** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Uppgradera från D300 till D700 - nu eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)
men i praktisk foto:
vad vill du helst ha i en mörk kyrka?
d700 + 50 1,4 eller d300 35 1,4

när du ska fota porträtt med kort skärpedjup?
d700 + 85 1,4 eller d300 + 50 1,4

visst du skriver i normala bländarvärden 2,8-8 men för dem som håller sig runt f2... då ger ju D700 möjligheter man aldrig kan få på d300

Om man nu måste ta ett kort i dåligt ljus utan blixt så är D700 mycket bättre, praktiskt sett, än D300. Sedan förstår jag vad Antoine skrev, inga argument där, men jag håller inte med.

Du kan helt enkelt ta kort av en viss kvalitet (framförallt brus och dynamiskt omfång) som det inte går med en D300 vid ISO3200 t.ex.

Senast ändrad:
Jag har inte använt 14-24 så mkt än. Har lite dåligt samvete för det, men har inte hunnit. Planen var att ta med det till Yosemite, men fick ryggproblem så jag tog min D300 och Sigma 10-20 istället.

Mitt 70-300 är i Sverige, och jag är i USA tills på tisdag (har varit här sedan 3 år tillbaka). 300/4 AF-S funkar mkt bättre med TCs... Även utan så är det i en annan klass än de båda andra nämnda objektiven.

Jag sa inte att han ska behålla någon kamera, men det verkar inte som han BEHÖVER en D700. Jag kanske inte behövde någon heller, men det är en enorm skillnad vid höga ISO. Eftersom jag fotat en del sport, innebandy och softball (kvällstid) så har jag haft mkt nytta av D700. Men för softball är det väldigt kort med en 70-200.

En D700 utan bra glas är inte alls lika bra som en D300 med bra glas. Ett välkänt exempel som debatterats in absurdum:
70-200 är inte lika bra på FX som DX. Nya varianten kommer att kosta en liten slant till.

Ett annat - det finns mer vidvinkelalternativ till DX än FX.

Ett tredje - för att komma nära det man fotar, t.ex. fåglar, är DX (förutsatt lika många pixlar) ofta att föredra framför FX. Det är huvudskälet till att jag fortfarande har kvar min D300

Om nu trådskaparen behöver eller vill ha en D700, tycker jag han ska köpa nu. Tänk på alla missade kort som kunde tagits, i väntan på en eventuell "uppgradering".

En D700X är inte direkt detsamma som en D700 heller. Jfr D3 och D3X. Det hände inte mycket med D3-priset. Och D3 har ju bättre prestanda vid höga ISO, och dessutom så blir det senare (mindre bländare) drabbat av diffraktion (lägre pixeltäthet).

1) För en rättvis jämförelse mellan D300 och D700/D3 måste givetvis samma objektiv användas med samma brännvidd, samma bildvinkel men olika avstånd till motivet.

2) Enorm skillnad på höga ISO-tal? Ja, om du tycker ett drygt ISO-steg är en enorm skillnad. D300 går ofta utmärkt att använda på ISO 3200 medan D3 klarar ISO 6400 eller mer.

3) 70-200/2.8 ger bättre mittskärpa men sämre kantskärpa på FX relativt DX. Om mittskärpan är det centrala ger 70-200/2.8 bättre resultat på D700/D3 än D300.

http://www.dpreview.com/lensreviews...sreviews/widget/LensReviewConfiguration.xml?4

1) För en rättvis jämförelse mellan D300 och D700/D3 måste givetvis samma objektiv användas med samma brännvidd, samma bildvinkel men olika avstånd till motivet.

2) Enorm skillnad på höga ISO-tal? Ja, om du tycker ett drygt ISO-steg är en enorm skillnad. D300 går ofta utmärkt att använda på ISO 3200 medan D3 klarar ISO 6400 eller mer.

3) 70-200/2.8 ger bättre mittskärpa men sämre kantskärpa på FX relativt DX. Om mittskärpan är det centrala ger 70-200/2.8 bättre resultat på D700/D3 än D300.

Jag tycker att DR är bättre och brus är bättre. De flesta säger att det är mer 1.5 steg och det tycker jag också. Det säger du ju själv, att D3 klarar 6400 eller mer jämfört med 3200 på D300.

Mitt svar på 1) är att ja, för ett rättvis jämförelse av egenskaperna när man vill ha objektet lika stort med lika skärpedjup etc.

Men praktiskt så är det väl inte alltid man behöver så stora kort, t.ex. Då tar jag hellre ett beskuret kort från D700 vid ISO 3200 än full storlek från D300 vid ISO 1200.

Vad vill du säga med 3)? Att man ska vänta på nya 70-200 VR? Det tror jag att jag nämnde något om också ;)

Jag förstår inte hela poängen med diskussionen faktiskt. Det är två olika format, de har olika fördelar och nackdelar. Thom Hogan föreslår att man ska ha enbart ett system, men att uppgradera till FX kostar en slant. Jag kan inte annat än att hålla med.

men i praktisk foto:
vad vill du helst ha i en mörk kyrka?
d700 + 50 1,4 eller d300 35 1,4

när du ska fota porträtt med kort skärpedjup?
d700 + 85 1,4 eller d300 + 50 1,4

visst du skriver i normala bländarvärden 2,8-8 men för dem som håller sig runt f2... då ger ju D700 möjligheter man aldrig kan få på d300

Vill jag ha kort skärpedjup ger tex f1.4 på FX ett skärpedjup som inte går att erhålla med DX. f2 på FX motsvarar f1.2 på DX.

Å andra sidan vid macrofotografering vid närgränsen med tex 105/2.8 VR får jag en större avbildning av motivet med en D300 än med D700/D3/D3X.

Rent praktiskt spelar det sällan någon roll om jag använder FX eller DX om samma skärpedjup och motiv (lika bildvinkel) skall tas. Är jag nära motivet kan DX vara att föredra då samma bländare, slutartid och ISO-tal ger ett önskvärt något större skärpedjup. Vice versa vid lite längre avstånd på några meter då FX är att föredra om jag är ute efter kort skärpedjup.

D3 ger generellt bättre mittskärpa än D300 på bländare f1.4-f2.8 med objektiv som 50/1.4 eller 105/2 som jag har.

D3/D700 med AF-S 50/1.4G på f2.8 ger bättre mittskärpa än D300 med 35/1.8 på f1.8. Det ger samma skärpedjup och vid samma slutartid krävs tex ISO 1600 på FX och ISO 640 på D300. I praktiken lär skillnaden i bildkvalitet vara försumbar med tanke på det högre ISO-talet på FX.

Jag tycker att DR är bättre och brus är bättre. De flesta säger att det är mer 1.5 steg och det tycker jag också. Det säger du ju själv, att D3 klarar 6400 eller mer jämfört med 3200 på D300.

Mitt svar på 1) är att ja, för ett rättvis jämförelse av egenskaperna när man vill ha objektet lika stort med lika skärpedjup etc.

Men praktiskt så är det väl inte alltid man behöver så stora kort, t.ex. Då tar jag hellre ett beskuret kort från D700 vid ISO 3200 än full storlek från D300 vid ISO 1200.

Vad vill du säga med 3)? Att man ska vänta på nya 70-200 VR? Det tror jag att jag nämnde något om också ;)

Jag förstår inte hela poängen med diskussionen faktiskt. Det är två olika format, de har olika fördelar och nackdelar. Thom Hogan föreslår att man ska ha enbart ett system, men att uppgradera till FX kostar en slant. Jag kan inte annat än att hålla med.

Mitt budskap är att FX är överreklamerat för gemene man. För allmän fotografering är det ingen generell vinst med FX.

Nya 70-200 är säkert bättre än den tidigare modellen. För många inklusive mig lär det sannolikt betyda lika lite som att gå från 50/1.4D till nya AF-S 50/1.4G dvs försumbart bättre egenskaper. Vid användning på DX fungerar den gamla modellen utmärkt. På FX går objektivet också bra vid all fotografering som inte kräver skarpa hörn.

Mitt budskap är att FX är överreklamerat för gemene man. För allmän fotografering är det ingen generell vinst med FX.

Nya 70-200 är säkert bättre än den tidigare modellen. För många inklusive mig lär det sannolikt betyda lika lite som att gå från 50/1.4D till nya AF-S 50/1.4G dvs försumbart bättre egenskaper. Vid användning på DX fungerar den gamla modellen utmärkt. På FX går objektivet också bra vid all fotografering som inte kräver skarpa hörn.

Vänta nu, har du läst mina inlägg? Jag rådde trådskaparen att inte köpa en D700...

Jag håller med, för de flesta är en D300 tillräcklig. Tror jag skulle klara mig med den. Men D700 är så mycket bättre för många av de typer av bilder jag tar (sport). För makro och fågelfoto är dock D300 ofta bättre tycker jag, så länge ljus inte begränsar (just det, hur var det med fågelfoto).

Visst, 70-200 går bra på FX och jag har aldrig klagat. Kommer troligen inte köpa det, eftersom det funkar utmärkt för både sport och porträtt. Men, det nuvarande objektivet är inte riktigt lika starkt vid 200 mm. Syns t.ex. med TC17EII. Jag gissar att det nya kan vara bättre som kombo med TC av den anledningen (även om vissa har antytt att de nya MTF-data visar på att mitten kanske inte är skarpare).

Men, behöver man kanterna, som vid landskapsfoto, då är jag säker på att det nya objektivet är bättre. Och den skillnaden tror jag inte är så liten som mellan de två 50 mm du nämner. 70-200 är inte ok vid f8 i hörnen på FX enligt t.ex. Björn Rörslett (har inte haft tid att testa det själv, har inte behövt!).

En stor sak som du glömmer, är att "gemene man" kanske behöver lyfta exponeringen lite. Då är avsaknaden av brus från D700 väldigt bra att ha. Mycket mindre jobb med bilderna.

Jag tycker dock din argumentation är lite märklig. "Gemene man" är väl ofta inte ens i behov av 6 MP?

Behöver jag en D300 ens? Troligen inte, många av mina kort från D80 var jag väldigt nöjd med. Men de från D300, när jag väl anstränger mig (vilket faktiskt varit en nackdel, Auto-ISO bl.a. på D300 men inte D80, matrix metering vs spot etc) är det skillnad. Det går att få riktigt bra bilder under en större mängd förhållanden. Detsamma gäller mellan D700 och D300.

Fotar man någon form av rörliga föremål när det inte är fullt dagsljus är ofta skillnaden mellan D300 och D700 ett kort med ett skarpt föremål vs ett suddigt sådant, tycker jag i många lägen.

Jag förstår inte riktigt varför det förhåller sig på det vis du säger. Kan du utveckla resonemanget lite så jag får lära mig mer? Skulle du också kunna göra samma jämförelse mellan Minolta Dynax 5 och Sony A700 vore jag tacksam. Jag har använt mitt Minolta objektiv fr 1984 AF 75-300 och tagit mycket bra närbilder på fåglar och ekorrar med min Dynax 5. Skulle de bli sämre med samma lins och ett A700 hus? Tack på förhand.

Du har kanske fått några svar i debatten mellan Teodorian och lofling med det handlar eg om pixeltäthet. En 12 MPix fullformatskamera (FX) har samma pixeltäthet som en 5 Mpix dx-kamera att jämföra med dx-kameror som Minolta Dynax 5, D300 och Sony A700.

En D700/D3 är mer ett komplement till en Dynax 5. D300 eller A700. En D3x närmar sej mer som en uppgradering/ersättare till dx-kamerorna.

Du kan läsa lite mer i länkarna nedan nedan om fördelar och nackdelar med de olika sensorformaten resp pixeltätheter. Visserligen ett exempel mellan två canonkameror, en "DX" på 8 Mpix och en "FX" på 13 Mpix.

Fullframe or APS-C (5D or 20D)

Lite mer på djupet här
Full frame vs APS-C (FX vs DX)

Vänta nu, har du läst mina inlägg? Jag rådde trådskaparen att inte köpa en D700...

Jag håller med, för de flesta är en D300 tillräcklig. Tror jag skulle klara mig med den. Men D700 är så mycket bättre för många av de typer av bilder jag tar (sport). För makro och fågelfoto är dock D300 ofta bättre tycker jag, så länge ljus inte begränsar (just det, hur var det med fågelfoto).

Visst, 70-200 går bra på FX och jag har aldrig klagat. Kommer troligen inte köpa det, eftersom det funkar utmärkt för både sport och porträtt. Men, det nuvarande objektivet är inte riktigt lika starkt vid 200 mm. Syns t.ex. med TC17EII. Jag gissar att det nya kan vara bättre som kombo med TC av den anledningen (även om vissa har antytt att de nya MTF-data visar på att mitten kanske inte är skarpare).

Men, behöver man kanterna, som vid landskapsfoto, då är jag säker på att det nya objektivet är bättre. Och den skillnaden tror jag inte är så liten som mellan de två 50 mm du nämner. 70-200 är inte ok vid f8 i hörnen på FX enligt t.ex. Björn Rörslett (har inte haft tid att testa det själv, har inte behövt!).

En stor sak som du glömmer, är att "gemene man" kanske behöver lyfta exponeringen lite. Då är avsaknaden av brus från D700 väldigt bra att ha. Mycket mindre jobb med bilderna.

Jag tycker dock din argumentation är lite märklig. "Gemene man" är väl ofta inte ens i behov av 6 MP?

Behöver jag en D300 ens? Troligen inte, många av mina kort från D80 var jag väldigt nöjd med. Men de från D300, när jag väl anstränger mig (vilket faktiskt varit en nackdel, Auto-ISO bl.a. på D300 men inte D80, matrix metering vs spot etc) är det skillnad. Det går att få riktigt bra bilder under en större mängd förhållanden. Detsamma gäller mellan D700 och D300.

Fotar man någon form av rörliga föremål när det inte är fullt dagsljus är ofta skillnaden mellan D300 och D700 ett kort med ett skarpt föremål vs ett suddigt sådant, tycker jag i många lägen.

"Gemene man" var ett olämpligt uttryck från min sida.

Mitt budskap i korthet: Om en person står i valet mellan två Nikon DSLR på 12 MP är det verkligen inte självklart ur bildkvalitetssynpunkt att välja D700 framför D300. Dessutom finns ju nu även D90 och D5000 med ytterligare lite bättre bildkvalitet i förhållande till D300.

Jag har tagit 25000 bilder vardera med D3 och D300 sedan december 2007. Jag har mao använt båda kamerorna precis lika mycket och trots mängder med jämförande tester har jag svårt att se att FX-kameran skulle vara som du uttrycker det "...så mycket bättre för många av de typer av bilder jag tar...". Förutom mindre brus vid de allra högsta ISO-talen har jag mycket svårt att se någon fördel för D3/D700 jämfört med D300. (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=87318)

Vi underexponering och då skuggor behöver lyftas är skillnaden även då försumbar på normala ISO-tal mellan D3/D700 och D300.

Bortsett från att bildkvaliteten i praktiken är så gott som lika i de flesta fall finns det i mina ögon klara fördelar med D300 framför D3/D700:

1) D300 har en AF-modul som är betydligt mer utbredd i sökaren vilket många gånger underlättar fokuseringen så att omkomponering undviks,

2) Priset (D300 kostar bara en 1/3 av D3!),

3) Vikten (D3 är betydligt större och tyngre),

4) Slutarljudet som åtminstone på D3 är irriterande högt.

Hur man än vrider och vänder på det är det ingen uppgradering att gå från D300 till D700/D3 ur bildkvalitetssynpunkt när identiska bilder (sammma motiv, bildvinkel och skärpedjup) jämförs.

Det är endast en vinst med FX för den som avstår skärpedjup (1 1/3 stegs skillnad vid samma bländarvärde) och räckvidd vid samma brännvidd.

Skillnad mellan FX och DX:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=88952

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=95072

Senast ändrad:
Objektivpriser FX vs DX

Några jämförbara objektiv (beroende lite på hur man ser på det...):

Vidvinkel:
DX: 10-24/3,5-4,5 Pris: 10000
FX: 18-35/3,5-4,5 Pris: 6900

Skillnad: FX 30% billigare

Normalzoom :
DX: 16-85/3.5-5.6 Pris: 5500
FX: 24-120/3,5-5,6Pris: 7700

Skillnad: FX 40 % dyrare

Fast normal:
DX: 35/1,8 Pris: 2200
FX: 50/1,8 Pris: 1600

Telezoom:
DX: 55-200/4-5,6 Pris: 2500
FX: Af 70-300/4,5-5,6 Pris: 6000

Skillnad: FX 140% dyrare

Normalzoom "pro":
DX: 17-55/2,8 Pris: 14500
FX: 24-70/2,8 Pris: 17200

Skillnad FX 20 % dyrare

Priserna hämtade från Scandinavian

Om man tänker sig ett paket med en vidvinkelzoom, en normalzoom, en telezoom plus en normal, alla i "amatör"-segmentet blir det 20200kr för DX och 22200kr för FX dvs knappt 10% dyrare för FX.

Det är svårare att jämföra pro-grejerna då det saknas jämförbara objektiv i vidvinkelområdet och teleområdet. Normalzoomen är ju som sagt ca 20% dyrare till FX. Jag misstänker att en vidvinkelzoom kring 9-18/2.8 DX skulle vara oerhört dyr samtidigt som en 45-135/2.8 DX antagligen skulle vara betydligt mycket billigare än 70-200/2.8 FX. Till slut kanske en Pro-utrustning ungefär som i budgetfallet inte skulle bli så speciellt mycket dyrare på FX.

Några jämförbara objektiv (beroende lite på hur man ser på det...):

Vidvinkel:
DX: 10-24/3,5-4,5 Pris: 10000
FX: 18-35/3,5-4,5 Pris: 6900

Normalzoom :
DX: 16-85/3.5-5.6 Pris: 5500
FX: 24-120/3,5-5,6Pris: 7700

Skillnad: FX 40 % dyrare

Fast normal:
DX: 35/1,8 Pris: 2200
FX: 50/1,8 Pris: 1600

Telezoom:
DX: 55-200/4-5,6 Pris: 2500
FX: Af 70-300/4,5-5,6 Pris: 6000

Skillnad: FX 140% dyrare

Normalzoom "pro":
DX: 17-55/2,8 Pris: 14500
FX: 24-70/2,8 Pris: 17200

Skillnad FX 20 % dyrare

Priserna hämtade från Scandinavian

Om man tänker sig ett paket med en vidvinkelzoom, en normalzoom, en telezoom plus en normal, alla i "amatör"-segmentet blir det 20200kr för DX och 22200kr för FX dvs knappt 10% dyrare för FX.

Det är svårare att jämföra pro-grejerna då det saknas jämförbara objektiv i vidvinkelområdet och teleområdet. Normalzoomen är ju som sagt ca 20% dyrare till FX. Jag misstänker att en vidvinkelzoom kring 9-18/2.8 DX skulle vara oerhört dyr samtidigt som en 45-135/2.8 DX antagligen skulle vara betydligt mycket billigare än 70-200/2.8 FX. Till slut kanske en Pro-utrustning ungefär som i budgetfallet inte skulle bli så speciellt mycket dyrare på FX.

Bra jämförelse.

Men FX-objektiven kan ha sämre ljusstyrka för samma bild eftersom sensorn är större. En 2.8 på FX är ju inte 2.8 på DX.

Bra jämförelse.

Men FX-objektiven kan ha sämre ljusstyrka för samma bild eftersom sensorn är större. En 2.8 på FX är ju inte 2.8 på DX.

Jo precis, som sagt det beror lite på hur man ser på det.

Om man köper en DX-kamera t ex D300 och sen vill köpa lite "halvbra" objektiv så är väl de jag räknade upp ett troligt paket. På samma sätt om man köper en FX-kamera så kan de objektiv jag räknade upp bilda ett OK-paket som räcker upp ungefär samma område bildvinkelmässigt sett.

Sen att inte objektiven är direkt jämförbara i och med att ett 35mm på f4 jämfört med ett 50mm på f4 ger mindre ljus till sensorn och att signalerna alltså måste förstärkas mer i DX_fallet har jag bortsett ifrån men det är ju naturligtvis en av sakerna som gör att FX-paketet totalt sett kommer ge bättre bilder.

Jag antar att om man skulle jämföra ett tänkt "pro"-paket för DX och FX så skulle DX-objektiven behöva vara f/2.0 då FX-objektiven är f/2.8 för en i någon mån rättvisare jämförelse. I dag kostar DX-normal-pro-zooomen ca 14,5 kkr och FX 17kkr en tänkt 17-55 f/2.0 skulle antagligen kosta ännu mer än FX 24-70 f/2.8.

Så att det är billigare med objektiv till DX jämfört med FX stämmer knappast.

En skillnad är ju dock att det finns ett gäng billiga plastzoomar till DX som "saknas" till FX. Nu tror jag varken D300 eller D700 ägare är intresserade av dessa.

Effekt av cropfaktorn på bländaröppningen FX - DX?

Bra jämförelse.

Den korta tid jag varit medlem här har jag sett helt olika bud på vad bländaröppningen har för betydelse på FX jmfrt med DX. Är det verkligen sant att f också ska multipliceras med cropfaktorn? Jag har svårt att tro det. Givet en viss bländaröppning kommer ett givet antal fotoner in genom linsen per linsens ytenhet. Om sedan sensorytan är mindre eller större bör väl ej spela någon roll då fotonerna som faller "utanför" sensorn väl ej påverkar bilden.

I flera inlägg hävdas att FX behöver bättre linser medan DX som ej tar med ytterkanterna av linsen klarar mindre dyra linser.

Som jag ser det borde endera resonemanget vara fel.

Tacksam för att bli upplyst

Den korta tid jag varit medlem här har jag sett helt olika bud på vad bländaröppningen har för betydelse på FX jmfrt med DX. Är det verkligen sant att f också ska multipliceras med cropfaktorn? Jag har svårt att tro det. Givet en viss bländaröppning kommer ett givet antal fotoner in genom linsen per linsens ytenhet. Om sedan sensorytan är mindre eller större bör väl ej spela någon roll då fotonerna som faller "utanför" sensorn väl ej påverkar bilden.

I flera inlägg hävdas att FX behöver bättre linser medan DX som ej tar med ytterkanterna av linsen klarar mindre dyra linser.

Som jag ser det borde endera resonemanget vara fel.

Tacksam för att bli upplyst

Det är ganska lurigt håller jag med om. Att f ska multipliceras med crop-faktorn bottnar som jag förstått det i följande(men jag kan erkänna att jag inte har full koll) . Bildvinkelmässigt är en 35mm och en 50mm jämförbara på DX respektive FX. Vid bländare 2.8 t ex så är bländaröppningen 35/2,8 ~= 12,5mm i diameter på DX och 50/2,8 ~= 17,9mm på FX. Alltså kommer det in betydligt mycket mer ljus i FX-fallet. Fler fotoner -> bättre bild (brusmässigt sett). För att få samma mängd fotoner på med DX-objektivet krävs bländare 2.0 (35/2=17,5mm).

Att FX skulle behöva "bättre" objektiv en en sanning med modifikation. På DX "skärs" de oftast sämsta delarna bort från ett FX-objektiv, kanterna men samtidigt "förstoras" ju mitten upp så objektivet måste ju vara mer högupplöst för ge samma skärpa som den "oförstorade" FX-bilden.

Senast ändrad:
Det är ganska lurigt håller jag med om. Att f ska multipliceras med crop-faktorn bottnar i följande. Bildvinkelmässigt är en 35mm och en 50mm jämförbara på DX respektive FX. Vid bländare 2.8 t ex så är bländaröppningen 35/2,8 ~= 12,5mm i diameter på DX och 50/2,8 ~= 17,9mm på FX. Alltså kommer det in betydligt mycket mer ljus i FX-fallet. Fler fotoner -> bättre bild (brusmässigt sett). För att få samma mängd fotoner på med DX-objektivet krävs bländare 2.0 (35/2=17,5mm).

Att FX skulle behöva "bättre" objektiv en en sanning med modifikation. På DX "skärs" de oftast sämsta delarna bort från ett FX-objektiv, kanterna men samtidigt "förstoras" ju mitten upp så objektivet måste ju vara mer högupplöst för ge samma skärpa som den "oförstorade" FX-bilden.

Eller så tänker man att om man croppar en bild kastar man bort en massa ljus.

Eller så jämför man skärpedjupet, 2.8 på FX ger kortare skärpedjup än på DX.

Eller så tänker man att om man croppar en bild kastar man bort en massa ljus.

Eller så jämför man skärpedjupet, 2.8 på FX ger kortare skärpedjup än på DX.

Men nu blev jag fundersam själv. Kan man verkligen bara tänka att man "croppar" bort ljus? Om man sätter ett 35mm FX-objektiv på en D700 och ett 35mm DX-objektiv på en D300 och ställer båda på f2.0. Då får väl båda sensorerna samma mängd ljus? DX-objektivet har ju en mindre bildcirkel, motsvarande DX och FX en större. Diametern på bländaren är ju samma i båda fall så samma mängd fotoner kommer in och i och med att de landar inom bildcirkeln för respektive format borde det bli ungefär lika många fotoner på båda sensorerna eller?

I så fall är ju ett FX-objektiv inte lika "ljusstarkt" som ett DX om båda jämförs på en DX-kamera, samma mängd fotoner kommer in men de hamnar ju inom en mindre cirkel på DX-objektivet medan de sprids ut över en större yta i FX-objektivet och därmed borde långt fler fotoner missa DX-sensorn...

Men nu blev jag fundersam själv. Kan man verkligen bara tänka att man "croppar" bort ljus? Om man sätter ett 35mm FX-objektiv på en D700 och ett 35mm DX-objektiv på en D300 och ställer båda på f2.0. Då får väl båda sensorerna samma mängd ljus? DX-objektivet har ju en mindre bildcirkel, motsvarande DX och FX en större. Diametern på bländaren är ju samma i båda fall så samma mängd fotoner kommer in och i och med att de landar inom bildcirkeln för respektive format borde det bli ungefär lika många fotoner på båda sensorerna eller?

I så fall är ju ett FX-objektiv inte lika "ljusstarkt" som ett DX om båda jämförs på en DX-kamera, samma mängd fotoner kommer in men de hamnar ju inom en mindre cirkel på DX-objektivet medan de sprids ut över en större yta i FX-objektivet och därmed borde långt fler fotoner missa DX-sensorn...

Alla objektiv mäts på samma sätt. F är brännvidden genom hålets storlek. Förändras inte av att en DX-kamera "kastar bort" ljus vid sensorn. Ett DX-objektiv "kastar bort" ljuset redan i objektivet.

Pixeltätheten på D300 gör den överlägsen D700 vid all telefotografering. Sensorn i D700 måste innehålla 12*1,5*1,5=27 Mpix för att nå samma räckvidd.
Om du av någon outgrundlig anledning tänker använda samma objektiv, ja. Varför man nu skulle göra det. Till FF väljer man lämpligen ett objektiv med 50% längre brännvidd och ett steg lägre ljusstyrka, så har man ungefär samma resultat till ungefär samma pris.

Det skiljer ungefär 1 1/3 EV mellan D300 och D3 ifråga om brus och det är samma skillnad i skärpedjup. Jag får således samma bildkvalitet på 50 mm, f2.5, ISO 800, 1/50 s med D300 som med D3:an på 50 mm, f4. ISO 2000, 1/50 s.
Menar du att dina objektiv inte är skarpare vid f/4 än vid f/2,5? Det låter konstigt.

Detta med att ständigt köpa nytt är ju bara prylhysteri. En del tycker att det är roligare med själva prylarna än det de är avsedda för, nämligen att fotografera med.
Å andra sidan kan man av just den anledningen tycka att det är vettigt att köpa det man verkligen vill ha från början, så slipper man hålla på och uppgradera hela tiden;-)

Det var den konstigaste jämförelse jag hört någon förorda. Då blir det ju två helt olika bilder. Fullständigt meningslöst för att jämföra kamerorna och formatens skillnader i praktiken.

En vettig jämförelse är att använda befintliga objektiv som ger samma bildvinkel med respektive kamera. Man kommer då att finna att skillnaden kan vara väldigt stor.

Om man sätter ett 35mm FX-objektiv på en D700 och ett 35mm DX-objektiv på en D300 och ställer båda på f2.0. Då får väl båda sensorerna samma mängd ljus?
Per ytenhet ja, men eftersom FX-sensorn är 2,25 gånger större så fångar den också in 2,25 gånger mer ljus totalt sett. Och det är det som gör att man kan höja ISO 1,2 steg med ungefär samma brus.

...Ett DX-objektiv "kastar bort" ljuset redan i objektivet.

Vart då?

Samma brännvidd och samma bländartal, i mitt ex 35mm och 2.0 bländare ger 17,5mm bländaröppning hos både FX- och DX-objektiv. Men de har olika utlysta bildcirklar. Borde då inte samma mängd fotoner komma igenom objektivet och landa inom bildcirkeln i båda fallen? Inser att det är nånting jag missar men jag förstår inte vad (ännu ;-) ).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar