Annons

Uppgradering/utökning av kameraväskan.

Produkter
(logga in för att koppla)

Wande

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag besöker Boston och New York under Februari och tänkte passa på att utöka alternativt uppgradera kameraväskan nu när dollarn är så pass låg.

Eftersom jag inte har någon större erfarenhet och är rätt ny i fotovärlden så vänder jag mig till er experter för att bolla lite idéer och försöka komma fram till vilka objektiv jag bör satsa på.

Min kameraväska nu:
Samsung GX-10
Samsung D-Xenon 18-55 (kitobjektiv)
Samsung D-Xenon 50-200

Jag har inga våldsamma summor att röra mig med när jag är i USA. Men jag hade tänkt försöka avsätta cirka $800.

Jag är lite osäker på hur jag ska lägga upp det. En sak vet jag i alla fall och det är att jag vill ha ett macro-objektiv. Har kikat på Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1 (alt. annan brännvidd) och Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1. Verkar vara två trevliga pjäser. Kan tänka mig att det passar mig bra då jag är rätt lat och kan tycka att det är rätt underhållande att fota närbilder på vardagsting hemma. Kan även tänka mig att det fungerar bra till porträtt. Sen är det nog väldigt trevligt att foto småkryp med när man är uppe i sommarstugan.

Sen hade jag tänkt köpa mig ytterligare ett objektiv. Jag funderar på om det är värt att kanske uppgradera kitobjektivet mot någon bättre normalzoom. Förslag där?

Ett annat alternativ (som jag själv kanske tycker känns lite mer lockande) vore att köpa ett ganska ljusstarkt objektiv med fast brännvidd som fungerar ganska allround. Gatufoto, porträtt, inomhusfotografering o.s.v. Tar gärna emot förslag på objektiv och vilka brännvidder som borde fungera i det avseendet.

Vad tycker ni?

Hälsningar,
Wande
 
Sigma 105 Macro och Tamron 90 Macro är kända och uppskattade objektiv av många. De är klassiska val.

Ett ljusstarkt objektiv med fast brännvidd - Pentax FA 50 f/1.4 är en klassiker. FA 35 f/2 kan också fungera, men det är ju inte lika mycket tele då. DA 40 f/2.8 är ett högklassiskt objektiv och snabbare än zoomar, men kanske för låg ljusstyrka för dig?

Bättre normalzoom...
Jag skulle vänta med det idag.
Detta därför att Pentax har en ny 17-70 normalzoom på gång för lansering under våren. (det ryktas bli ett DA 17-70 f/4 AL ED med supersonic motor). Om du absolut måste ha det nu, så är Sigma 17-70 f/2.8-4 eller 18-50 f/2.8 populära val. Eller Pentax DA 16-45 f/4.

Hälsar
R
 
Hur bör jag resonera kring macro-objektiven? En brännvidd på 105mm kan väl vara rätt klumpig i vissa sammanhang, men samtidigt tycker man det borde vara en fördel vid fotografering av insekter och dylikt. Inte lika lätt att skrämma iväg dem.
 
Varken Sigma 105 eller Tamron 90 är särskilt klumpiga tycker jag.

Vill du ha ett mer kompakt alternativ så finns ju Sigma 70 Macro, eller Pentax D FA 50 f/2.8 Macro.

Hälsar
R
 
Är mycket nöjd med min Pentax D-FA 100/2.8 macro, som även är ett mycket bra porträtt tele och är i storlek med 50-200 zoomen.

Tycker dessutom du skall titta på ett 50/1.4 som är ett bra mycket bra och billigt objektiv och som snart går ur produktion.
 
om du gillar att ftoa insekter skull ejag nog snarare satsa på en 150mm macro, lite mer utrymme att jobba med så man inte skrämmer bort hälften av sina motiv.

vad gäller normalzoomar så skulle jag personligen välja sigmas 18-50 pga den högre ljusstyrkan. men det är bara min personliga åsikt.

som Peter sa så är en fast 50 något som man alltid har nytta av, och pentax 50 f/1,4 är en av de bättre fasta 50mm, bra ljusstyrka och fin skärpa.

jag har själv just beställt en 50 f/1,4 och en 35 f/2 för att ha en fast normal och ett bra porträttobjektiv.

lycka till!
 
Roland Mabo skrev:
Bättre normalzoom...
Jag skulle vänta med det idag.
Detta därför att Pentax har en ny 17-70 normalzoom på gång för lansering under våren. (det ryktas bli ett DA 17-70 f/4 AL ED med supersonic motor).

Kul att den är på gång! Jag väntar :)
 
Ja, jag har börjat inse att det är nåt speciellt över 50mm f/1,4. Billig är den ju också, man får den för dryga tusenlappen i staterna.

Har även börjat fundera över nåt vidvinkelobjektiv. Fast eller zoom. Har ni några tips där? Vet inte hur mycket jag kommer använda det i framtiden, men när man väl är i New York så kan det nog komma till hands.
 
Vidvinklar...
DA 12-24 f/4 om du vill ha många brännvidder i en, annars skulle jag personligen satsa på DA 14 f/2.8 eller DA 21 f/3.2. 14 är väldigt trevlig, känns bra och kan ge rätt dramatiska bilder. DA 21:an är extremt liten, men det är ju inte lika vidvinkligt då...

Hälsar
R
 
bengt luthman skrev:
om du gillar att ftoa insekter skull ejag nog snarare satsa på en 150mm macro, lite mer utrymme att jobba med så man inte skrämmer bort hälften av sina motiv.

Okej, tack för tipset. Satt själv och funderade på det igår faktiskt. Ställde in min 50-200 på 105mm och försökte få en uppfattning om hur 105mm macrot skulle bete sig. Kändes nästan lite kort.

Sigma har ju även en längre variant av dessa macron, 180mm, dock inte lika svagare ljusmässigt än 105mm. Men det kanske är ett alternativ. Går loss på drygt 5000kr i USA och drygt 7000kr i Sverige.
 
Själva idéen med ett macro är att ta på så nära håll som möjligt (faktorn 1:1 gäller med objektivet fokuserat på närgränsen), men om du upplever att du hellre vill ha mer avstånd mellan dig och motivet så kanske du inte behöver ett macro?

Hälsar
R
 
Har kollat på 17th Street Photo och B&H i New York. Tillkommer det skatt eller andra avgifter på priserna på deras hemsida eller är det dom priser som gäller? I så fall väldigt billigt med dagens dollarkurser.
 
bengt luthman skrev:
det är väl de lokala skatterna som läggs på misstänker jag. minns int ehur mkt det är i NY dock.
Jo, du är tvungen att betala ca. 9 % i lokal skatt i USA (jag hänvisar till Vi bilägares artikel när de importerade en ny ford mustang) och den ingår sällan i priset från börgan. Sen tillkommer först svensk tull på 10-12 % och sist svensk moms, 25 %, uppå alltihop. Lönar sig knappt att vara laglig.

/ Erik
 
Okej, jag förstår. Så det läggs på cirka 10% lokalt när man köper det i butiken.

Sen OM tullen tycker att man köpt sin kamerautrustning under resan så kommer man få skatta och tulla på det om man inte kan visa kvitto från Sverige? Korrekt?

Någon som har erfarenhet av att köpa objektiv utomlands och bära hem det? Är tullen stenhård? Måste man bära omkring på alla kvitton från utrustningen man redan har med sig från Sverige in i USA och sen tar tillbaka i Sverige?
 
Wande skrev:
Okej, jag förstår. Så det läggs på cirka 10% lokalt när man köper det i butiken.

Sen OM tullen tycker att man köpt sin kamerautrustning under resan så kommer man få skatta och tulla på det om man inte kan visa kvitto från Sverige? Korrekt?

Någon som har erfarenhet av att köpa objektiv utomlands och bära hem det? Är tullen stenhård? Måste man bära omkring på alla kvitton från utrustningen man redan har med sig från Sverige in i USA och sen tar tillbaka i Sverige?

Sales tax är beroende av vilken stat du handlar i. Du får googla upp vad dom har i NY, tror inte det är så mycket som 10%.
 
Jag har köpt objektiv både i New York BHP och i Chicago under 2007. Båda gångerna och på båda ställena lades 10% skatt på priset i butiken. Skatten ska tydligen kunna skilja sig åt i de olika delstaterna men som sagt var i New York och i Chicago var den 10%. Om man köper objektiv utomlands och använder dem så har man ju objektiven i kameraväskan och original embalagen är redan slängda. Jag undrar om tullen verkligen skulle kolla upp de objektiv man har i kameraväskan om man av någon anledning blev stoppad och kontrollerad. Det är ju faktiskt hart när omöjligt eller i varje fall väldigt besvärligt för tullen att kunna bevisa att man köpt dem utomlands. Men som laglydig och ärlig medborgare ska man förtulla inköpen så man kan sova gott om natten.
 
Från B&Hs hemsida:

Purchases in our store are subject to an 8.375% local sales tax. This tax is not a VAT, and cannot be recovered by non-USA visitors when returning home.
 
Tack för alla tips och idéer!

Vad tror ni om att köpa SMC-DA* 16-50/2,8 som uppgradering till kitgluggen? Smart, idiotiskt eller onödigt mycket pengar för en liten förbättring?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.