Annons

Uppladdning Av Bilder På Fotosidan ?

Produkter
(logga in för att koppla)

SiPaMoId

Aktiv medlem
Uppladdning av bilder på Fotosidan ?

Jag har lite problem stundtals med uppladdningen av bilder. En bild,Gungan, är väldigt högupplöst och jag kommer ej ihåg hur jag "meckade" när jag lade in den. Andra bröllopsbilder, som borde ha samma upplösning, har jag inte alls lyckats med.Dom ser nästan risiga ut på skärmen.
Beror det på att Gungan har kortskärpedjup och mindre i skärpa som gör att den tar mindre plats?

Jag ställer in bilderna så att den långa sidan är 1024.(För det är väl rätt?)
Sedan väljer jag medium stor fil,är det rätt ? Hur får jag resten av mina bilder lika högupplösta och stora dsom gungan?.Dom är nämligen det på CDn !

HJÄLP !

mvh
En analog stackare född på 60-talet.

Senast ändrad:
Varför 1024? Då ser ju bara de som orkar förstora bilden hur den ser ut i full prakt. Alla andra ser den risiga automatgenererade versionen.

Om inte bilden är av en typ som kräver det, t ex panoramabilder eller bilder som bygger på många fina detaljer, så laddar jag alltid upp bilder med 600 pixlar som största dimension.

I övrigt förstår jag inte riktigt var i kedjan du har problem. Är det vid omskalningen, skärpningen eller komprimeringen?

Använder du Photoshop? Då kan ett lämpligt flöde vara:
  • Skala om bilden så den blir max 600 pixlar i största dimensionen
  • Lägg på oskarp mask, radie 0,4, tröskelvärde 1 och mängd efter visuell inspektion med bilden inzoomad till 100%
  • Välj Arkiv > Spara för webben
  • I rutan som dyker upp väljer du JPEG och sen drar du ner kvalitetsreglaget tills du tycker kvaliteten blir lidande
  • Klicka ok och ange ett filnamn
  • Klart för uppladdning
Då har du kontroll över hela kedjan.

Då har du nog inte Spara för webben. Tror att den bara finns i de fulla versionerna.

Då är du tvungen att testa dig fram till lagom komprimering för dina bilder manuellt. Tänk på att du inte behöver ladda upp en bild på fotosidan för att se den i webbläsaren. Du kan ju öppna den lokalt från hårddisken också.

Eftersom frågan verkar vara besvarad måste jag skulle jag då vilja fråga om detta med vilken färgrymd man har sparat bilden i. Som det är nu kör jag i Adobe RGB 1998 Photoshop 6. När jag sedan laddar upp en bild som sparats som jpg ändras bilden när jag ser på den i IExplorer. Mindre mättad blir den.
Frågan är: kan det här ha med Spara för web att göra? Eller handlar det om färgrymd och att jag borde redigera bilden i s-RGBläge?
Jim, du vet säkert hur det ligger till... :)

johanh skrev:
Jim, du vet säkert hur det ligger till... :)
Nej, usch, jag får huvudvärk bara av att tänka på färghantering :-/

Men Mikael Pertmann brukar vara en klippa på sånt. Vi får väl hoppas att han uppmärksammar tråden.

Får väl hosta högt så han hör det. Testade spara som både för web och som vanligt. Blir skillnad i hur bilden ser ut i iexplorer. Fast ingen av bilderna ser ut som .psdn i PS.
Tack ändå.

Hmmm.

Vet inte riktigt vad jag skall säga, jag svarar på frågan i stället.

Färghantering är ett ämne där det inte finns en korrekt sanning.

Jag har skrivit några inlägg tidigare:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=4971&highlight=srgb

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=54868#post54868

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=54706#post54706

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=50703#post50703

...och några till som jag inte hittar.

Kort och kärvt kan man säga att färghantering inte fungerar på webben.
Om du väljer Adobe RGB så ser du i Photoshop de flesta av de färger som finns i filen på ett standardiserat sätt. Alla som har kalibrerad skärm kommer att se färgerna på samma sätt som du såg dem. I Photoshop.
Om du väljer sRGB så förändras visningen av färgerna i filen så att man kan vara säker på att alla skärmar/skrivare kan återge dem, därför blir de mer dämpade.

Man är överens om hur ett visst RGB-värde skall visas på skärmen, till det används de där ICC-profilerna som nämns i trådarna ovan. (De länkar jag lagt in här.)

Internet Explorer använder sig inte av ICC-profiler, så även om du valt sRGB så kommer visningen av en pixels färgvärden vara beroende av skärmen. Det betyder att samma färgvärde i RGB kommer att se olika ut på olika skärmar. Det finns ingen information som berättar för grafikkortet att ”eftersom denna skärmen visar en viss röd färg på detta sätt så måste du dra ned på det röda lite. Då ser personen på andra sidan skärmen färgen så som det är tänkt.”

Så hur gör man då för att vara säker på att färger visas lika hos olika användare i en webbläsare?
DET GÅR INTE! Är det bittra svaret.

Att konvertera till sRGB är ett steg på vägen, då har du tagit bort en del färger som kunde ställt till problem i en del skärmar, men bilden kommer fortfarande visas olika på olika skärmar.

Prova att i Photoshop välja (engelska) förhandsvisning enligt bilden nedan, då kommer du se samma sak som du ser i din webbläsare. Nämligen en bildvisning som är helt opåverkad av dessa ICC-rackare.

Men, du kan aldrig veta hur bilden ser ut på någon annans skärm.

Hoppas det blir lite klarare, trots mitt svammel.

Svaret är alltså :-(

Bilagor

• monitor.gif
    monitor.gif
    17.6 KB · Visningar: 203
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar