Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera: Canon 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

JPSpeed

Medlem
Hej

Här kommer en klassiker, säkert ställd massa gånger, är mest ute efter lite tips och råd.

Utrustningen
Canon EOS 400D + Std 18-55mm
Sigma 70_300 mm 4-5.6
Canon 50mm 1.8 II
SpeedLight 430

Fotograferar mest inomhus, mina egna barn och lite allmänt när folk är på besök. Därav köpte jag 50mm som är är ljusstarkare, samt en blixt. Men tycker ändå jag lyckas att få väldigt många oskarpa bilder. Testar att fokusera manuellt men svårt att se när man har exakt fokus, lätt att vrida någon mm för mycket eller lite.

Fundera på att uppgradera huset till Canon 7D eller 70D. Då dessa har lite högre ISO, och fler fokuspunkter.

ISO: Är det så att ett nyare kamerahus prestera mindre brus på högre ISO, Max 400d = 1600. Jobbar jag här blir bilderna väldigt brusiga. Försöker hålla mig runt 400-800. Om jag haft en t.ex 7D på 1600 är det hälften så mycket brus då? Eller påverkar det inte?

Hur stor inverkan har huset egentligen.
En bild tagen med 400D och 50mm 1.8, jämfört med samma objektiv fast istället 70D eller 7D (stilla stående motiv), och samma inställningar.
 
Tycker nog att du kan uppgradera din 400D till något nyare. Jag har 2 st Canon EOS 100D med 24 och 50 mm. Prisvärda kamerahus och optik. Lätta att ha med sig iom det är samma innehåll (i stort sett) som de större husen som börjar på 700.

Nu finns det en uppföljare till 100D > 200D, kolla gärna även på den!
 
Tack skall kolla i dessa med.
Vad är det jag tjänar på att uppgradera huset, om jag behåller samma objektiv. Antar det är lite av varje helt enkelt.
 
Går du upp till en 7D får du ju betydligt större sökare jämfört med din nuvarande kamera, det är väl möjligen den stora vinsten upplevelsemässigt tillsammans med det extra inmatningshjulet. En större sökare gör allt så mycket lättare. Å andra sidan, 70D ger väl också större sökare och extra inmatningshjul plus väl fungerande live-view-läge. Båda bör vara ett rejält lyft från din 400D. I alla avseenden utom möjligen att vikten ökar.

För barn inomhus skulle jag nog försöka jämföra autofokusen mellan husen, ju snabbare och fler korspunkter desto bättre. Man hinner helt enkelt inte med manuellt. Och eftersom du har blixt, använd ISO 100 och blända ner några steg med din normalzoom. Eller med ditt 50/1.8 om du föredrar det. Hellre större skärpedjup och få barnen i fokus än kort skärpedjup som missar. När du använder blixt blir objektivets ljusstyrka mindre viktig
 
7D är trots ett antal år på nacken fortfarande en bra kamera, men den är mer inriktad på sport/vilt etc, med större och tyngre hus, mer vädertätning, snabbare serietagning etc.

Utav de två skulle jag tveklöst välja 70D, som känns modernare i det mesta, med roterbar pekskärm, wifi, fullkomligt överlägsen autofocus i liveview-läge, mycket trevligare att filma med etc etc.

Båda kommer att ge dig bättre brus- och autofokus-prestanda. Båda ger dig också möjlighet att mikro-justera autofokus, utifall det skulle vara så att objektiv och/eller kamerahus behöver det.

För att få mindre brus behöver du mer ljus, alltså blixt, ljusstarkare objektiv och/eller bildstabilserade objektiv.
 
400D är en utmärkt kamera. Min ligger fortfarande kvar i lådan. Kommer ut mer sällan nuförtiden men på låga ISO funkar det utmärkt.

Jag fattar det som att du vill åt bättre hög-ISO egenskaper men i grunden är nöjd med den kamera du har. Då tycker jag du skall hoppa över 7D (antar du menar generation 1). Det är en rejäl klump och rätt inriktad på sport. ISO-egenskaperna är bättre än 400D men den är trots allt några år gammal och det finns bättre alternativ.

Tipset om 100D/200D instämmer jag i. Jag har en 100D, känns väldigt mycket som en "arvtagare" till 400D. Smidig och gör allt som man behöver till "vardags". 70D och 80D kan ju vara alternativ om du trots allt vill ha något större och rejälare.

Rent bildmässigt tror jag du har mycket att vinna på att även se över dina objektiv. Jag vet inte vilken 18-55 zoom du har men de tidiga versionerna (speciellt de utan IS) var rätt bedrövliga så det kan vara skäl att köpa den nya kameran med en kit-zoom trots att du har en redan. Alternativt fundera på någon mera ljusstark normalzoom.
 
Tack för era svar.

Mitt 18-55mm är kit gluggen som följer med.
Nej men då kan jag hålla med om att 7D kan jag plocka bort från mina tankar.

Då återstår:
70D
100D - 200D (har man börjat om från 100?)

Där jag spontant tycker 70d ser betydligt vassare ut.

Vad det gäller objektiv, så skulle jag gärna se ett typ 18-70mm med bra ljusstyrka i väskan med, vad har ni för tankar här?

Lägger till följande med: Canon EOS M6
Hur ligger denna mitt i allt? Inbyggd bildstabilisator, varför har man inte alltid det i huset? Kostnad?
 
Senast ändrad:
Du kan även överväga 750D eller 760D, som är dagens motsvarigheter till 400D.
"Allt" har blivit något bättre och något snabbare. Du har även t.ex. wifi och vinklingsbar skärm.

200D är en slags minivariant av 750/760, såklart med några fler skillnader i prestanda.
 
Du kan även överväga 750D eller 760D, som är dagens motsvarigheter till 400D.
"Allt" har blivit något bättre och något snabbare. Du har även t.ex. wifi och vinklingsbar skärm.

200D är en slags minivariant av 750/760, såklart med några fler skillnader i prestanda.

Japp det är säkert sant, känns bara som om jag väl uppgradera huset så vill jag att det skall kännas som att man gör det. Tänker då att om man går från XX0 serien till X0 serien så är det även ett snäpp åt sidan uppåt, och inte bara köpa nyare av "samma" modell. Tror precis som flera av er att en skärm att kunna kolla i kommer att känner väldigt mycket trevligare än som det är idag att pressa pannan emot ett titthål.
 
Tvärtom

Att använda skärmen framför sökaren vid vanligt foto är de flesta gånger en synnerligen dålig idé!!! Dålig stabilitet och svårt att hålla i våg är bara några av nackdelarna. Dessutom är AF inte lika snabb i det läget även om 70D har dual pixel AF (Bästa live view AF/video AF på DSLR-marknaden. Men att använda den i stället för sökaren då det inte funkar att kika i denna (låga/höga vinklar bl.a) är ju utmärkt om man har en 70D där skärmen är svängbar och tiltbar.
 
Att använda skärmen framför sökaren vid vanligt foto är de flesta gånger en synnerligen dålig idé!!! Dålig stabilitet och svårt att hålla i våg är bara några av nackdelarna. Dessutom är AF inte lika snabb i det läget även om 70D har dual pixel AF (Bästa live view AF/video AF på DSLR-marknaden. Men att använda den i stället för sökaren då det inte funkar att kika i denna (låga/höga vinklar bl.a) är ju utmärkt om man har en 70D där skärmen är svängbar och tiltbar.

Aha, då blir det att fortsätta med det. Tycker det är lite svårt att se värdena på slutartid mm genom sökaren.

Kollade över lite bilder som är tagna senaste dagarna. De som känns bäst är de som ligger runt f4, vid 1.8 ser det ut som att jag ofta inte lyckas att få fokus på rätt ställe. Antar det är som någon skrev högre ut, att bättre med större skärpedjup än att missa helt.

50mm objektivet står ofta och söker (hoppar fram och tillbaka när jag försöker att hitta fokus). Nu är jag lite offtopic men måste reda ut lite vad som är vad med. Totalt handhavande fel fixar ju inga nya grejer heller.

(Och tack för att ni låter nog skriva av mig, och inte bra hänvisar mig till google, eller tråd finns redan)
 
Kollade över lite bilder som är tagna senaste dagarna. De som känns bäst är de som ligger runt f4, vid 1.8 ser det ut som att jag ofta inte lyckas att få fokus på rätt ställe. Antar det är som någon skrev högre ut, att bättre med större skärpedjup än att missa helt.

50mm objektivet står ofta och söker (hoppar fram och tillbaka när jag försöker att hitta fokus). Nu är jag lite offtopic men måste reda ut lite vad som är vad med. Totalt handhavande fel fixar ju inga nya grejer heller.

Alla kameror som har diskuterats ovan är bättre på att "sätta" fokus än 400D. Därmed inte sagt att det alltid kommer att bli bra med en ny kamera, men utvecklingen har gått markant framåt.

Om du fotar med stativ, då är liveview på skärmen en bra grej, särskilt med f1.8 och stillastående motiv.
 
Okej bra, det är väl lite det jag är ute efter. Att när man väl öppnar upp dem på datorn att ha med mig fler bra bilder att välja på.

Men lutar åt 70d som en första investering.
 
Du kan även överväga 750D eller 760D, som är dagens motsvarigheter till 400D.
"Allt" har blivit något bättre och något snabbare. Du har även t.ex. wifi och vinklingsbar skärm.

200D är en slags minivariant av 750/760, såklart med några fler skillnader i prestanda.

Kollar lite mer på 750d tycker den ser vettig ut i jämförelse med 70d.
 
Lägger till följande med: Canon EOS M6
Hur ligger denna mitt i allt? Inbyggd bildstabilisator, varför har man inte alltid det i huset? Kostnad?

Stabilseringen i M6 gäller för videofilmning, inte vid stillbild.

Canon (och Nikon) har valt att lägga stabiliseringen i objektiven men andra tillverkare (Sony mfl) har lagt det i kamerahuset. Det finns för- och nackdelar med båda varianterna. För många år sedan var det en av de hetaste frågorna att diskutera här på fotosidan men idag pratas det inte så mycket om saken. Alla är väl upptagna med att att snacka om dynamiskt omfång... :)

När det gäller ditt 50/1.8, det är helt normalt med det objektivet att du inte får full skärpa vid bländare 1.8. De flesta objektiv kräver att man bländar ner ett par steg för maximal skärpa. Det här objektivet är också ett rätt billigt objektiv och variationerna mellan olika exemplar kan säkert vara stor. Mitt ex av 50/1.8 har en rätt bedrövlig skärpa vid full öppning.

Här kan du jämföra:

https://www.the-digital-picture.com...meraComp=963&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=3
 
Tack då släpper jag M serien med.
Helt med på att jag inte skall få full skärpa vid 1.8. Men om jag tex försöker att sätter fokus på ett öga, näsa eller annat som sticker ut färgmässigt. Så står den ofta och söker och söker. Men är kanske bara för att den inte kan hitta något att fokusera på så den letar.
Spelar det någon roll om jag kör en fokus punkt ( mitten punkten) eller hela rutnätet?
 
Absolut

Kör du alla punkter så vet du ju inte var den sätter skärpan! För någorlunda stillastående objekt bör du välja mittpunkten och one shot AF med den kameran.
 
Stabilseringen i M6 gäller för videofilmning, inte vid stillbild.

Canon (och Nikon) har valt att lägga stabiliseringen i objektiven men andra tillverkare (Sony mfl) har lagt det i kamerahuset. Det finns för- och nackdelar med båda varianterna. För många år sedan var det en av de hetaste frågorna att diskutera här på fotosidan men idag pratas det inte så mycket om saken. Alla är väl upptagna med att att snacka om dynamiskt omfång... :)

g

OBS att Sony har stabilisering både i hus och objektiv så finns ingen nackdel att ha i huset
 
OBS att Sony har stabilisering både i hus och objektiv så finns ingen nackdel att ha i huset

Bara tyngd, storlek, kostnad och komplexitet.

Annars hade alla givetvis erbjudit det, och i alla samtliga kamerahus (inte ens Sony, Olympus eller Panasonic har det i 100% av sina hus, trots att de är alla tre är tekniskt bra på det).

Uppfatta inte mig fel; jag gillar personligen att använda IBIS när det finns tillgängligt (och passar fototillfället att använda), men det är felaktigt att påstå att det inte finns några som helst nackdelar med det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.