall undvika innan de tar bilden.
MVH
Olav
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.