Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

upplösning?

Produkter
(logga in för att koppla)
>> Det börjar bli mpixel varning :)

>> Vad jag upplever är när man fotograferar inomhus dagtid med blixt är när ljus faller in från fönster så kan man se ut genom fönststret vad det finns på utsidan när man kör negativ film men digitalt så blir det vitt.

> SVAR: lär dig använda raw, exponera efter högdagern, lyft sedan mellantoner, skuggor med kurvverktyget

Då kan jag tolka svaret att negativ film är mera förlåtande för amatörer som jag och att i praktiken så ger det bättre resultat. Har även samma problem med att fixa till scannade negativ men jag upplever att det finns mera registrerat i negativet än vad det finns i en RAW fil.

>> Problemet är det högdragna som spricker.

>> Vad har man för glädje över fina teroretiska siffror i Adobe RAW när det inte fungerar i praktiken.

> SVAR: Om du lär dig hantera kameran så kommer du från mycket av dina problem

Självklart så måste man lära känna kameran för jag äger ingen Eos 20D så jag bara lånar och hård testar. Men i bägge fallen så gick bägge kamerorna i full automatik förutom att jag överexponerade 1 steg på min analoga Eos 30V men det är att jag tycker att den underexponerar eller exponerar för Dia när jag kör med extern blixt.

>> Problemet har jag upptäckt när jag fotograferar på bröllop och blandar rätt friskt med analogt/digitalt. Är fortfarande inte riktigt nöjd över tekniska kvalitet och att man inte kan alltid se konturer i mörka kläder och detta gäller både analogt/digitalt. Analogt så överexponerar jag rätt ofta och med blixt med 1 steg (Eos 30v + 580ex + bouncer). Digitalt har jag mest använt Eos 20D + 580ex + bouncer.

> SVAR: du kan inte överexponera för mycket, upp till ett -två steg därefter backa in högdagern samt därefter höja mellantoner och det svarta med kurvverktyget.

Är inte nöjd över resultatet. Trixar jag med det mörka så blir det kornigt. Kanske bättre scanner kan ge bättre resultat på det analoga? På digitalt så brusar det när jag trixar med det. Saknar Tri-X förmåga att återge svart skalor. Oki. Får fortsätta jobba med det.

>> Vill köpa en Eos 5D men erfarenheterna från 20D kan inte motivera ett köp än. Får vänta på efterföljaren.....

> Svar: 20d är en utmärkt kamera

Det tycker jag med efter jag har testat den fast jag har litat mest på automatiken när jag testat den. Har några svaga punkter som inte motiverar mig till köp. De tillfällen som jag har behövs digitalt så har jag klarat mig med min Leica Dlux3 .
Hur fungerar dammavskakning i praktiken som finns på andra modeller?

Funderar på att lägga pengarna på en riktigt filmscanner istället så får jag bättre resultat på det jag har fotograferat. Kanske Nikon SUPER COOLSCAN 5000 ED. Förslag på alternativ? Har idag en Epson 4990.

Dagsläget så har jag lagt pengarna på att skaffa bättre optik. Kit zoom ger klart sämre resultat vid samma bränvid som min Yashica T5.Den enda objektivet som jag var har varit nöjd över var min fasta 50mm 1,8. Har beställt 24-105L is.

// Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar