Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering från 7D till 5 D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
så dålig är inte 7D med mina objektiv , men visst det beror på krav, vore bra att få AF, på mitt 400 5,6 + 1,4 III för fågelfoto som är mitt största intresse

Att sätta 400+1,4x på 5D motsvarar 350 mm på 7D, så du kanske inte vinner så mycket som du tror genom att byta till FF.

Om 400 mm är ditt favoritobjektiv på 7D bör du ha utrymme i budgeten för ett fast 600 när du byter till 5D, om du vi ha samma (eller bättre) kvalitet på slutresultatet.

Visst har fullformat många fördelar, men det kan bli både dyrt och tungt.
 
Det blir väldigt lätt pajkastning på forum, därför nöjer jag mig med att säga att linsen funkar dåligt över hela omfånget. Alla zoomar är en kompromiss (inte minst ditt eget Sigmaexempel), men här blir det tydligare.

Sedan finns det en annan aspekt och det är förmågan att släppa igenom ljus vid svaga ljusförhållanden och behålla klarheten i bilden. Även om jag har mina misstankar så vet jag inte exakt med just 24-105, men att bra optik klarar detta...:)

/Ulf

Håller med om att det lätt blir pajkastning och en del mer eller mindre självsäkra påståenden som är mer eller mindre väl underbyggda, t ex i form av att "ha sina misstankar" och att man inte "vet ... exakt".
 
Håller med om att det lätt blir pajkastning och en del mer eller mindre självsäkra påståenden som är mer eller mindre väl underbyggda, t ex i form av att "ha sina misstankar" och att man inte "vet ... exakt".

Precis, vi lägger ner och utgår från är man nöjd så är det bra..:)

/Ulf
 
Att sätta 400+1,4x på 5D motsvarar 350 mm på 7D, så du kanske inte vinner så mycket som du tror genom att byta till FF.

Om 400 mm är ditt favoritobjektiv på 7D bör du ha utrymme i budgeten för ett fast 600 när du byter till 5D, om du vi ha samma (eller bättre) kvalitet på slutresultatet.

Visst har fullformat många fördelar, men det kan bli både dyrt och tungt.

jag tackar för alla synpunkter för och emot steget till FF, kanske inte så mycket emot, som jag ser det blir det dyrt ock tungt , jag kör nog ett tag till med min 7D tycker den funkar bra , så länge man bara har bilderna i datorn räcker det länge ,det är klart ska man göra stora förstoringar över 40x50 då fodrar det väl lite mer , beror givetvis på ens krav. Jag var i Sydafrika i höstas på en rundresa då hade jag bara mitt 17-55 2,8 samt 70-200 2,8 IS II samt konverter 1,4 III, det räckte gott att släpa på, fick en hel del bra bilder i Krugerparken på Big Five lejon på 3 meters avstånd då behöver man inte så långa objektiv , skruvar man inte upp ISO på 7D så tar den bra bilder
Tack alla
 
Tack för underhållningen!

Den här tråden var bland det mest underhållande jag läst på länge.
Ett icke nämnt antal inlägg som försöker förklara crop-faktorn både fram och baklänges, inklusive en uppsjö av missförstånd och försök till förtydliganden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.