Att det är fotografen som avgör om bilderna blir bra eller inte är jag helt med på. Det är antagligen en stor del till varför mina bilder känns trötta. Däremot så har jag ju inte motivation att ta med min kamera.
Jag blir allt mer intresserad av Fuji och spegellöst, om inte annat för smidigheten samt att utseendet tilltalar mig. Även fast en 80D eventuellt kanske är mer bang for the buck (??). Skulle gissa att jag tar med mig en smidigare kamera oftare.
Däremot är jag väldigt vilse kring modeller och objektiv för spegellöst så jag mottar gärna tips. "Kraven" är ju dock samma, dvs en kamera (samt objektiv) som tar bilder som blir fina vid utskrift till poster och som jag inte växer ur på en gång.
Redigerar inte i nuläget.
Ska även säga att jag är väldigt tacksam för alla bra svar, det är oerhört hjälpsamt i denna djungel.
Jag kan relatera lite i det du skriver trots att jag som många andra här kommer att ge dig samma svar när det gäller bra bilder, dvs att fotografen är det som gör bilden.
Men för att inte upprepa samma sak 100 gånger så kan jag utveckla det lite och försöka se det på det sättet jag gjorde då jag mer på allvar ville lära mig.
Jag fotade med film i början och hade en del olika hus från Minolta till canon och Nikon. De objektiv jag hade i början var verkligen bara ok, de dög för att fotografera och var oftast zoomar som följde med optiken.
Men det var en del av resan, jag lärde mig från tidningar och böcker( japp, fanns inget google) och lärde mig en del iaf om komposition och annat men kände aldrig att bilarna blev sådär speciellt mycket bättre, även om det såklart var lärorikt för framtiden och bara för att få en känna av olika brännvidder och bildseende.
Brytpunkten var då jag fick mitt första proffshus en canon EOS 1 och ett skapligt objektiv till detta. Plötsligt fick jag också inspirationen som jag inte riktigt hade innan detta, och förutom detta vart också bilderna liiiite bättre.
AF gjorde att jag hann med bättre där inte min erfarenhet inte ännu riktigt fanns eller räckte till för att få skarpa bilder på de segare modellerna jag haft, objektivet gav lite bättre "Bokeh" i bakgrunden etc genom att experimentera och pilla kunde jag i iallafall ha alternativet att få fram de effekterna som jag tidigare inte kunde få, trots att jag alltid lärde mig grunderna i hur man ska fotografera.
Jag minns också att jag läste samma svar som vi ger nu när man frågade om uppgradering och utrustning , och ibland är det lätta att glömma det när man gjort den resan som du gör nu, iaf för mig var det så att utrustningen faktiskt visst spelade en roll. I VISSA aspekter av vad en bra bild är. och det är de tekniska aspekterna, dvs skärpa, bokeh, färger och pixlar etc etc.
Så jag förstår din tanke, med spegellöst som andra nämnt och då tex en X-T20 eller de andra fina Fuji husen med ett bra objektiv så har dom också de fina förinställda lägena för svartvitt och färg där du om du skriver ut Jpegs får till fina färgstarka filer och om du tar ett porträtt kan få till lite fin Bokeh utan att kunna så värst mycket om att fotografera.
Så är det tanken och du tycker det är värt det priset så tycker jag det är ett bra alternativ.
Sedan kan du ju lära dig bildspråk och komposition etc och som du säger växa in i din egen stil så småningom. Dom kamerorna kan allt så du kan lära dig en hel del om du sedan är beredd att köra mer "manuellt" och lära dig så du kan påverka allt ur ett kreativt perspektiv sedan.
Tycker de som givit exempel på olika objektiv kameror redan gjort ett bra jobb så kan mest instämma där. Slår ett slag för Fuji iaf eftersom det är kul kameror som är mindre och ändå kan allt nästan.
Lycka till!