Haraldus
Aktiv medlem
Graal skrev:
Optikens upplösningsförmåga spelar också in, men oftast ligger den högre än vad både film och sensor förmår återge. Dock kan det vid croupad sensor och optik för fullformat bli kritiskt om optiken skulle vara av mindre bra kvalitét och ge låg upplösning. Då kan det märkas i bilderna, och det är väl en av orsakerna till att många klagar på billig kitoptiks återgivning?
Vanlig upplösning på film ligger väl kring 100-150 linjepar per mm och bara specialfilmer typ Technical Pan kan återge fler linjer (max 400). Zeiss tillverkar sina småbildsobjektiv för en max upplösning kring 300-400 linjepar per mm och att en billig kitoptik ligger betydligt lägre är nog vad man kan färvänta. Med croupsensor utnyttjas ju heller inte hela upplösningen eftersom det blir en delförstoring och det inverkar säkerligen på bildresultatet. Så visst måste även optikens upplösningsförmåga och ev croup tas med i bilden när man jämför.
Vad är det för film som kan återge 100-150 linjepar per mm dvs 200-300 linjer per mm? Har Technical Pan en upplösning på 400 linjepar dvs 800 linjer per mm? Har Zeiss småbildsobjektiv en upplösning på 300-400 linjepar per mm dvs 600-800 linjer per mm?
En ”perfect lins” kan återge max 695 linjer per mm i centrum vid bländare 2.0
Se vidare här:
http://web.telia.com/~u63113859/Perfect_Lens.doc
Vad jag vet så har vissa superzoomar en maximal upplösning på strax över 400 linjer per mm vid full öppning.
Pentax kitzoom DA 18-55 mm har en upplösning på kanske 140 linjer per mm vid full öppning och den fyller därmed nästan upp K10D:s sensor som har en teoretisk upplösning på 165 linjer per mm. DA 16-45 mm har något bättre skärpa och kontrast men har s.k. CA mm.
Diafilm ökar kontrasten och detta ställer ofta till problem. Negativ färgfilm har ju en brun mask som minskar kontrasten. 800 ASA 135-film från fuji har jag, via fotografisk metod, dragit upp till 127 x 100 och den upplever man som skarp. För att få samma skärpa och kontrast med digital metod vill jag helst ta bilden med rullfilm och skanna den med 4000 dpi, 16 bit.
/Harald