Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera från Canon 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan E

Medlem
Hejsan,

Jag har en Canon 20D som jag är nöjd med för det mesta. Det jag går och fundrar på är att uppgradera till en 5D eller en eventuell uppföljare (som jag inte känner till själv i alla fall).

Det jag vill ha är mindre brus och bättre färgåtergivning med mera distinkta färgskillnader och inte så utjämnande effekt på höga iso-tal som iso 1600 och 3200. Är det någon som har erfarnehet av att använda både en 20D och en 5D och som har sett skillnad på detta. Kan oxå känna att det blir lite utfrätt på högdagar med 20D.

Förstår att optiken spelar in men jag skulle vilja ha tips o råd av er som har erfarenhet på området. Det som jag själv känner inför att uppgradera är väl att det måste bli mycket bättre med en 5D annars kan jag lika gärna vänta för övrigt så är jag nöjd med den och den passar mina behov bra men inte på iso 1600 och 3200 där har jag mer att önska.

vänligen Johan
 
Har själv 20D och går i samma tankebanor med uppgradering till ev 5D eller uppföljare.

Om man ser till iso 1600/3200 så tror jag (med vad jag sett och läst) att 20D vs 5D skiljer ungefär 1 steg. Så om man gör en 20x30 förstoring från båda, får man samma brusbild från 5D med iso 1600 som med 20D och iso 800.

Farhågan med nästa generation är att dom försöker klämma in fler pixlar, och därmed inte får bättre möjligheter med höga iso.
Min förhoppning däremot, är att nästa generation som antagligen kommer om någon månad, har ytterligare bättre brusbild, tack vare DIGIC III processorn och bättre CMOS sensor vilket kanske också ger bättre dynamik.

Om du som jag, ändå är ganska nöjd med 20D, skulle jag vänta 1 månad, för att se vad/om Canon har något nytt i pipen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.