Annons

Upplösning & förstorning

Produkter
(logga in för att koppla)

SWESS

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag sitter och försöker komma fram till hur mycket jag kan förstora mina bilder till. Bilderna har upplösningen 1600 X 1200. Innebär detta att jag kan endast förstora bilderna till 16 X 12 cm? Vad händer med kvalitèn om man förstorar bilderna till tex 20 X 30 cm?

Mvh

Ja det fanns många sätt ett resonera på!

"Ytterligare ett tredje sätt att resonera är att om man har ca 8 megapixel eller mer så räcker det i allmänhet till hur stora utskrifter som helst. Med 8 megapixel så klarar man A4-storlek med 279 PPI."

Mina bilder är tagna med Canon G9 12,1 MP i upplösningen 1600X1200. Uppenbarligen så kommer man märka av kvalitèn på bilderna om man förstorar upp dem till tex 20x30cm. Är det bättre att krypa ned till 15x22 tex?

Mvh

1600 x 1200 px är nästan 2 megapixel.

Skriver man ut 1600 x 1200 px på 240 ppi blir bilden 16,9 x 12,7 cm.
300 ppi blir 13,6 x 10,2

Hej !

Vad ska du ha bilden till ?
Vilket betraktningsavstånd ?

Jag använder min telefon (samsung B2700) när det inte passar sej med annat, och den ger 1600x1200. dvs ca 2M.
Bilderna brukar jag sampla upp till ca 4000x3000 eller nått liknande
och sedan skärpa osv, resultatet blir bättre än vad jag först förväntat,
och en utskrift i A4 blir anständigt bra.

Självfallet går det inte att jämföra med systemkamrabilder eller
bilder från "riktiga" kameror.

//MW

Finns olika faktorer att tänka på:

- Motiv : Hur mycket detaljer/komplicitet
- Syfte : Vad ska du ha bilden till
- Bildredigering : Mycket går att fixa i tex photoshop, softning, uppkalkning, borttagning av artefakter
- Utskrift : Vad ska den tryckas på? Ex är Canvas väldigt förlåtande vid detaljstudie
- Betraktningavstånd : Vilket avstånd ska du titta på bilden?

Förstorade upp en bild åt en annan medlem: Skalade upp den till 100 MPx från 1 MPx. Han blev nöjd!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=115432&highlight=Kill+Bill

/Stefan

Precis som tidigare talare sagt så beror det på motivet, men det borde inte vara något problem att interpolera upp den.

Ja det fanns många sätt ett resonera på!

"Ytterligare ett tredje sätt att resonera är att om man har ca 8 megapixel eller mer så räcker det i allmänhet till hur stora utskrifter som helst. Med 8 megapixel så klarar man A4-storlek med 279 PPI."

Mina bilder är tagna med Canon G9 12,1 MP i upplösningen 1600X1200. Uppenbarligen så kommer man märka av kvalitèn på bilderna om man förstorar upp dem till tex 20x30cm. Är det bättre att krypa ned till 15x22 tex?

Mvh
Faktum är att när du i kameran begränsar upplösningen till 1600x1200 så är fotot inte taget med upplösningen 12.1MP.
Man gör sig själv en björntjänst att inte använda kamerans maxupplösning, om nu inte minneskortets kapacitet är den begränsande faktorn.

Thom Hogan har skrivit en artikel om upplösning för olika utskrifter. Hittar inte länken just nu, men du kan läsa massa annat på hans sida medan du letar :)

Canon rekommenderar, för bästa resultat, i en artikel på deras sida för ägare av kameror, skrivare och liknade – Canon Image Gateway - att man har => 300 ppi för vanliga foto och typ landskapsfoto med fina detaljer => 400 ppi. Förmodligen en generell rekommendation för vanliga storlekar som 10 x 15 till A4. Och att man har ställer in en PPI som delat med skrivarens precision i frammatningen av pappret ger ett heltal, om upplösningen på skrivaren anges t.ex. 4800 x 2400 är det den senare siffran. Annars finns det risk att det kan bli taggiga kanter där det är hög kontrast när skrivaren inte får ihop matningen och behöver "fuska" med interpolering, man kan minska problemet med att välja "image optimizer" i skrivardialogen.

För bästa utskrift rekar de också primärt att man inte "resamplar" bilden, men om man vill ha annan storlek ändrar man "resamplar" till något som kan få en PPI som är jämnt delbart enligt ovan.

Innan jag läste detta brukade jag bara ställa in den storleken jag ville ha och lät PPI bli därefter, jag tyckte det blev hur bra som helst och tänkte vad fantastiskt det är vilken utskriftskvalitet man kan få från dagens skrivare (Pixma 4300) för under tusenlappen. Men jag hade nog inte tittat tillräckligt noga, för lite "pixel peeping" helt enkelt. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar