Annons

Uppgradera från 600D (amatör)

Produkter
(logga in för att koppla)

Hbee

Medlem
Hej, jag är en glad amatörfotograf som är sugen på att uppgradera mig från min 600D som jag har i dagsläget.
Har kollat på 80D,
Jag vill egentligen höra om ni tror att jag kommer märka så stor skillnad? Eller är det bättre att hålla kvar i min 600d tills jag har råd med något vassare ändå?

Jag fotar mest porträtt och djur.
Objektiv jag har i dagsläget är
Canon 50mm 1.8
Sigma 70-200 2.8

Tack på förhand :)
 
Varför vill du byta kamera? Svaret på den frågan är viktig för att du ska kunna få bra svar på din fråga.
 
Varför vill du byta kamera? Svaret på den frågan är viktig för att du ska kunna få bra svar på din fråga.

Jag känner mest att min har börjat bli lite till åten, tar tid på sig att hitta fokus på ett sätt som den inte gjort innan, sen tänker jag att min 600d har ett par år på nacken, och kanske om man byter kamerahus så kan det öka kvaliten på bilderna ytterligare(även om jag vet att det mesta ligger hos mig) det här väl hänt en del på marknaden.
Ett hus som klarat högt iso bättre skulle vara fint.
Kan mina nuvarande objektiv leverera mer med ett uppgraderat hus?

Så min fråga egentligen är väl
Kommer jag märka någon skillnad på snabbhet?
Kommer jag märka någon skillnad på kvalitet?
 
Jag känner mest att min har börjat bli lite till åten, tar tid på sig att hitta fokus på ett sätt som den inte gjort innan

Har absolut inget emot att du vill skaffa nytt (kan absolut vara kul och säkert ha många möjligheter), men om fokus blivit segare/långsammare med tiden, så skulle jag främst felsöka genom att prova att byta objektiv (det är där fokusmotorn och fokusmekaniken sitter, inte i kamerahuset, på EOS-kameror).
 
Har absolut inget emot att du vill skaffa nytt (kan absolut vara kul och säkert ha många möjligheter), men om fokus blivit segare/långsammare med tiden, så skulle jag främst felsöka genom att prova att byta objektiv (det är där fokusmotorn och fokusmekaniken sitter, inte i kamerahuset, på EOS-kameror).

Upplever att det blivit segare med alla mina tre olika objektiv, därför trodde jag att det var kamerahuset. Vad Kan det då vara?

Har du även något att inflika om med 80d?:)
 
Förmodligen har du blivit bättre på att upptäcka när kombo hus och objektiv inte räcker till :). Jag tror du kommer gilla skillnaden i rapphet mellan 80d och 600d. Lägg där till bättre sensor, bättre ergonomi samt mycket lull-lull i form av pdaf samt andra funktioner. Bara att kunna lita på samtliga af-punkter oavsett om de är i mitten eller ut åt sidorna gör ju i mitt tycke stor skillnad. Din objektivpark ser tillräckligt bra ut så i detta fall kommer husbyte högst upp på listan om du vill ha bättre förutsättningar för drömbilden. Tror 80d kan få en ersättare snart, troligen heter ersättaren 90d så har du inte panik kan det komma lite trevliga erbjudanden på 80d snart. Lycka till.
 
Knappast snart

Om du med snart menar 3-4 år så har du rätt. 80D har funnits ca 1 år och det brukar vara 3-5 år mellan uppgraderingar i xx-serien.
 
Förmodligen har du blivit bättre på att upptäcka när kombo hus och objektiv inte räcker till :). Jag tror du kommer gilla skillnaden i rapphet mellan 80d och 600d. Lägg där till bättre sensor, bättre ergonomi samt mycket lull-lull i form av pdaf samt andra funktioner. Bara att kunna lita på samtliga af-punkter oavsett om de är i mitten eller ut åt sidorna gör ju i mitt tycke stor skillnad. Din objektivpark ser tillräckligt bra ut så i detta fall kommer husbyte högst upp på listan om du vill ha bättre förutsättningar för drömbilden. Tror 80d kan få en ersättare snart, troligen heter ersättaren 90d så har du inte panik kan det komma lite trevliga erbjudanden på 80d snart. Lycka till.

Hej! Tack för svar:)
Jag var och kände på 80D idag och den känns mycket skönare i näven dessutom än vad min 600d gör, stabilare och skönare grepp, bara det känns för mig som ett plus. Sen så gillar jag wififunktionen. Har även börjat kika på 6D
men känner att jag kanske kan nöja mig med 80d till att börja med
 
Om du med snart menar 3-4 år så har du rätt. 80D har funnits ca 1 år och det brukar vara 3-5 år mellan uppgraderingar i xx-serien.

Den släpptes februari 2016 och ryktet säger att det troligen blir en 90d före 7dmkiii i början eller en bit in på detta året. Anledningen ska vara att 77d ligger för nära prestandamässigt. Visst bara ett rykte men eftersom det handlar om någon månad till så ville jag nämna det.
 
Hej! Tack för svar:)
Jag var och kände på 80D idag och den känns mycket skönare i näven dessutom än vad min 600d gör, stabilare och skönare grepp, bara det känns för mig som ett plus. Sen så gillar jag wififunktionen. Här även börjat kika på
men känner att jag kanske kan nöja mig med 80d till att börja med

Har även börjat kika på......, blir nyfiken ;)
 
6D skulle det vara naturligtvis 🤣

Är syftet att kunna skruva upp ISO så är 6d bättre men i övrigt smäller nog 80d högre. Var det 6dmkii däremot så klarar den ungefär samma saker som 80d fast med bättre lågljusegenskaper. En nackdel jag hänger upp mig på med mkii dock är att af-punkterna ligger klumpade i mitten så gillar du att komponera rörliga mål via sökaren så är inte 6dmkii lika bra som 80d. Gillar du att jaga fåglar i flykt kan det däremot vara en fördel sägs det.
 
Är syftet att kunna skruva upp ISO så är 6d bättre men i övrigt smäller nog 80d högre. Var det 6dmkii däremot så klarar den ungefär samma saker som 80d fast med bättre lågljusegenskaper. En nackdel jag hänger upp mig på med mkii dock är att af-punkterna ligger klumpade i mitten så gillar du att komponera rörliga mål via sökaren så är inte 6dmkii lika bra som 80d. Gillar du att jaga fåglar i flykt kan det däremot vara en fördel sägs det.

Ja, 6dmkii var det jag hade kollat på, men vad säger du om det här med fullformat? Är det något jag kommer att se skillnad på kvalitet när jag laddar upp bilderna i datorn eller kanske skriver ut i A3format?
Sen är väl inte alls objektiv kompatibla med fullformat eller har jag fått allt om bakfoten?
 
Jag känner mest att min har börjat bli lite till åten, tar tid på sig att hitta fokus på ett sätt som den inte gjort innan, sen tänker jag att min 600d har ett par år på nacken, och kanske om man byter kamerahus så kan det öka kvaliten på bilderna ytterligare(även om jag vet att det mesta ligger hos mig) det här väl hänt en del på marknaden.
Ett hus som klarat högt iso bättre skulle vara fint.
Kan mina nuvarande objektiv leverera mer med ett uppgraderat hus?

Så min fråga egentligen är väl
Kommer jag märka någon skillnad på snabbhet?
Kommer jag märka någon skillnad på kvalitet?

Jämfört med EOS 600D så ger EOS 80D bättre signal/brus-förhållande, och därmed bättre dynamik, på låga ISO. På höga ISO är det tveksamt om du kommer att se någon stor skillnad. På EOS 80D kan man ställa in ett stegs högre ISO-värde, men på de höjderna brukar det handla om "digital förstärkning" så man kan pressa upp en bild från EOS 600D ett steg extra vid efterbehandlingen i datorn. EOS 80D är troligen lite bättre på höga ISO, men inte alls lika mycket bättre som den är på låga ISO.

Dina objektiv kan absolut göra en EOS 80D rättvisa.

Men mest är det hanteringen, autofokusen och serietagningsprestandan som du kommer att märka skillnad på. Det är stor skillnad till EOS 80Ds fördel. Det är en mycket roligare kamera att fotografera med.
 
Upplever att det blivit segare med alla mina tre olika objektiv, därför trodde jag att det var kamerahuset. Vad Kan det då vara?
Det skulle kunna vara autofokussensorn som har blivit lite smutsig, men Jonas alternativa förklaring är också trolig.
 
Sen är väl inte alls objektiv kompatibla med fullformat eller har jag fått allt om bakfoten?
De två objektiv du nämner i ditt första inlägg är kompatibla med småbildsformatet (även känt som "fullformat"), men du skrev i ett annat inlägg att du har tre objektiv. Vilket är det tredje?
 
Jämfört med EOS 600D så ger EOS 80D bättre signal/brus-förhållande, och därmed bättre dynamik, på låga ISO. På höga ISO är det tveksamt om du kommer att se någon stor skillnad. På EOS 80D kan man ställa in ett stegs högre ISO-värde, men på de höjderna brukar det handla om "digital förstärkning" så man kan pressa upp en bild från EOS 600D ett steg extra vid efterbehandlingen i datorn. EOS 80D är troligen lite bättre på höga ISO, men inte alls lika mycket bättre som den är på låga ISO.

Dina objektiv kan absolut göra en EOS 80D rättvisa.

Men mest är det hanteringen, autofokusen och serietagningsprestandan som du kommer att märka skillnad på. Det är stor skillnad till EOS 80Ds fördel. Det är en mycket roligare kamera att fotografera med.


Tack så mycket för ett så utförligt svar! Det lutar nog åt en 80d :)
 
De två objektiv du nämner i ditt första inlägg är kompatibla med småbildsformatet (även känt som "fullformat"), men du skrev i ett annat inlägg att du har tre objektiv. Vilket är det tredje?

Missade det, det är objektivet som följde med kamerahuset (600d), 18-55mm
 
Ja, 6dmkii var det jag hade kollat på, men vad säger du om det här med fullformat? Är det något jag kommer att se skillnad på kvalitet när jag laddar upp bilderna i datorn eller kanske skriver ut i A3format?
I utskrifter upp till A3 är det tveksamt om du kommer att se någon skillnad på "normala" bilder (såvida du inte står med näsan tryckt mot bilden och då gäller det att vara ordentligt närsynt :).

Vad EOS 6D MkII är klart bättre på än EOS 80D är fotografering i dåligt ljus. Den har märkbart bättre hög-ISO-prestanda helt enkelt för att den har en ungefär dubbelt så stor sensor och kan därmed samla in dubbelt så mycket ljus.

Det finns dock andra skillnader att tänka på. Eftersom sensorn är dubbelt så stor så blir bildvinkeln med dina objektiv ungefär 1.5 gånger större (för Canon blir det mer exakt 1.62). Det gör förstås att ditt teleobjektiv inte känns lika "långt".

Det är också en rätt stor prisskillnad, men det har du nog redan upptäckt. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.