Jag tror inte heller på att sensorerna kommer att bli större än 24*36mm för "folk i allmänhet". Se hur det var när vi alla använde film. Det fanns betydligt större filmformat än så. 6*6cm användes ändå bara av ett fåtal, som ville ha väldigt hög bildkvalité (och hade råd med en 500C). Men många yrkesmän och nästan alla amatörer körde med 35mm film.
Redan idag har filmen svårt att matcha de bästa 24*36 sensorerna, så den storleken lär räcka ett bra tag, Jag tror dessutom att det alltid kommer att finnas en prisskillnad gentemot mindre sensorer, så de kommer säkert att hitta sin marknad, de också.
Personligen anser jag att om man anser sig ha nytta av en speciell egenskap hos ett kamerahus, då är den uppgraderingen vettig. Till exempel fjärrblixtstyrning eller videomöjlighet. Om kameran inte kan filma videosnuttar är det omöjligt. Det är inte så att det går sådär. Finns det inte så finns det inte.
Men köper man ett objektiv med autofokus så kan det fokusera automatiskt. Det kan få svårt att hänga med när det gäller snabba rörelser, men det gör så gott det kan och det går "sådär". Ett snabbare objektiv skulle gått bättre att använda, men det blir ju lite bilder även med det långsamma.
Ett objektiv med sämre ljusstyrka går fortfarande att använda när det blir skumt, men slutartiderna blir längre och bruset högre, så det kan påverka hur bilden blir, beroende på vad man fotograferar.
Men det går fortfarande sådär.
Sen finns det naturligtvis gradvisa finesser på kameror också. Den här kan "bara" ta sex bilder i sekunden, den där åtta. Är det väsentligt eller bara en nyansskillnad?
Den enda riktiga invändning jag har mot att bara titta på bättre objektiv är att bättre objektiv tenderar till att bli inte bara dyrare, utan också större och tyngre. Ett stort objektiv på en liten kamera tycker jag känns dumt att hantera. Jag har hellre min EF 50mm f/1,4 USM på min 7D med batterigrepp och handrem än jag använder min 400D tillsammans med EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM.