Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppryckning!!! Varför naket!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nekomy skrev:
Objektivisering behöver inte betyda att man visat naket, tuttar och könsorgan. Det är en misstolkning som många gör och som omedvetet utnyttjas av dem som fotograferar kvinnor.

Det är sällan man ser bilder som (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=212796) där en inte allt för vältränad fotograf tar bilder på sådana som inte faller inom normen för vackra sexiga människor från en vinkel som inte tyder på underkastelse. Synd bara att jag inte har sett den bilden han tog.

Så bland de bilder jag gick igenom för att skriva detta inlägg som blev lite rörigt så hittade jag denna bild http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=212750 och det får bli min favorit för veckan. Detta för att denna bild innehåller allt det som inte verkar uppskattas men är av så god kvalite att den kan anses som bra tagen.

Jim,

Thanks for pointing all this out for me (and everybody else who shoots women) in your post - I see I have to go and see a counselor and hopefully, maybe he/she - a female counselor would be better don't you think? - can cure me from this subconcious wish I obviously have - as I am a photographer of nude women - to control and objectify all the women I work with.

But, I feel sooo good now after you mentioned that as long as I shoot from below - like up under their short skirts maybe? - and if they also wear funky shoes and - even better perhaps - a whip or something they can make threatening gestures with - maybe even give me the finger as I take the image - then it'll all be OK - the image will no longer objectify women - and I will no longer be on your list as an objectifier. Or?

You know, I think I might have to give up this art/photography stuff for a while in order to go back to school and get a degree in psychology - maybe that will help me understand all these objectifying urges going on in the dark recesses of my controlling male mind - I mean, you have obviously mastered that since you can see it everywhere and me - I feel so left out - gotta be something wrong with me since I can't see all this stuff you see in all these photographs...

Ni får inte tro att jag menar att ni skall sluta ta nakenbilder på flickor. Nej nej nej, för det är en klassisk konstform. Men en förnyelse kan vara att tänka på och kanske även se om man som fotograf vågar kasta sin homofobiska inställning och även fotografera män i vackra poser som gamla grekiska och romerska statyer. Jag tror att denna fördelning av bilder just beror på att män inte vågar fotografera män och är rädda att de skall anses som fjolliga eller bögiga om de skulle göra det.

Men det beror nog även på att kvinnliga fotografer inte riktigt fotograferar de som de vill se på samma sätt och i samma utsträckning som män gör och att män ofta inte vågar posera när frun frågar om de vill sitta lite sexigt i en plastpool med våt t-shirt och tighta shorts.

Feteshismer (hur det nu stavades) är alltid kul. Jag kan aldrig i mitt liv förstå hur skor kan anses som sexiga och därför kan dessa feteshister posta otroligt erotiska bilder utan att jag ens vet om det 

Nakenbilder på kvinnor kan vara som macarena, lite då och då i måttliga mängder var det kul och avkopplande, men i ett ständigt oavbrutet flöde under längre tid blev det en plåga. Alla förstod detta utan de som spelade macerenan.

P.S Jag har ju själv en bild på min sida som gör det jag klagar på, så tro inte jag är en moralängel eller felfri.

Nekomy skrev:
Ni får inte tro att jag menar att ni skall sluta ta nakenbilder på flickor. Nej nej nej, för det är en klassisk konstform. Men en förnyelse kan vara att tänka på och kanske även se om man som fotograf vågar kasta sin homofobiska inställning och även fotografera män i vackra poser som gamla grekiska och romerska statyer. Jag tror att denna fördelning av bilder just beror på att män inte vågar fotografera män och är rädda att de skall anses som fjolliga eller bögiga om de skulle göra det.

Men det beror nog även på att kvinnliga fotografer inte riktigt fotograferar de som de vill se på samma sätt och i samma utsträckning som män gör och att män ofta inte vågar posera när frun frågar om de vill sitta lite sexigt i en plastpool med våt t-shirt och tighta shorts.

Feteshismer (hur det nu stavades) är alltid kul. Jag kan aldrig i mitt liv förstå hur skor kan anses som sexiga och därför kan dessa feteshister posta otroligt erotiska bilder utan att jag ens vet om det 

Nakenbilder på kvinnor kan vara som macarena, lite då och då i måttliga mängder var det kul och avkopplande, men i ett ständigt oavbrutet flöde under längre tid blev det en plåga. Alla förstod detta utan de som spelade macerenan.

P.S Jag har ju själv en bild på min sida som gör det jag klagar på, så tro inte jag är en moralängel eller felfri.

Thanks Jim - nice sensible low key and seemingly honest retort - and few of us are perfect - except me of course...=*^)

All I can say is that I shoot what I see in my mind - and that is often inspired by whoever woman I am working with at the moment - if you look at my work, you'll see that some is very sweet and some is not - some is actually scary, I've been told, like image #8, on this page:

http://www.christerart.com/Fotose/fotosemain.htm

Definitely not an objectified image of a woman..=*^)

As for men - where I presently live, New Orleans, a large part of the population is gay or lesbian - I am actually a honarary member of the black gau abd lesbian community and several of my best friends are gay - but - most of the gay men want to be shot by other gay men - lesbian women are usually OK with me shooting them alone or woth their lovers but there is still a hard core number of lesbian women who will not work with a MAN - even if he is ok with the rest of the gay and lesbian community - and as for regular american men - for one of them to stand, sit or lay nekkid in front of another man's camera even if that man is straight is almost unthinkable - unless of course there is also a nakkid (southern word) woman in the shot...

As for myself, I think you're making a little too much about this objectfying of women - don't you think that in fact there are so many images of women just because most men just LOVE women? I do - and I gotten that comment many times in emails from women - they say it's very obvious in my images..

Of course, the reason WHY I am shooting women and how is rooted in my past but that's a long sad story..=*^)

Have a a great summer and shoot some more beautiful Swedish blondes..=*^)

I still wanna know what "PJUXX" really stand for - and while I am at it, I might as well confess - I LOOOVE women in high heels - basically all the shoes you see in my images are mine - doesn't mean I need them to get off or turned on - just that all women look better in heels - their posture is different - they stand proud and confident and powerful - as they should - in general they are a lot stronger and tougher than us men - mentally I mean...=*^)

As for fetish - I am presently working on a fetish book for a european publisher - and let me tell you - it's a hard subject - just as you say - what's a big turn on to one guy/girl puts another to sleep..
- just like objectivism - it's all in our minds - and thank god we're all different - so let's celebrate that we have differences and glory in them...

Best,

Christer

Mycket bra inlägg!!

Att det finns få (eller inga alls?) bilder på medelålders kvinnor beror nog på att det inte alls är "godkänt" att vara lite rynkig och hängig som kvinna, därför krävs det ett stort mod för att våga exponera sig just så som man ser ut... det är min tanke om det hela.

Hej Elin,

Jag tror inte det har så mycket att göra med vad som är godkänt och inte utan mer på fotografers kunnighet. Självklart är det enklare att porträttera skönhet med en modell som ser bra ut.

En av de mest imponerande fotografierna jag sett (kommer inte ihåg vad han heter men är en av de hetaste namnen på deviantart / nude photography) är på en extremt överviktig kvinna (vi snackar 200-300 kg) som är allt annat än vad jag skulle kalla vacker. Men fotografen har ändå lyckats fånga något vackert som gör bilderna harmoniska att se på. Jag är övertygad om att vem som helst annars som skulle fota detta skulle resultera i bilder personer blev äcklade av. Fotografen fotar annars enbart unga kvinnor med "perfekta" kroppar, men visade med de bilderna på sin riktiga potential.

Sen tror jag personligen att fotografi för många handlar mycket om att avbilda naturen och livets skönhet. Av samma anledning som man hellre fotar runda vackra stenar vid havet än skrovliga bumlingar i skogen skulle de hellre fota en vacker unga dam än medelålders kvinna - MEN det är ju helt avvägt på varför man fotar och hur duktig man är. Och ska man gå in djupare på det börjar vi gå in på filosofi och varför/hur människan värderar identifierar och objektifierar (vilket är en del av vår natur) och den debatten kanske inte riktigt platsar här? Men t.ex. så fotar jag gärna äldre människor, men av en helt annan anledning. En gammal grekisk kvinna med väderbiten nästan läderliknande rynkig hud kan ju vara helt oändligt vackert. Men syftet med fotot är ju då en helt annat, samt att det är väldigt mycket mer krävande av fotografen.

Så om det nu cirkulerar mycket bilder på unga nakna flickor på FS (dunno om det är så), så är det nog snarare på grund av att det finns väldigt mycket amatörer och nybörjare på de här sidorna :)

Så om det nu cirkulerar mycket bilder på unga nakna flickor på FS (dunno om det är så), så är det nog snarare på grund av att det finns väldigt mycket amatörer och nybörjare på de här sidorna :)
Ja, så är det nog. Alla nybörjare brukar ju börja med naket. När de sedan tröttnat på så simpla motiv så ger de sig på utmaningen att gå ut i skogen, plåtar kust och stadsbilder, blommorna hemma i blomkrukan och annat mycket mer krävande typ av bilder.

Jag skriver från framtiden..

Seriöst, hade det inte varit bättre att maila henne om det nu var så viktigt, än att gräva fram en diskussion från 2004.

oops... okej. Du har en viss poäng. Såg faktiskt inte ens att datumet var sååå gammalt. Jag skyller på kassa forum moderatorer som inte stänger gamla trådar ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar