Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppföljare till 7d?

Produkter
(logga in för att koppla)
...
18 Mpxl räcker bra till det mesta, men det är bruset jag skulle vilja ha reducerat på de bilder som min kamera producerar;
...

Det är just med tanke brus/iso-prestanda som jag gärna ser att Canon behåller den nuvarande upplösningen, och gör som med 5D mkIII, dvs lägger energin på att förbättra bruset, och göra det möjligt att använda ännu högre ISO.
Det är på det rent praktiska planet långt mer användbart än (ännu) högre upplösning.

Lägg på en förbättrad (och konsekvent) AF, samt fixa till "FPS-buggen".
Samt lägg in möjligheten att redigera RAW direkt i kameran.
Så är jag mycket intresserad.

Det är just med tanke brus/iso-prestanda som jag gärna ser att Canon behåller den nuvarande upplösningen, och gör som med 5D mkIII, dvs lägger energin på att förbättra bruset, och göra det möjligt att använda ännu högre ISO.
Det är på det rent praktiska planet långt mer användbart än (ännu) högre upplösning.

Lägg på en förbättrad (och konsekvent) AF, samt fixa till "FPS-buggen".
Samt lägg in möjligheten att redigera RAW direkt i kameran.
Så är jag mycket intresserad.

... och se till att göra filmläget i 5D MkIII-klass med 29 minuters inspelning och ge oss hörlursuttag

.

Det finns ju ingen motsättning mellan brus och högre upplösning. Nya generationer sensorer brukar vara bättre. Nu finns den en del som tvivlar på att Canon har tekniken för att ta nästa steg i utvecklningen så vi får väl se.

Det finns ju ingen motsättning mellan brus och högre upplösning. Nya generationer sensorer brukar vara bättre. Nu finns den en del som tvivlar på att Canon har tekniken för att ta nästa steg i utvecklningen så vi får väl se.

Jag menar inte att du borde veta svaret på denna fråga, bara hoppas att du har lite tankar kring frågan:

Varför är det så att Canon verkar ha lämn fast någonstans på vägen när det gäller sensorutvecklingen? Man tycker ju att ett företag som gör det själv, likt Fuji, Apple och Nokia (med tanke på deras telefonkamerasensorer alltså), att de borde kunna utvecka sig mer och t.o.m. göra snedsteg gällande att vara för futuristiska. Med andra ord skulle man förvänta sig att Canon gjorde något huvudlöst korkat i sensorväg som i framtiden kunde vara helt bra att ha. Men nu är det raka motsatsen; de sitter kvar och trycker på gammal teknik medans konkurrenterna moderniserar sig. Är det arrogans, lathet eller okunnighet?

Vad hände med Canons R&D-enhet som för några år sen brillierade med 120 mpxl sensorer och kameror som liknade hårtorkar med omfånget 18 - 640 mm plus massiv digitalzoom?

...
Nu finns den en del som tvivlar på att Canon har tekniken för att ta nästa steg i utvecklningen så vi får väl se.

Skulle det vara så att Canon inte kan fixa både ökad upplösning, och bättre brus/ISO-prestanda, så är det min övertygelse om att de med bibehållen upplösning är kapabla att förbättra 7D så pass mycket att det kommer att gå att sälja en sådan kamera i tillräckligt stora volymer.

5D mkIII har ju fått ett mycket gott betyg, "trots" avsaknaden av högre upplösning.
Ser ingen orsak varför det inte skulle kunna bli så med uppföljaren till 7D.

Däremot så anser jag att det är högst befogat att ifrågasätta detta helt enorma, och för mig oproportionerligt stora, fokus på sensorteknik och upplösning.

Då jag regelbundet träffar diverse duktiga yrkesarbetande pressfotografer i diverse pressrum på olika sportevenemang.
Så vet jag att jag är allt annat än ensam om mitt resonemang.
Det snackas en hel del kameror, teknik och Canon vs. Nikon i dessa pressrum.
Men väldigt lite om skillnaden i bildkvalité.
Det som brukar diskuteras dessto mer är skillnaderna i service, och detaljer som har praktisk betydelse.
För att ta ett exempel:
Det som Nikons D4 fått klart mest beröm för så här långt är den nya trådlösa sändaren, som fästes direkt på kameran.
En annan sak som det brukar pratas om en hel del är autofokus.

De förbättringar som jag personligen anser vara absolut viktigast på 7D är AF, som ofta fungerar riktigr bra, men beter sig inkonsekvent.
Speciellt påtagligt mot mörka motiv.
Något som blev påtagligt på herrarnas SM-final i innebandy (Dalen spelade i svarta kläder).

En annan egenskap som jag varit kraftigt irriterad på flera gånger är att antalet FPS sjunker under vissa förutsättningar.

Det är väl en sak att ha bra koncept och idéer och en annan sak att ha fabriker som klarar av att tillverka dem. Som jag förstått det har inte Canon riktigt musklerna ännu till en storskalig tillverkning av den typen av sensorer som Sony tillverkar. Men de bygger väl nytt de med.

Jag menar inte att du borde veta svaret på denna fråga, bara hoppas att du har lite tankar kring frågan:

Varför är det så att Canon verkar ha lämn fast någonstans på vägen när det gäller sensorutvecklingen? Man tycker ju att ett företag som gör det själv, likt Fuji, Apple och Nokia (med tanke på deras telefonkamerasensorer alltså), att de borde kunna utvecka sig mer och t.o.m. göra snedsteg gällande att vara för futuristiska. Med andra ord skulle man förvänta sig att Canon gjorde något huvudlöst korkat i sensorväg som i framtiden kunde vara helt bra att ha. Men nu är det raka motsatsen; de sitter kvar och trycker på gammal teknik medans konkurrenterna moderniserar sig. Är det arrogans, lathet eller okunnighet?

Vad hände med Canons R&D-enhet som för några år sen brillierade med 120 mpxl sensorer och kameror som liknade hårtorkar med omfånget 18 - 640 mm plus massiv digitalzoom?

Det är nog inget fel på Canon R&D. Problemet, så vitt jag förstår, är att nya sensorgenerationer kräver miljardinvesteringar som är svåra att räkna hem med Canons egen volym. Andra tillverkare säljer till flera märken och till industriell tillämpning.

Det är väl en sak att ha bra koncept och idéer och en annan sak att ha fabriker som klarar av att tillverka dem. Som jag förstått det har inte Canon riktigt musklerna ännu till en storskalig tillverkning av den typen av sensorer som Sony tillverkar. Men de bygger väl nytt de med.

Precis, det är nog ingen eller få som tvivlar på R&D hos Canon. Det är nuvarande fabriker/linjer för sensor tillverkning hos Canon som är "problemet". En ny sån kostar några skjortor och man måste ha stora volymer för att räkna hem en sån. Volymerna på sensorer ligger kanske inte i pro-egmentet utan mer i kompakt/konsument segmentet.. Alternayivet är ju att ta sina konstruktioner till nån med fabriker som redan har tekniken och låta dom tillverka grejerna. men då återstår ju frågan om Canon kan få tillräckliga volymer för sina befintliga fabriker/investeringar.
Men det får Canon ta ställning till hur de gör.
Sen har ju de olika kamera tillverkarna och Sensor tillverkarna sina patent som man måste ta sig runt eller licensiera t ex Sonys patent med utläsning/konvertering på Sensorn för att korta signalvägarna och minska läsbrus.

Precis, det är nog ingen eller få som tvivlar på R&D hos Canon. Det är nuvarande fabriker/linjer för sensor tillverkning hos Canon som är "problemet". En ny sån kostar några skjortor och man måste ha stora volymer för att räkna hem en sån. Volymerna på sensorer ligger kanske inte i pro-egmentet utan mer i kompakt/konsument segmentet.. Alternayivet är ju att ta sina konstruktioner till nån med fabriker som redan har tekniken och låta dom tillverka grejerna. men då återstår ju frågan om Canon kan få tillräckliga volymer för sina befintliga fabriker/investeringar.
Men det får Canon ta ställning till hur de gör.
Sen har ju de olika kamera tillverkarna och Sensor tillverkarna sina patent som man måste ta sig runt eller licensiera t ex Sonys patent med utläsning/konvertering på Sensorn för att korta signalvägarna och minska läsbrus.

(Tänker dra igång tråden igen...)

Om vi nu utgår från tidigare inlägg i diskussionen verkar ni mena att Canon, trots avancerad R&D, inte har råd med att utveckla och tillverka nya sensorer. Vet någon då varför Canon promt vägrar att köpa in sensorer för sina systemkameror? Nästan alla andra tillverkare gör det. Med tanke på Fujis senaste resultat och oerhört fina brus- och färghantering i sin X100 och X Pro (eller vad den nu hette) så skulle jag älska att få en 7D MkII med Fuji-sensorn från de kamerorna!

Och till något helt annat:

Är det verkligen inte så att 7D är påväg ut? Cyberphoto börjar nu med sin 3:e (!!) i rad 7D-kampanj; känns som en oanmäld lagertömmning. Med tanke på att cyberphoto är officiell Canon återförsäljare så känns det mer än vettigt att fallet vore så. Vad säger "expertpanelen"?

Är det verkligen inte så att 7D är påväg ut? Cyberphoto börjar nu med sin 3:e (!!) i rad 7D-kampanj; känns som en oanmäld lagertömmning. Med tanke på att cyberphoto är officiell Canon återförsäljare så känns det mer än vettigt att fallet vore så. Vad säger "expertpanelen"?

9995:- köpte jag min för för mer än ett år sen, jag tror snarare de haft/har hyfsade marginaler på den?

(Tänker dra igång tråden igen...)

Om vi nu utgår från tidigare inlägg i diskussionen verkar ni mena att Canon, trots avancerad R&D, inte har råd med att utveckla och tillverka nya sensorer. Vet någon då varför Canon promt vägrar att köpa in sensorer för sina systemkameror? Nästan alla andra tillverkare gör det. Med tanke på Fujis senaste resultat och oerhört fina brus- och färghantering i sin X100 och X Pro (eller vad den nu hette) så skulle jag älska att få en 7D MkII med Fuji-sensorn från de kamerorna!

Det är nog inget fel på Canons R&D.
Om jag fattat det rät så byggde Canon en fabrik för sensor tillverkning för inte så länge sen som nu är lite "utdaterad". Så för Canons del så handlar det om att kunna nyttja befintlig anläggning så länge som möjligt också eftersom det rör sig om stora investeringar. Och lite tvärtom mot vad man kan tro så är det FF-sensorerna som kräver minst av anläggningen och de små sensorerna som finns i kompakterna som är mer krävande. Canon köper idag sina sensorer för kompaktsegmentet och har ingen anläggning som klarar de kraven.
Så Canon kan välja på lite olika strategier:
1. Bygga ny/om en fabrik att klara nya högre krav. Viket är kostsamt och man behöver då få en ökad volym vilket man kan få genom att ta hem kompaktsegmentet dvs köpa mindre och tillverka mer själva.
2. Fortsätta köpa sensorer frånandra för kmpaktsegmentet. Utveckla egna sensorer för dSLR (high end) och köpa tillverkningen från andra.
3. Köpa "alla" sensorer inkl dela utvecklingskostnaden med samarbetspartners.
Canons "motvilja" att köpa sensorer för dSLR ligger nog i dagsläget i det faktum att de behöver hög beläggning i den egna fabriken så att de kan få den att bli lönsam.

http://www.canonrumors.com/2012/06/canon-eos-7d-firmware-version-2-coming-soon/

Verkar som tidigare rykten stämmer och att det kommer en ny rejäl firmwareuppdatering till 7D.

Vad jag personligen tror så lär det dröja minst 1 år eller 2 till innan en uppföljare kommer om det nu gör det. Intressant med uppdaterad mjukvara om det nu verkligen kommer att ge dessa förbättringar.

Hoppas verkligen det är sant. En Max-ISO-inställning är en av de sakerna jag verkligen ville ha.

Hur kan man med firmware öka bufferten men nästan det dubbla?

/Stefan R. Nilsson

Hur kan man med firmware öka bufferten men nästan det dubbla?

Det enda jag kan tänka mig är att hårdvaran tillåter mer än 15 bilder, och att man tidigare begränsat detta i mjukvaran.

Men just den där punkten får mig att undra hur mycket sanning det ligger i hela påståendet.
Tveksam till sanningshalten i hela den här grejen.

Jag hoppas att det stämmer, men tror det inte på det förrän uppdateringen är släppt.

... Kan de lyckas föra över snabbare till minneskortet?

Det beror ju till stor del på vilket minneskort du har.
Om det är så att Canon har möjlighet att öka överföringshastigheten till minneskortet, så kommer den ökade bufferten endast gälla de allra snabbaste CF-korten.

I dagsläget så ligger överföringshastigheten från 7D till minneskort på ungefär 70 MBs.
Så här finns faktiskt en möjlighet att öka buffertens storlek, förutsatt att du har tillräckligt snabba CF-kort, och att hårdvaran i 7D tillåter en ökning av skrivhastigheten till minneskortet.

Isåfall gäller det nog alla deras kameror? Att de strypt dom.
Tycker det är konstigt att lägga in en krets som är snabbare än vad mjukvaran tillåter. Den snabbare kretsen borde vara ganska dyrare att sätta in ön en billigare. Särskilt när vi pratar om dubbling i minneskapacitet.
De får gärna sätta en sån firmware uppdatering snarast på min 5D! ;)

/Stefan R. Nilsson

OM lösningen skulle vara att tömma bufferten snabbare så är BUFFERSTORLEK en rätt felanvänd terminologi?

Man KAN ju ha lyckats optimera fram mer utrymme?
Det KAN ju också vara så att det ryktet visar sig inte stämma...? :)

Det här med att hastigheten på sekvenstagingen dippar i vissa (dåliga?) ljusförhållanden, borde inte det gå att fixas i FW?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar