Annons

Upprop: Starta "Fotografer mot Piratism!"!

Produkter
(logga in för att koppla)
ryssen skrev:
Jag tror att det är många som har problem med skammen här. Människor försöker hålla den borta genom att peka på någon annan som gör fel.
Fy på alla som gör orätt! Även företag, de är ju också människor.
Gör som ni vill, men försök inte komma och fjanta för mig om ni inte är hederliga.

På alla som gör orätt?
Gäller det även att kasta skräp på marken?...för det är ju det som mina skattepengar går till.

Omöjligt att göra allt "rätt"...men visst hade det varit bra om ALLA hade haft RÅD att betala för sina program.

/Johan som inte tar ställning...varken för eller emot.
 
ryssen skrev:
Jag tror att det är många som har problem med skammen här.

Sen när har skammen blivit en förbjuden känsla? Det är just vårt samvete ("skammen", om du så vill), som gör att ett demokratiskt samhälle fungerar och inte blir ett anarki. Så väl i det lilla som det stora. Oj... där halkade jag in på ideologier igen. Förlåt! :)

Om jag försöker återgå till skammen istället. Skammen är väl ömsesidig i så fall. Är det inte då så att de som använder piratprogramvara känner en skam för att de blir påminda om det, och vill rättfärdiga det genom att säga att "ni förebrår oss, fy på er"? Genom att vända sitt eget skam mot andra, så att säga. ;)



Edit:Stavfel
 
Senast ändrad:
Skammen borde vara en plikt;-) Så förstå mig inte fel. Det hjälper inte att fängsla dem som gör fel om de inte förstår att de gör fel. De måste skämmas för vad de gjort, annars fortsätter de att göra fel.

Att kasta skräp är orätt för vissa människor, de ska då säga det och den som kastat borde känna lite skam för vad han gjort. Man kan inte göra rätt jämt men man kan lära av sina misstag.
 
Mjukvaruföretagen kanske är rätt nöjda med att det bara är 5% av användarna som betalar. Tänk om de sänkte priserna och sålde mångdubbelt -- vad mycket jobbigare det skulle bli med support och klagande, missnöjda användare då.
Som det är nu så får programmen spridning, och man får in tillräckligt med pengar, men man behöver bara lyssna på en bråkdel av användarna.
 
Kalle_B skrev:
Katerina, har du aldrig spealt in musik på ett kassetband? eller ett program på video?
Jag har också skam att bära på och försöker göra mig av med den, men jag pekar den inte på andra. Men jag gör hela tiden nya fel som jag måste ta hand om, det är inta bara rosor i ett liv:)
 
ryssen skrev:
Jag har också skam att bära på och försöker göra mig av med den, men jag pekar den inte på andra. Men jag gör hela tiden nya fel som jag måste ta hand om, det är inta bara rosor i ett liv:)

Mycket bra och vackert sagt! Alla gör vi våra fel och inte ska vi peka ner på andra. Det är inte heller syftet med denna tråd. Istället är syftet att uppmuntra till att fotografer värnar även om andras, inte bara sitt eget upphovsrätt!

I annat fall ser jag det som omöjligt att fotograferna ska kunna ha någon upphovsrätt till sina bilder i längden; urholkar vi andras upphovsrätt så urholkar vi i längden även vår egen. Som att såga av den gren man sitter på.
 
arvro395 skrev:
Mjukvaruföretagen kanske är rätt nöjda med att det bara är 5% av användarna som betalar. Tänk om de sänkte priserna och sålde mångdubbelt -- vad mycket jobbigare det skulle bli med support och klagande, missnöjda användare då.
Som det är nu så får programmen spridning, och man får in tillräckligt med pengar, men man behöver bara lyssna på en bråkdel av användarna.

Sålde de mångdubbelt hade de råd att anställa fler till supporten. Men jag tror inte att prissänkningar av avancerade yrkesprogram till konsumenter/studenter är det enda rätta steget. Oavsett hur mycket de sänker så kommer folk att piratkopiera om det inte sker attitydförändringar i samhället.
 
Självklart ska man försöka göra rätt för sig. Men som jag ser det så handlar det om hur mycket pengar man har. Dom som har råd köper prylarna. Och visst jag skulle kunna köpa all musik jag lyssnar på men då skulle jag inte ha råd att köpa några skor den månaden. Altså förlorar någon annan på det istället. Det är ett tunnt argument ,jag vet. Jag skulle ju i så fall lika gärna kunna sno skorna och köpa skivan osv. Men här handlar valet om att ladda ner en skiva eller att inte köpa den alls.

Så länge man inte har en fet lön att betala med handlar det om prioteringar. Och mina prioteringar leder till att jag faktiskt har råd att ge en slant till offren i flodvågskattastrofen, jordbävningen i afganistan eller rädda barnen. Men å andra sidan kan ju Briteny Spears behöva en ny takvåning i Monaco.

"Från en som vill och försöker göra rätt för sig, men inte alltid kan..."
 
Xi_ skrev:
"Från en som vill och försöker göra rätt för sig, men inte alltid kan..."

Din attityd är mycket friskare, än många andra attityder som brukar komma fram i trådar av det här slaget. Du försöker inte skyla över ansvaret på andra, utan vill istället göra rätt för dig. Om det nu inte alltid lyckas, är en annan femma.

Då är du inne på samma spår som jag och flera andra här. Vi vill också göra rätt för oss, det är ett sundhetstecken när människor vill göra rätt för sig. Sen att varken jag, du eller någon annan klarar av att alltid göra allting rätt, är av mindre betydelse. Det är viljan att göra rätt som avgör. Där halkade vi visst in på livsfilosofier. Vad kommer härnäst? :)
 
En nyanserad copyright- och patentlagstiftning är något som är bra för samhället. En onyanserad dito förhindrar samhällets utveckling.
Men tro inte att det är en vettig copyrightlagstiftning företagen försvarar. Precis som andra har sagt vill företagen BARA FÖRSVARA SINA INKOMSTER från copyrighten.

Se tex hur Sony har gjort. De har installerat progam på folks datorer utan tillstånd från personerna. OLAGLIGT. Den programvara som sony har använt för att skydda sin copyright BRYTER SJÄLV mot copyrighten genom att inkorporera LGPL-programvara (bla prylar som DVD-jon har skrivit)....

Företagen driver dessutom en kraftfull kampanj för att få det att framstå som om copyrightbrott är detsamma som stöld, vilket det inte är. De vill få oss att tro att vi inte får kopiera en CD, som vi tex köpt, för eget bruk.

Alla som köper programvara bör också lämpligen upplysas om att de som piratar sin programvara faktiskt gör programvaran billigare för köparna.
Oavsett vad man tycker om piratkopiering är det en form av konkurrens, om än olaglig. Och som i alla andra sammanhang så medför ökad komkurrens minskade priser. Snacket om att piratkopiering för produkterna dyrare är rent trams. Företag tillverkar inte en produkt för att uppnå en viss given vinst.

Tja, vad säger man??
Inte är företagen intresserade av att skydda copyrighten per se. De är intresserade av pengar!

/ep
 
Är det inte så att vi inte köper en mjukvara utan bara rätten att använda den? Dessutom brukar det finstilta ange att man inte garanterar att den fungerar och inte på något sätt skulle ersätta oss om något går fel eller vi förlorar tid eller information.

Dessutom har många företag en ganska komplicerad uppdateringspolicy som ibland gör att när det kommer en ny version så får man antingen betala igen, hela eller en del av nypriset.

Själv försöker jag använda open-source mjukvara t ex gimp. Men det är inte lätt alla gånger...

Stallman (upphovsmannen till FSF / GNU) hade rätt, det borde vara omoraliskt att ta betalt för mjukvaran. Bara kostnaden för kopiering, ev manualer, support och anpassningar borde man få ta betalt för...

Personligen tycker jag hela diskusionen om pirat kopiering spårat ur fullständigt, det finns ingen rimlighet i det alls... Själv försöker jag utnyttja min rätt till kopiering så mycket jag kan i o m att jag betalar skatt på alla CD och DVD mm När jag köpt en ny skiva brukar jag lägga den på datorn som MP3 för att kunna använda i min MP3 spelare, jag brukar även göra kopior till vänner och kompisar om jag tycker den är bra, vilket också är lagligt. Dessutom får man då en hel del lagliga kopior från kompisar och vänner på annan musik mm som är bra. Allt detta är lagligt, men om jag skulle ladda ner en taskig 64kbit MP3 från nätet, då är det plötsligt förbjudet?
 
epep skrev:
En nyanserad copyright- och patentlagstiftning är något som är bra för samhället. En onyanserad dito förhindrar samhällets utveckling.
Men tro inte att det är en vettig copyrightlagstiftning företagen försvarar. Precis som andra har sagt vill företagen BARA FÖRSVARA SINA INKOMSTER från copyrighten.

Se tex hur Sony har gjort. De har installerat progam på folks datorer utan tillstånd från personerna. OLAGLIGT. Den programvara som sony har använt för att skydda sin copyright BRYTER SJÄLV mot copyrighten genom att inkorporera LGPL-programvara (bla prylar som DVD-jon har skrivit)....

Företagen driver dessutom en kraftfull kampanj för att få det att framstå som om copyrightbrott är detsamma som stöld, vilket det inte är. De vill få oss att tro att vi inte får kopiera en CD, som vi tex köpt, för eget bruk.

Alla som köper programvara bör också lämpligen upplysas om att de som piratar sin programvara faktiskt gör programvaran billigare för köparna.
Oavsett vad man tycker om piratkopiering är det en form av konkurrens, om än olaglig. Och som i alla andra sammanhang så medför ökad komkurrens minskade priser. Snacket om att piratkopiering för produkterna dyrare är rent trams. Företag tillverkar inte en produkt för att uppnå en viss given vinst.

Tja, vad säger man??
Inte är företagen intresserade av att skydda copyrighten per se. De är intresserade av pengar!

/ep

Finns inte mycket mer som jag skulle vilja ha sagt.

Företagen ser sin chans att få in pengar som dom tror att dom missar. En del pengar skulle dom säkert få in, men långt ifrån allt.

Jag tror oxå att dom inte bryr sig lika mycket om upphovsrätten som att tjäna pengar.

Dock inte sagt att jag uppmanar till piratkopiering eftersom det är olagligt.

Vad är nyttan med att starta ett upprop?...ptjaa, intentionerna är säkert rätt, men tyvärr ganska uttjatat.
Man kan prata ihjäl sig huruvida tillverkarna sänker priset om ALLA köper en laglig kopia eller om tillverkarna verkligen tjänar på att det finns olagliga kopior.
Hade det varit så enkelt...Svart eller Vitt...så hade säkert dom som har olagliga kopior köpt istället...Vem vet...det kanske rent av blir dyrare att köpa om det nu INTE skulle gå att få tag på en piratkopia...vem vet...

Det går att piratkopiera...det går att köra för fort i trafiken...därför gör folk det oxå...tyvärr.
 
Kalle_B skrev:
Katerina, har du aldrig spealt in musik på ett kassetband? eller ett program på video?


Men dessa kassetter har man ju tvingats betala kasettavgifter för.. Varför skulle det vara omoraliskt att spela in på en kasett om man redan tvingats betala en avgift för just att man ska spela in saker på den? De skulle ju vara lika löjigt som att tvingas betala en taxiavgift på flygplatsen och sedan inte få ta en taxi hem!
 
Nemesis skrev:
Stallman (upphovsmannen till FSF / GNU) hade rätt, det borde vara omoraliskt att ta betalt för mjukvaran. Bara kostnaden för kopiering, ev manualer, support och anpassningar borde man få ta betalt för...
Stallman har själv tagit betalt för distribution av till exempel GNU Emacs, det finns att läsa på GNUs hemsida (minns dock inte exakt var) och det står tydligt i GPL FAQ:en att de inte har något emot att man tar betalt för Fri programvara, även utöver rena kostnader förknippade med distributionen.

Fri programvara (med stort F) definieras enligt FSF (och deras definition är väldigt bra) av att man har vissa grundläggande rättigheter. Dessa inbegriper inte rätten att få en kopia utan kostnad! Däremot rätten att få göra vad man vill med den kopia man fått, inklusive att använda den för vilket som helst syfte och att ändra och sprida den vidare.

Jag använder själv praktiskt taget uteslutande Fri programvara och tycker inte att det är något stort hinder. Visst, vissa funktioner kanske man skulle önska fungerade bättre eller på ett annat sätt. Men till skillnad från proprietär programvara så har du faktiskt rätten att fixa det, antingen själv eller (om du saknar kunskap eller tid) betala någon annan för att fixa det. Vem kan säga detsamma om Adobe Photoshop eller Microsoft Windows?
 
Kalle_B skrev:
vi betalar kasettavgift för CD skivor också...

Jepp, och det är precis lika dumt. Men det är ju inte mjukvaruföretagen som stjäl mina pengar i detta fall, utan musik-"artisterna".
Och att jag tvingas betala dem när jag bränner ned en linuxdistro eller ännu värre - mina egna bilder, och sedan går dessa artister ut i media och påstår att JAG stjäl från dom! Jag blir bara så förbannad att jag vill strypa dom!(Note: sista meningen är ett yttryck för frustration och skall inte tolkas som att jag tänker strypa nån)
 
japp det är sinnessjukt... att betala kassetavgift på CD skivor... MP3 spelare inkluderas också tror jag av detta, det är väl det som JoS bråkar om och Hårddiskar om jag inte minns fel betalar du också en skatt på sedan första 1 juli 2005 eller så blandar jag ihop det med något annat
 
Kalle_B skrev:
japp det är sinnessjukt... att betala kassetavgift på CD skivor... MP3 spelare inkluderas också tror jag av detta, det är väl det som JoS bråkar om och Hårddiskar om jag inte minns fel betalar du också en skatt på sedan första 1 juli 2005 eller så blandar jag ihop det med något annat

Än så länge är det bara skatt på hårddiskar som sitter i tex tvboxar/dvdrecorders. Men vi kan vara ganska säkra på att copyswede sitter och fungerar på hur de skall lyckas beskatta även hårddisken i datorn.

Jag skickade senast i fredags på nytt ett mail jag skickade för 1 månad sedan till dem, där jag ber om att få information hur jag går tillväga för att kopiera en av mina inköpta dvdfilmer till en dvd-r för att ge till min mamma, alla min köpta dvdfilmer är kopieringsskyddade trots att jag betalar för rättigheten att kopiera till dem, jag har frågat dem om de sysslar med bedrägeri då de tar betalt för en tjänst som de inte kan leverera, jag har även erbjudit mig att skicka filmen + tom skiva till dem så de kan kopiera den för mig om det krävs speciell utrustning, alternativt att de återbetalar kassettersättningen till mig. Givetvis vägrar de svara på mina frågor :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.