Mitt budskap är att FX är överreklamerat för gemene man. För allmän fotografering är det ingen generell vinst med FX.
Nya 70-200 är säkert bättre än den tidigare modellen. För många inklusive mig lär det sannolikt betyda lika lite som att gå från 50/1.4D till nya AF-S 50/1.4G dvs försumbart bättre egenskaper. Vid användning på DX fungerar den gamla modellen utmärkt. På FX går objektivet också bra vid all fotografering som inte kräver skarpa hörn.
Vänta nu, har du läst mina inlägg? Jag rådde trådskaparen att inte köpa en D700...
Jag håller med, för de flesta är en D300 tillräcklig. Tror jag skulle klara mig med den. Men D700 är så mycket bättre för många av de typer av bilder jag tar (sport). För makro och fågelfoto är dock D300 ofta bättre tycker jag, så länge ljus inte begränsar (just det, hur var det med fågelfoto).
Visst, 70-200 går bra på FX och jag har aldrig klagat. Kommer troligen inte köpa det, eftersom det funkar utmärkt för både sport och porträtt. Men, det nuvarande objektivet är inte riktigt lika starkt vid 200 mm. Syns t.ex. med TC17EII. Jag gissar att det nya kan vara bättre som kombo med TC av den anledningen (även om vissa har antytt att de nya MTF-data visar på att mitten kanske inte är skarpare).
Men, behöver man kanterna, som vid landskapsfoto, då är jag säker på att det nya objektivet är bättre. Och den skillnaden tror jag inte är så liten som mellan de två 50 mm du nämner. 70-200 är inte ok vid f8 i hörnen på FX enligt t.ex. Björn Rörslett (har inte haft tid att testa det själv, har inte behövt!).
En stor sak som du glömmer, är att "gemene man" kanske behöver lyfta exponeringen lite. Då är avsaknaden av brus från D700 väldigt bra att ha. Mycket mindre jobb med bilderna.
Jag tycker dock din argumentation är lite märklig. "Gemene man" är väl ofta inte ens i behov av 6 MP?
Behöver jag en D300 ens? Troligen inte, många av mina kort från D80 var jag väldigt nöjd med. Men de från D300, när jag väl anstränger mig (vilket faktiskt varit en nackdel, Auto-ISO bl.a. på D300 men inte D80, matrix metering vs spot etc) är det skillnad. Det går att få riktigt bra bilder under en större mängd förhållanden. Detsamma gäller mellan D700 och D300.
Fotar man någon form av rörliga föremål när det inte är fullt dagsljus är ofta skillnaden mellan D300 och D700 ett kort med ett skarpt föremål vs ett suddigt sådant, tycker jag i många lägen.